۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 474694

پشیمانی نمایندگانی از حذف کارت سوخت!

بازگشت کارت سوخت در مجلس کلید خورد

126 نفر از نمایندگان مجلس در پای طرح دوفوریتی امضا زده اند که به واسطه این طرح، دولت مکلف است تا سامانه کارت سوخت در کشور را حفظ کند. این در حالی است که زمانی که وزارت نفت مخالفت خود را با ادامه کارت سوخت بالا دید، نماینده ها در قالب اصلاحیه لایحه بودجه موافقت کردند تا کارت سوخت حذف شود.

پشیمانی نمایندگانی از حذف کارت سوخت!

در حالی که مجلس شورای اسلامی به تازگی در اصلاحیه لایحه بودجه به حذف کارت سوخت چراغ سبز نشان داده است، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فکر آن هستند که بار دیگر کارت سوخت را وارد سیستم توزیع سوخت در کشور کرده یا به بیان دیگر، ادامه این روند را حفظ کنند.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از «تابناک»، 126 نفر از نمایندگان مجلس در پای طرح دوفوریتی امضا زده اند که به واسطه این طرح، دولت مکلف است تا سامانه کارت سوخت در کشور را حفظ کند. این در حالی است که زمانی که وزارت نفت مخالفت خود را با ادامه کارت سوخت بالا دید، نماینده ها در قالب اصلاحیه لایحه بودجه موافقت کردند تا کارت سوخت حذف شود.

سرانجام فرایند حذف کارت سوخت، با ابلاغ اصلاحیه لایحه بودجه اجرایی شد. نوبخت در این باره گفته بود که شرکت پالایش و نفت و همچنین وزارت نفت باید طبق قانون این کار را اجرایی کند. با این حال، حذف کارت سوخت، مخالفان جدیدی در بهارستان، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و برخی دیگر از نهادهای نظارتی دارد.

در کل کسانی که موافق حذف کارت سوخت بودند دو گروه هستند؛ اولین نهاد مخالف کارت سوخت، وزارت نفت بود که اعتقاد دارد کارت سوخت هزینه دارد و از سوی دیگر، کاربردی ندارد. وزیر نفت درباره این کار گفته، این کارت ها برای دولت هزینه دارد و بهره برداری از آن نیز زیاد مفید نبوده است.

وی در این باره گفته بود: برخی بر این باورند که می توان اطلاعات زیادی از کارت های سوخت استخراج کرد؛ اما ما می دانیم در سال های گذشته، بهره برداری چندانی از آن نشده است. دومین گروه موافقان نیز جایگاه‌داران بودند، این افراد هم اعتقاد دارند که کارت سوخت فایده ای جز وقت گیری در زمان سوخت گیری هیچ خاصیت دیگری ندارد.

مخالفان اما اعتقادشان بر این است که کارت سوخت هم توانسته الگوی مصرف را اصلاح کند و هم می تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند. همچنین این کارت ها بر خلاف نظر وزارت نفت اطلاعات کاربردی دارند. این افراد بر این باورند که استفاده از این اطلاعات هنر می خواهد و کسانی که نمی توانند از آن استفاده کنند، هنر این کار را ندارند.

بر اساس آمار، در همین مدت کوتاه که استفاده از کارت سوخت غیر قانونی شده، مصرف کارت سوخت در مناطق مرزی افزایش داشته است؛ به طور مثال، مصرف بنزین در شش ماه اول سال در کل کشور حدود 3.8 درصد بوده، مصرف بنزین در استان سیستان و بلوچستان میانگین رشد مصرف بنزین در این منطقه، حدود 2 درصد بیشتر بوده که نشان از قاچاق سوخت از مناطق مرزی دارد.

اکنون به این بهانه، بار دیگر بهارستان نشین ها دست به کار شده اند تا کارت سوخت را به سیستم سوخت رسانی کشور بازگردانند. حاجی دلیگانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص این موضوع اظهار داشته است: در جهت جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین شفاف سازی میزان مصرف و حتی میزان خودروهای فعال در کشور و موارد دیگر، سامانه هوشمند سوخت یا همان کارت سوخت مفید است.

وی گفت: به همین دلیل، نماینده ها طرحی دو فوریتی با امضای 126 نماینده را تقدیم هیأت رئیسه کرده اند تا سامانه کارت سوخت حفظ شود. در این طرح هیچ گونه اشاره ای به بحث قیمت و میزان سهمیه بندی نشده و هدف از این کار، تنها بازگرداندن کارت سوخت است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اگر نمایندگان خواهان بازگشت کارت سوخت هستند، چرا به حذف آن رأی دادند، گفت: نماینده ها چون به صورت کلی به لایحه رأی دادند، حذف کارت سوخت نیز قانونی شد؛ اما اغلب نماینده ها به سامانه کارت سوخت موافق هستند.

قرار است، طرح دو فوریتی بازگشت کارت سوخت در اولین جلسه مجلس به صحن بیاید؛ طرحی که اگر تصویب شود، یکی از دغدغه های ستاد مبارزه با قاچاق را از بین می برد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که واکنش دولت و وزارت نفت به این طرح چه خواهد بود و آیا بعد از تلاش سه ساله برای حذف این کار، بار دیگر مجلس خواهد توانست حرف خود را بر کرسی بنشاند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.