نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت ها به تعیین تکلیف سهام عدالت، معتقدند:دولت ها در اجرای طرح "سهام عدالت" نتوانستند نمره قابل قبولی دریافت کنند.

سهام عدالت طرح مردودی دولت ها

"سهام عدالت" مهمترین برنامه دولت نهم و دهم برای کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از قشر کم بضاعت جامعه بود،این طرح با هدف و شعار حمایت از قشر کم‌بضاعت جامعه مطرح شد؛اما باید پذیرفت به جز پرداخت سود چندهزارتومانی در یک سال دیگر ثمری تاکنون نداشته است.

اظهارات زیادی در زمینه پرداخت سود "سهام عدالت" شنیده می شود،اما در عمل تاکنون می توان گفت تقریبا نتیجه ملموسی در اقتصاد خانوارها نداشته است.در هر صورت باید برگه هایی که به عنوان"سهام عدالت" به مردم داده شده تعیین تکلیف شود و مردم از مزایای این برگه ها بهره مند شوند،برای انجام این مهم باید شرایط اقتصادی کشور بت برنامه ریزی منسجم فراهم شود.

بررسی طرح یا لایحه تعیین تکلیف "سهام عدالت" از چند سال قبل مطرح است اما دولت تاکنون لایحه ای در این رابطه به مجلس تقدیم نکرده و به عقیده نمایندگان تاخیر در ارایه این لایحه مجلس را وارد بررسی طرح پیشنهادی خود در این زمینه خواهد کرد.

نمایندگان مردم در گفت وگو با خانه ملت به نقد سهام عدالت پرداخته اند و بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف آن تاکید کرده اند که در ذیل می خوانید:

محبی نیا در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه  ملت

محبی نیا:غفلت در اجرای صحیح سهام عدالت محرز است/تلاش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای احیای سهام عدالت

جهانبخش محبی نیا درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای سهام عدالت،گفت:"سهام عدالت" درقبل از انقلاب به اشکال مختلفی عرضه،اما به سرنوشتی همچون یارانه ها دچار نشد و در نگاه مردم تبدیل به یک نشان منفی از مشارکت عمومی در پایه اقتصادی شد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین شهر و تکاب در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد: بعد از انقلاب تلاش شد تا این اقدام بار دیگر عملیاتی شود؛اما نگاه سیاسی بدبینانه ای به آن شد که ماحصل یک جریان سیاسی بود و متاسفانه اطلاعات سازمان یافته ای از آن در دست نیست.

سهام عدالت در جهت مشارکت عمومی در احیای اقتصاد کشور شکل گرفت

این نماینده مردم درمجلس دهم،تصریح کرد:حسابرسی"سهام عدالت" و توجیه سود آن برای مردم به صورت فرمایشی ممکن نیست،از این رو از ابتدا طی علل و عوامل مختلفی "سهام عدالت" در راستای افزایش مشارکت عمومی در احیای اقتصاد ایران شکل گرفت.

وی با بیان اینکه غفلت در اجرای صحیح سهام عدالت مشهود است، یادآور شد:بدون شک تا زمانی که حسابرسی سهام عدالت و توجیه سود آن صورت نگیرد؛ما روزنه ای برای احیای "سهام عدالت" نمی بینیم و این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند نتوانیم راه و روش اقتصادی را در این کشور اجرایی کنیم.

محبی نیا با تاکید بر اینکه مجلس در خصوص غفلت های صورت گرفته درباره "سهام عدالت" سکوت نخواهد کرد، افزود: به طور حتم پیگیر اجرایی شدن "سهام عدالت "به شکل صحیح آن خواهیم بود.

نایب رییس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،گفت:مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه آن تلاش خواهند کرد تا احیای "سهام عدالت" را دنبال کنند تا نگاه مثبتی به مشارکت، توزیع سود و درآمد حاصله از این مشارکت ها بهینه شود.

یوسفیان ملا

یوسفیان ملا: پرداخت سود سهام عدالت مطالبه مردم از دولت/ دولت تنها شعار تعیین تکلیف وضعیت سهام عدالت را می دهد

عزت الله یوسفیان ملا درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از وضعیت مبهم"سهام عدالت"گفت:دولت اعتقادی به توزیع "سهام عدالت" ندارد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وقت گذراندن از سوی دولت برای عدم توزیع "سهام عدالت"است،افزود:"سهام عدالت" حق مردم بوده و باید از سوی دولت هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود.

وعده های بدون عمل درخصوص پرداخت سود سهام عدالت صحت ندارد

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه وعده های بدون عمل درخصوص پرداخت سود "سهام عدالت" صحت ندارد،افزود:دولت تنها شعار تعیین تکلیف وضعیت "سهام عدالت" را می دهد و به طور جدی وارد عمل نمی شود.

یوسفیان ملا با بیان اینکه حقی برای دارندگان "سهام عدالت" ایجاد شده است،تصریح کرد:تسریع در تعیین تکلیف "سهام عدالت" ازسوی دولت به پرداخت حق و حقوق مردم منجر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید بر اینکه تعهدات ایجاد شده درخصوص "سهام عدالت" از سوی دولت قبل بوده است،تاکید کرد: دولت فعلی باید پایبند به تعهدات دولت قبل باشد.

