روزنامه السفیر به نقل از برخی منابع اعلام کرد رئیس جمهور جدید لبنان قصد دارد برای رفع اختلافات تهران و ریاض، اقداماتی اتخاذ کند.

السفیر: میشل عون قصد دارد میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخی منابع اعلام کردند میشل عون رئیس جمهور جدید لبنان قصد دارد بین ایران و عربستان سعودی میانجی‌گری کند.   
السفیر چاپ لبنان نوشت: در حالی که انتظار می‌رود کابینه جدید لبنان در این هفته معرفی شود، میشل عون، رئیس جمهور این کشور خود را برای نخستین سفر خارجی خود آماده می‌کند. منابع آگاه، نخستین مقصد وی را عربستان سعودی عنوان کرده‌اند. عون در حال حاضر در انتظار تشکیل دولت است؛ زیرا بر اساس عرف بین‌الملل، در سفرهای خارجی، چند نفر از وزرا از جمله وزیر خارجه رئیس جمهور را همراهی می‌کنند و این وزرا نمی تواند عنوان سرپرست وزارتخانه را داشته باشند.
میشل عون در حالی اعلام کرده است قصد سفر به عربستان دارد که دولت سعودی هم می‌بایست مانند ایران و سوریه نماینده‌ای را برای عرض تبریک به لبنان اعزام می‌کرد؛ اما فقط کاردار سفارت عربستان در لبنان به وزارت خارجه رفت و دو پیام جداگانه از سوی «مقامات سعودی» و «وزیر خارجه سعودی» تسلیم جبران باسیل کرد.
به گفته منابع نزدیک به وزارت خارجه لبنان، دیدار عون از عربستان به مسائل عادی محدود نمی‌شود؛ بلکه وی در این دیدار موضوع اهداء سلاح های فرانسوی به ارتش لبنان را که از سوی عربستان ملغی اعلام شده بود مطرح خواهد کرد.  
میشل عون همچنین قصد دارد نقش مسیحیان منطقه را پررنگ‌تر کند و برای میانجی‌گری میان شیعیان و اهل سنت تلاش کند. بنابر این یکی از اهداف وی در سفر به عربستان، نزدیک کردن دیدگاه سعودی با ایران خواهد بود. این مسئله را می‌توان از سفر ثامر السبهان و پس از آن سفر محمد جواد ظریف به لبنان و سخنان آنها مبنی بر لزوم حل بحران‌های منطقه مشاهده کرد.  
بر اساس این گزارش، عون تلاش دارد از رابطه خوب خود با ایران و سوریه و از سوی دیگر با عربستان بهره بگیرد و مسیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را که به ضرر لبنان بوده و هست، هموار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.