۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 474632

منابع خبری عربی اعلام کردند که محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی روز گذشته در یک سفر غیرمنتظره جهت پایان دادن به اختلاف های موجود میان مصر و عربستان وارد قاهره شد.

میانجیگری امارات میان مصر و عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، به دنبال تضاد مواضع رسمی مصر و عربستان در مورد بحران سوریه٬ روابط دو کشور دچار تنش شد و پس از آن قاهره در سطوح سیاسی و اقتصادی و رسانه ای توانست ریاض را زیر فشار قرار دهد و به همین دلیل ریاض به منظور از دست ندادن همپیمان مصری خود به ویژه پس از زلزله ریاست جمهوری آمریکا٬ از امارات خواست تا پا درمیانی کند.


این ششمین سفر ولیعهد ابوظبی به قاهره طی دو سال گذشته به شمار می رود. گزارش های رسیده حاکی از آن است که قاهره نیز به دنبال شدت گرفتن بحران اقتصادی در مصر، از امارات خواست تا به منظور حل و فصل اختلافات با عربستان که اخیرا شکل علنی به خود گرفته است ٬وساطت کند.


عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر در فرودگاه قاهره از ولیعهد ابوظبی استقبال کرد.


به گفته منابع آگاه٬ السیسی و بن زاید در خصوص روابط دو جانبه بحث و گفت و گو کردند و در خصوص مسائل منطقه ای و جهانی٬ مبارزه با تروریسم و اوضاع سوریه ٬ لیبی ٬ یمن و تحولات فلسطین به تبادل نظر پرداختند.


از سوی دیگر رسانه های گروهی عربی خاطرنشان کردند: قاهره به دنبال توقف صادرات فرآورده های نفتی به مصر توسط عربستان٬ از بحرین و امارات خواست تا جهت پایان دادن به اختلافات واسطه شوند.


منابع آگاه توضیح دادند: بحران اقتصادی به همراه افزایش خشم و نارضایتی مردمی در مصر، نظام حاکم بر این کشور را واداشت تا با واسطه کردن برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و ازسرگیری کمک های نفتی٬ روند پایان دادن به اختلافات را سرعت ببخشد. تامین مایحتاج فرآورده های نفتی مصر برای مقام های این کشور ماهانه یک میلیارد دلار هزینه دارد.


همزمان با رسیدن محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به مصر٬ نگاه ها متوجه آینده روابط قاهره و ریاض و امکان ترمیم روابط دوجانبه میان آنها شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.