یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: اعتیاد والدین و بخصوص مادران به اینترنت بار روانی زیادی برای خانواده بهمراه دارد تا جایی که می‌تواند بنیان خانواده را نابود کند.

لطفا مادرم را "فیلتر" کنید!/ مادران وابسته به تلگرام چه بلایی سر فرزندانشان می‌آورند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدت‌هاست که اینترنت و فضای مجازی جایگاه ویژه‌ای در جامعه ما باز کرده و اقشار مختلف مردم ساعت‌های زیادی از شبانه‌ روز را صرف گشت و گذار در شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌کنند؛ این  زمان مصرفی توسط  برخی افراد به حدی زیاد و افراطی است که به آن‌ها لقب «معتاد» اطلاق می‌شود و این روزها اعتیاد به اینترنت به معضلی بزرگ در خانواده‌ها تبدیل شده است.
در میان این معتادان فضای مجازی افرادی از جنس مادران پیدا می‌شوند، مادرانی که آنقدر درگیر فضاهای مجازی هستند که گاهی به طور کلی همسر و فرزندان خود را فراموش کرده و دیگر وقتی برای امور خانوادگی ندارند!

چرا مادران به اعتیاد اینترنتی کشیده شده‌اند؟

علی ملازمانی روانشناس و مشاور خانواده اظهار داشت: انسان همواره به ارتباط‌های استحکام بخش احتیاج دارد و زمانی که این استحکام در خانواده وجود نداشته باشد، سبب دوری از جمع خانواده می‌شود.
وی افزود: گاهی عدم تامین نیازهای روحی روانی توسط جمع خانواده سبب گرایش افراد به ارتباطات در فضاهای دیگری مانند اینترنت و فضای‌های مجازی که در دسترس‌ترین نوع ارتباطات هستند، می‌شود و گاهی این احساس کمبودها به حدی زیاد می‌شود که سبب اعتیاد اعضای خانواده و حتی مادران به این فضاهای مجازی می‌شود.

اعتیاد اینترنتی مادران چگونه بنیان خانواده را فرو می‌ریزد؟

این روانشناس و مشاور خانواده گفت: هرچند که اعتیاد اینترنتی پدر و مادر، هر دو سبب آسیب‌های جدی به بنیان خانواده می‌شود اما مسلما نقش مادر در این بین غیر قابل چشم پوشی است، چراکه پدران عمده فعالیت‌های خود را در خارج از منزل انجام می‌دهند اما مادران که بیشترین وقت خود را با فرزندان و در محیط خانواده می گذرانند، نقش اصلی را در تربیت آن‌ها داشته و عادات درست یا نادرست آن‌ها بیش از سایر افراد خانواده در ستحکام یا فروپاشی ریشه‌های خانواده نقش دارد و اگر حضور آن‌ها در جمع خانواده به ارتباطات اینترتی و مجازی کشیده شود، با روانی زیادی را در محیط خانواده به دنبال خواهد داشت.  

مشکلات روحی فرزندان به دنبال اعتیاد اینترنتی مادران

ملازمانی عنوان کرد: هنگامی که والدین با افراط در استفاده از اینترنت وقتی برای گفت‌وگو و گذران وقت با فرزندان خود را ندارند، فرزندان آن‌ها نیز برای برای جبران این کمبودهای عاطفی خود و با الگو برداری و تاثیرپذیری از والدینشان به فضاهای مجازی و ارتباطات اینترنتی کشیده می‌شوند و به دنبال این موضوع مشکلاتی به مراتب بیشتر برای آن‌ها ایجاد می‌شود و تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که صرف بیش از دو ساعت با رایانه سبب آسیب‌های جدی روحی و جسمی به کودکان از جمله انزوا، گوشه نشینی، افسردگی و عدم مهارت‌ در ارتباطات اجتماعی می‌شود.
وی گفت: افرادی که در بلند مدت و به صورت افراطی از اینترنت استفاده می‌کنند، از بسیاری از جنبه‌های زندگی خود دچار افول شده و همین امر سبب سرخوردگی و ایجاد افسردگی در آن‌ها می‌کند.

برای رهایی از این جنس اعتیاد چه کنیم؟

این روانشناس و مشاور خانواده بیان داشت: برای رهایی از اعتیاد نخست لازم است برای استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی، ساعات مشخصی را تعیین و خود را ملزم کنند که فقط در همان ساعت‌های خاص از اینترنت استفاده کنند.
وی افزود: بهتر است افراد و به خصوص مادران با همراهی خانواده و به صورت دسته جمعی، در مناطق تفریحی و گردشگری حضور پیدا کرده و به صورت مستقیم از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنند و دیدن طبیعت را صرفا به دیدن عکس‌های مختلف آن در فضای مجازی محدود نکنند.
ملازمانی با تاکید بر لزوم خواب کافی برای همه افراد به خصوص افراد زیر ۴۰ سال گفت: هر فرد زیر ۴۰ سال لازم است ۸ ساعت خواب عمیق و مناسب در شب داشته باشد و این امر لازمه آن است که شب‌ها و در هنگام خواب از هرگونه وسیله‌ اینترنتی که باعث بیدار ماندن آن‌ها تا دیر وقت می‌شود، خودداری کنند.
این روانشناس و مشاوره خانواده اظهار کرد: مادران باید هر از چند گاهی همه افراد خانواده را جمع کرده و پیرامون مسائل مختلف با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و این گفت‌وگوهای خانوادگی افزایش پیدا کرده تا تمایل به گوشه نشینی، انزوا و حضور در فضای مجازی کمتر شود.
‌امروزه کاربرد اینترنت در بسیاری از جنبه‌های زندگی غیر قابل چشم پوشی است اما باید توجه داشت  استفاده افراطی از فضای مجازی به اعتیاد به اینترنت، که دامن بسیاری از افراد را گرفته است، تبدیل نشود، این نکته بخصوص در خصوص والدین و به ویژه مادران که مهم‌ترین نقش را ایجاد استحکام خانواده و پایداری آن دارند، حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.