معاون وزیر نفت با بیان این که واردات بنزین از سال آینده پس از ۳۶سال به طور کامل متوقف خواهد شد، گفت: در ماه‌های نخست امسال شاهد واردات روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین بودیم؛ اما اکنون واردات این فرآورده به حدود ۴.۵ تا پنج میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

کاهش واردات بنزین به روزانه 4.5 میلیون لیتر/ در آستانه خودکفایی هستیم

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، طرح های افزایش تولید بنزین در کشور با توجه ویژه دولت یازدهم در حال انجام است به طوری که با راه اندازی آنها، واردات این فرآورده متوقف خواهد شد.
واردات بنزین در ماه های نخست امسال که روندی افزایشی داشت، به تدریج در حال کاهش است، به طوری که با سپری شدن روزهای پرمصرف نیمه اول سال و همچنین افزایش ذخایر استراتژیک بنزین، میزان واردات به یک سوم ابتدای سال کاهش یافته است.
به گزارش وزارت نفت، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره دستاورد بزرگ دولت در زمینه خودکفایی در تامین بنزین داخل گفت: با توجه به اجرای طرح‌های پالایشی در کشور، امسال، آخرین سالی است که بنزین از بنادر کشور تخلیه می‌شود و از سال آینده با کلید خوردن خودکفایی بنزین، واردات این فرآورده استراتژیک و پرتقاضا نیز متوقف می‌شود.
وی افزود: در ماه‌های نخست امسال شاهد روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر واردات بنزین بودیم؛ اما هم‌اکنون واردات آن به حدود ۴.۵ تا پنج میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، از صفر شدن بودجه واردات بنزین در لایحه بودجه سال ٩٦ خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای ارائه لایحه دریافت مجوز واردات بنزین در قالب بودجه سال ۹۶ به مجلس نداریم.
کاظمی با بیان این‌که خودکفایی بنزین از سال‌ها پیش در دستور کار دولت‌های وقت بوده است، افزود: این سیاست تا به امروز محقق نشده است و حتی در ابتدای دهه ۱۳۹۰ که واحدهای پتروشیمی هم نقش پالایشگاه را بازی کردند، باز هم واردات بنزین به صفر نرسید.
معاون وزیر نفت تاکید کرد، سال آینده واردات بنزین پس از ۳۶ سال به طور کامل متوقف خواهد شد.
به گفته کاظمی، تا پیش از پایان امسال دو طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس و لاوان به بهره‌برداری می‌رسد و فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آستانه بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور با ظرفیت تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
کاظمی تاکید کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۹۵، حدود ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل، چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد را دارد.
به گفته وی، با راه‌اندازی این طرح‌ها فاصله موجود میان تولید و مصرف به طور کامل پر می‌شود و از سال ۱۳۹۶ واردات بنزین کشور متوقف خواهد شد.
وی تاکید کرد: آمار مصرف نشان می‌دهد با وجود رشد حدود ۹.۳درصدی میانگین مصرف بنزین در طول هفت ماه امسال، رشد مصرف تا پایان سال به کمتر از دو درصد کاهش یابد.
این مسوول صنعت نفت پیش از این به ایرنا گفته بود، براساس برنامه ریزی انجام شده، میانگین واردات بنزین در سال ۱۳۹۵ روزانه هشت میلیون لیتر خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره چرایی افزایش واردات بنزین در هفته های نخستین سال جاری، گفته بود: واردات محموله های بنزین از طریق ناوگان کشتیرانی انجام می شود، که محموله های بزرگ را منتقل می کنند، بنابراین امکان دارد در یک روز مقدار زیادی بنزین تخلیه شود، اما در روزهای بعد، هیچ محموله ای وارد کشور نشود که این نوسانات طبیعی است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.