وی ادامه داد:برخی بهانه ها ازجمله نداشتن بودجه و اعتبار برای تعیین تکلیف "سهام عدالت" باید از میان برداشته شود.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،تاکید کرد:کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر وضعیت "سهام عدالت" باشد و اجرای صحیح آن را از دولت مطالبه کند.

سیدناصر موسوی لارگانی

موسوی لارگانی: هیچ نظارتی بر سود و زیان سهام عدالت وجود ندارد/ دولت لایحه تعیین تکلیف سهام عدالت را به مجلس تقدیم کند

سیدناصرموسوی لارگانی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از وضعیت فعلی"سهام عدالت" و بی توجهی دولت به تعیین تکلیف آن،گفت:درحال حاضر "سهام عدالت" متولی مشخصی ندارد.

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه هیچ نظارتی بر سود و زیان "سهام عدالت" وجود ندارد،افزود:متاسفانه تاکنون برنامه ریزی برای سهام داران "سهام عدالت" و تحقق سهم آن ها صورت نگرفته است.

پرداخت سود سهام عدالت بخشی از مشکلات اقشار ضعیف جامعه را حل می کند

وی با بیان اینکه 20 درصد از بانک صادرات، فولاد مبارکه،شرکت مخابرات و سایر شرکت های سود ده متعلق به سهام عدالت است، تصریح کرد: پرداخت سود "سهام عدالت" به سهام داران می توانست بخشی از مشکلات اقشار ضعیف جامعه را حل کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه عملکرد سهام عدالت نامشخص است،گفت:شفاف سازی عملکرد دولت در بحث "سهام عدالت" باید هرچه سریع تر صورت بگیرد.

ضرورت تعیین سهم مردم از سهام عدالت

موسوی لارگانی،ادامه داد:دولت در بحث "سهام عدالت" ابتدا باید نسبت به تعیین ارزش سهام اقدام کند.

وی افزود:دربحث خرید و فروش و آزادسازی "سهام عدالت" نیز باید راهکارهایی درنظرگرفته شود تا فقط سرپرست خانوار مجاز به فروش سهام خود باشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: دولت باید نسبت به تسریع در ارایه لایحه تعیین تکلیف "سهام عدالت" اقدام کند.

معصومه آقاپور در غرفه خانه ملت

آقاپورعلیشاهی: تشکیل کارگروهی در کمیسیون اقتصاد برای تعیین تکلیف سهام عدالت/مردم منتظر خبرهای خوبی درباره پرداخت سود سهام باشند

معصومه آقاپورعلیشاهی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه رسیدگی به وضعیت سهام عدالت و مشکلات ایجاد شده پیرامون آن در اولویت کاری کمیسیون اقتصادی مجلس است، گفت: کارگروه های تخصصی در این کمیسیون برای بررسی وضعیت سهام عدالت تشکیل شده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید شرایط ورود "سهام عدالت" به فرابورس مهیا شود، افزود: سهام عدالت باید به نقدینگی تبدیل شده و از این طریق سود سهام به سهامداران پرداخت شود.

اجرای صحیح سهام عدالت با کار کارشناسی دستگاه های مسئول در دستورکار کمیسیون اقتصادی مجلس

وی با تاکید براینکه اجرای صحیح سهام عدالت با کارکارشناسی دستگاه های مسئول در دستورکار کمیسیون اقتصادی مجلس است،تصریح کرد:با توجه به همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مرکز پژوهش ها با کمیسیون اقتصادی در خصوص اجرای صحیح سهام عدالت بهمن ماه سال جاری خبرهای خوبی در این رابطه به مردم خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به چالش های پیش روی دولت برای اجرای صحیح "سهام عدالت"، گفت: ازدیاد شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت یکی از مهم ترین چالش های این مهم بوده که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

بسیاری از شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت زیان ده شده اند

آقاپورعلیشاهی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های زیرمجموعه "سهام عدالت" زیان ده شده اند،تصریح کرد: حمایت دولت از شرکت های زیان ده زیرمجموعه سهام عدالت برای کمک به اجرای صحیح این مهم ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی در خصوص "سهام عدالت" به سود دهی به سهام داران منجر نخواهد شد، افزود: به طور حتم یکی از خروجی های کمیسیون اقتصادی مجلس دهم به زودی ترمیم شرایط اجرای سهام عدالت و به مرحله سوددهی رساندن آن است.

وی ادامه داد: دریافت سود سهام عدالت حق مردم بوده و در این راستا مجلس از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تعیین تکلیف سهام عدالت با سازمان بورس و دستگاه های مربوطه هر چه سریع تر از سوی مجلس انجام خواهد شد.

