۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 474075

علوم به دو دسته اصلی مفید و غیرمفید دسته‌بندی می‌شود. علم مفید آن است که دنیا و آخرت آدم را درست می‌کند و به انسان آگاهی نسبت به اموری می‌دهد که خیر فرد و جامعه و دنیا و آخرت انسان در آن است.

علم‌های بی‌فایده کدامند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کیهان ، علوم به دو دسته اصلی مفید و غیرمفید دسته‌بندی می‌شود. علم مفید آن است که دنیا و آخرت آدم را درست می‌کند و به انسان آگاهی نسبت به اموری می‌دهد که خیر فرد و جامعه و دنیا و آخرت انسان در آن است؛ اما علم غیرمفید آن است که هیچ فایده‌ای برای دنیا یا آخرت یا هردوندارد و دانستن یا ندانستن آن یکسان است؛ نه مشکلی از فرد حل می‌کند ونه برای جامعه گره‌گشاست.علمی که انسان را نسبت به هستی آگاه کند، علمی که واجب و مستحب را به آدمی بیاموزد، علمی که مشکل فرد و جامعه را حل کند و مانند آنها از علوم نافع هستند.

از جمله علم‌ها و دانستنی‌های غیرمفید می‌توان به اموری اشاره کرد که اصلا دردی از دردها را درمان نمی‌کند و شناختی به مسائل حیاتی بشر برای دنیا و آخرتش ایجاد نمی‌نماید. فضولاتی است که اگر نباشد کار آدمی آسان‌تر می‌شود. مسائل و علومی از قبیل اینکه آیا امام زمان(عج) زن و بچه دارد؛تعداد اصحاب کهف چند نفر هستند و اموری از این دست از علوم غیرنافع است. از این رو خداوند در قرآن می‌گوید که دانستن اینکه اصحاب کهف چند نفر هستند چه فایده‌ای برای شما دارد که سوال می‌کنید؟

به جای پرسش‌های بیهوده سوال مفیدی داشته باشید و علم مفید بیاموزید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.