سناتور سابق و رهبر حزب «ائتلاف جعفریه» پاکستان با انتقاد از عملکرد دولت نوازشریف اظهارداشت که بازی گروه‌های افراطی و تروریستی پیچیده است و دولت کنونی نیز با سیاست گاه متناقض آنها را تقویت می‌کند.

سیاست یک بام و دو هوای پاکستان؛ تقویت گروه‌های افراطی و تروریستی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «علامه محمد عباس کمیلی» سناتور سابق پاکستانی و رهبر حزب «ائتلاف جعفریه» این کشور با انتقاد از سیاست‌های یک بام و دو هوای دولتمردان پاکستانی در قبال شیعیان و همچنین گروههای تروریسیتی، شرایط کنونی حاکم بر این کشور را بررسی کرد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با رهبر حزب ائتلاف جعفریه پاکستان را می‌خوانید.

تسنیم: در رابطه با مشکلات فعلی ایالت سند دیدار مهمی با سر وزیر این ایالت «سید مراد علی شاه» داشتید، این دیدار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در رابطه با موضوعات فراوانی صحبت کردیم، ولی وقتی می‌توان گفت این دیدار ثمربخش بوده است که در عمل هم ظهور مثبتی داشته باشد.

تسنیم: به تازگی شاهدیم که افراد برجسته و علمای دینی که از افراط و تفریط دور هستند در کراچی دستگیر می‌شوند، سروزیر درباره این اقدامات آیا اظهاراتی داشته است؟

در حال حاضر دولتمردان دلیل شروع این اقدام را نمی‌گویند، آنها اعلام کردند که شکایاتی علیه این افراد و علمای دینی وجود دارد ولی نمی‌گویند این شکایات چیست؟

بنابراین دلیل هرچه باشد برای شروع این بازداشت‌ها بدترین زمان ممکن انتخاب شده است. حتی در رابطه با بازداشت «فیصل رضا عابدی» نیز نخست وزیر گفته که او حامل سلاح‌های فاقد مجوز بوده است.

دولت باید موارد اتهاماتی از این قبیل را مستند نشان دهد تا ما هم از این افراد حمایت نکنیم.

تسنیم: در رابطه با دستگیری «علامه میرزا یوسف» چه می‌گویند؟ چرا او را رها نمی‌کنند؟

در مورد ایشان سروزیر گفت که شکایتی با موضوع تفرقه اندازی بین شیعه و سنی ثبت شده و شکایت موجود در مورد ایشان چیز دیگری است. سوال من این بود که اگر شکایت مربوط به گذشته است پس چرا در حال حاضر به آن پرداخته می‌شود. در زمان حساس کنونی چه دلیلی وجود دارد که به مشکلات موجود دامن زده شود؟

تسنیم: «شیخ محسن نجفی» که تمامی فعالیتهایش علمی بوده و سعی در توسعه علم و معارف و تربیت شاگرد داشته اند را لغو تابعیت کرده و حسابهای بانکی او را مسدود نمودند. در این رابطه چه نظری دارید؟

در رابطه با ایشان و مشکل موجود نمی‌توانم صحبتی کنم زیرا اطلاعی ندارم، بنده در کراچی هستم و ایشان در اسلام آباد.

در کل بهتر است حکومت پاکستان بسوی انصاف حرکت کند و به این نکته توجه داشته باشد که شیعیان با یکدیگر متحد هستند، همانطور که اگر مشکلی برای من یا «میرزا یوسف حسین» پیش آید شیخ محسن نجفی اعتراض خواهد کرد ما هم نسبت به ظلم علیه ایشان معترض هستیم.

تسنیم: در چند روز گذشته بعضی گروههای ممنوع الفعالیت و تروریستی با وزیر کشور ملاقات هایی داشتند و گمان بر این است در رابطه با عملیات‌های شهری وتفتیش های ارتش در کراچی صحبت کرده باشند، نظر شما چیست؟

باید توجه داشت که بازی گروه‌های ممنوعه بسیار پیچیده است، دولت آنها را ممنوع الفعالیت اعلام کرده اما کمی بعد با آنها ملاقات می‌کند و به صورت پنهانی به شور و مشورت می‌نشیند به اصطلاح « با پا پس می زند و با دست پیش می‌کشد».

با این حال، وزیر کشور پاکستان به آنها اجازه برگزاری جلساتی را داده است که نتیجه‌اش از بین رفتن اتحاد است. در این رابطه دولتمردان صد در صد مقصرند یا نباید آنها را ممنوع الفعالیت کرد یا اینکه اگر آنها ر اممنوع الفعالیت کردی دیگر آنها را عزیز نشمارد.

تسنیم: رسانه‌های پاکستانی به صحبت خلاف واقعی دامن زده‌اند و تهمتی بی جا به یک کشور مسلمان زدند، آنها یمن را متهم کردند که قصد حمله به خانه خدا را داشته است درحالیکه هدف حمله موشکی یمن به سوی شهر دیگری بود.در این مورد چه نظری دارید؟

سوال من این است که آیا من یمنی هستم؟ یا مسلمانی دیگر وجود دارد که قصد فتح مکه را داشته باشد؟ هیچ مسلمانی اعم از شیعه و سنی ذره‌ای قصد اهانت به خانه خدا را ندارد. تمامی اینها دروغ پردازی آل سعود است. آنها قصد دارند اتحاد بین شیعه و سنی را در سراسر جهان خراب کنند. اینگونه بازی‌ها به شدت در سوریه و عراق در حال انجام است.

تسنیم: با سروزیر سند در چه موضوعات دیگری صحبت کردید؟

 او دوست داشت گزارش فعالیتهای خودش را بدهد و از اقدامات ضد تروریستی بگوید. اما وقتی در رابطه با دستگیری‌های بی حساب و کتاب علمای شیعی پرسیدیم، گفت که قبول دارد زمان پرداختن به شکایات آنها غلط بوده است. ولی شکایاتی که دریافت کردیم ارتباطی به بحث تفرقه بین شیعه و سنی نداشته است.

تسنیم: در جریان تفتیش‌های نیروهای ویژه به بسیاری از حسینیه‌های شیعیان جسارت شد، هنگامی که این اقدام زننده، رسانه‌ای شد؛ تنها یک پلیس را متهم نشان دادند.آیا در این رابطه با سروزیر صحبتی داشتید؟

دقیقا در این مورد صحبت داشتیم. ولی او گفت که نیروهای ویژه به شدت این حرکت را انکار کردند و اظهار داشت که برای تخریب چهره مثبت فعالیت‌های ما اتهام بی‌اساس می‌زنند.

تسنیم: آیا درباره موج جدید حملات تروریستی که در کشور آغاز شده صحبتی شد؟

بله حملاتی که به مجالس عزاداری خواهران انجام شد را خطرناک اعلام کردیم. کنترل این موضوع اهمیت وافری دارد. در اصل برای کم اهمیت جلوه دادن این مسئله اقدام فراوانی از سوی دولت صورت گرفته است.

می‌دانید که مجالس عزاداری خواهران در هر خانه‌ای انجام می‌شود و اگر حمله به خانه‌ها شروع شود دیگر اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. سر وزیر در این مورد پاسخ قابل قبولی نداد، ولی ما تاکید کردیم که باید پلیس در جریان مراسم عزاداری حضور داشته باشد و نسبت به آن اقدامات امنیتی لازم انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.