محمد حسینی تفرش

حسینی:شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت زیان ده هستند/ضرورت تشکیل کمیسیون اصل 44 در مجلس برای پیگیری اجرای سهام عدالت

سیدمحمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف سهام عدالت، گفت: رکود بی سابقه ایجاد شده در صنایع کوچک و بزرگ کشور عامل اصلی عدم توزیع سهام عدالت بوده است.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم شفافیت در خصوص سود شرکت های زیرمجموعه "سهام عدالت" یکی از عوامل اصلی اجرای ناصحیح آن است، افزود: سوددهی شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت به قدری نبوده که بتواند جوابگوی سهام داران باشد از سویی نیز برخی شرکت ها زیان ده بوده اند.

بسیاری از شرکت ها برای پرداخت سود سهام عدالت نقدینگی ندارند

این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید براینکه شرکت های تعاونی "سهام عدالت"،شرکت های سرمایه گذاری استانی و سازمان خصوصی سازی در خصوص تعیین تکلیف "سهام عدالت" تاکنون اقداماتی انجام داده اند، تصریح کرد: هنوز خیلی از شرکت ها علی رغم اینکه در مجامع عمومی آن ها سود سهام عدالت مصوب شده ولی نقدینگی لازم را برای پرداخت این سود ندارند.

وی با بیان اینکه مردم نباید دغدغه عدم دریافت سود سهام خود را داشته باشند، گفت: سود متعلقه به حساب سمن سهام خریداری شده از سوی سهامداران واریز شده است.

حسینی با تاکید براینکه باید حساب و کتاب شرکت های تابعه "سهام عدالت" شفاف سازی شود،افزود: بسیاری از شرکت های تابعه "سهام عدالت" سودهای بسیاری کسب می کنند که محل هزینه کرد آن مشخص نیست.

دستگاه های نظارتی باید کنترل بیشتری بر شرکت های تابعه سهام عدالت داشته باشند

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه مجلس و سایر دستگاه های نظارتی باید کنترل بیشتری بر شرکت های تابعه "سهام عدالت" داشته باشند، تصریح کرد: شفافیت در حساب ها یکی از راهکارهای اجرای صحیح سهام عدالت است.

حسینی با اشاره به مدیریت دوباره سهام عدالت از سوی دولت، افزود: آزادسازی "سهام عدالت" و ارایه اجازه فروش به سهام داران در خصوص سهم ها یکی از رهکارهایی است که می تواند به عرضه سهام عدالت در بورس کمک کند.

وی ادامه داد:عرضه "سهام عدالت" در بورس به رشد شاخص های اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مردم سهام شرکت ها و تعاونی های عدالت شهرستان ها را دارند، افزود: یکی از معضلاتی که در زمینه سهام عدالت وجود دارد این است که سهامی از هلدینگ شرکت های گازی واگذار شده که همچنین شرکت هایی تاکنون تشکیل نشده است.

ضرورت تشکیل کمیسیون اصل 44 درمجلس دهم

وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف نهایی "سهام عدالت" باید مانند ادوار گذشته مجلس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی تشکیل شود تا این موضوع از این مدار پیگیری شود.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اعضای ناظر مجلس در دستگاه های مختلف نیز یکی از گزینه هایی هستند که می توانند اجرایی شدن سهام عدالت را تسهیل کنند.

فرید موسوی

موسوی:آمادگی مجلس برای تدوین طرح ساماندهی سهام عدالت/سود سهام عدالت در دست عده ای خاص است

سیدفرید موسوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت فعلی اجرای "سهام عدالت"،گفت:"سهام عدالت" با اشکال ساختاری مواجه بوده و با توجه به مسیر اشتباهی که در اجرا طی کرد،به سرنوشتی مشابه سرنوشت هدفمندی یارانه ها منجر شد.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه "سهام عدالت" به جای اینکه در دست مردم یا دولت باشد در دست عده ای خاص است، افزود: "سهام عدالت" از مسیر تعیین شده از سوی قانون منحرف شده و درگیر مشکلات بسیاری است.

مدیریت سلیقه ای و شخصی آفت اجرای سهام عدالت

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه مدیریت سلیقه ای و شخصی آفت اجرای ناصحیح "سهام عدالت" بوده است، تصریح کرد: اجرای ناصحیح "سهام عدالت" عامل منتفع نشدن سهام داران واقعی است.

وی اشاره به برخی مذاکرات کمیسیون اقتصادی مجلس با مسئولان اقتصادی دولت،افزود: دولت قرار است لایحه ای برای ساماندهی وضعیت اجرای "سهام عدالت" تقدیم مجلس کند که با تاخیر در ارایه این لایحه مجلس وارد بررسی طرح خود خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه "سهام عدالت" باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود،تصریح کرد: پرداخت سود "سهام عدالت" به سهامداران باید انجام شود اما متاسفانه با انحراف از مسیر اصلی این مهم نیز محقق نشده است.

دولت باید در زمینه نحوه اجرای سهام عدالت تجدیدنظر کند

این نماینده مردم درمجلس دهم،تاکید کرد:دولت باید در زمینه نحوه اجرای "سهام عدالت" تجدید نظر کرده و با اصلاح مسیر دوباره به قانون اولیه برگردد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:درصورتی که لایحه دولت درخصوص ساماندهی اجرای "سهام عدالت" همزمان با زمان بررسی طرح مجلس در این رابطه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شود؛تلفیقی از هردو در دستور کار بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.