پس از برخوردهای قاطعانه مسئولان با مراکز عمده فروشی کالاهای قاچاق، هم اکنون فروش آن به گروه ها و صفحات انبوه در شبکه های مجازی کوچ کرده که باید پیش از گسترش با آن مقابله قاطع شود.

موج سواری قاچاقچیان کالا این بار در فضای مجازی/ سایه نظارتی مسولان گسترده تر شود

درشرایط فعلی که در راستای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، طرح  جمع آوری کالای قاچاق و برخورد با قاچاقچیان کالا درحال اجراست، شاهد تبلیغات و معرفی پررنگ کالاهای لوکس خارجی و قاچاق در فضای مجازی هستیم.

پس از برخوردهای قاطعانه مسئولان در مراکز عمده‌فروشی کالاها اکنون تلاش‌های قابل توجهی در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی برای عرضه این‌گونه کالاها شکل گرفته است و گروه ها و صفحات انبوهی که درشبکه های مجازی به ویژه "تلگرام"و " اینستاگرام" و... و. به تبلیغ و بازاریابی فروش کالاهای قاچاق خارجی می پردازند.

این افراد از طریق فضای مجازی  و کانال بدون پرداخت هرگونه مالیات و عوارض و با فروش کالای قاچاق ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده و سودکلانی کسب می کنند و متاسفانه با افزایش برخورد در یک کانال به کانال های دیگر کوچ کرده و شبکه های دیگر را آلوده می کند.

البته در تفاهم نامه منعقد شده میان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، فروش کالاهای قاچاق در شبکه های مجازی و ارسال از طریق پست تا حدودی کنترل می شود.

اما برای کنترل دقیق و جامع دستگاه های نظارتی و مسئول در مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به صورت پیوسته و مستمری باید قاچاق کالا در فضای مجازی را رصد کنند و تمامی نهادها همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، پلیس فتا و وزارت اطلاعات باید در این زمینه به پلیس فتا کمک کنند، درهمین راستا خبرگزاری خانه ملت، درگفت وگو با نمایندگان مردم در مجلس گستره انتقال کالاهای قاچاق به شبکه های مجازی و چگونگی برخورد با آن را جویا شده است، که به شرح زیر است:

فرید موسوی

موسوی تاکید کرد:سودهای کلان فروش کالای قاچاق در فضای مجازی/ نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی عدم استفاده از کالای قاچاق

سیدفرید موسوی درگفت وگو با خانه ملت، با اشاره به فروش کالاهای قاچاق در شبکه های اجتماعی، گفت:قاچاق پدیده ای اقتصادی بوده که به صورت امنیتی و پلیسی نمی توان مبارزه کرد و باید با ابزارهای اقتصادی همچون تغییر در سیاست های مالی و پولی و نظام تعرفه گذاری با آن مقابله کرد.

مقابله با روند قاچاق کالا بیش از هرچیز دیگری نیازمند یک عزم ملی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس باتاکید برضرورت فرهنگ سازی دربین آحاد جامعه برای عدم خرید کالاهای قاچاق در شبکه های مجازی، افزود:مردم اگر بدانند که استفاده از کالای قاچاق چه تبعات منفی برای کشور و جوانان این مرزو بوم دارد و تا چه حد بحث اشتغال را بحرانی می کند، از کالای قاچاق استفاده نمی کنند و به قاچاقچیان اجازه فعالیت در شبکه های مجازی نمی دهند.

کشور را باید قدم به قدم از معضلات اقتصادی و اجتماعی قاچاق مصون نگه داشت

موسوی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تبعات منفی کالاهای قاچاق بر عهده دارند، ادامه داد: باید یک مدل ذهنی در میان مسولان اجرایی کشور به‌ویژه مجریان امر قانون در زمینه مبارزه با قاچاق شکل گیرد و همراه با پیروی از این الگو  باید کشور را قدم به قدم از معضلات اقتصادی و اجتماعی به‌ ویژه مسئله مذموم قاچاق، ‌مصون نگه داشت.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر"مبارزه با قاچاق های سازمان‌یافته بزرگ که ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور می شود، " یادآور شد: مقابله با روند قاچاق کالا بیش از هرموضوع دیگری نیازمند یک عزم ملی است، عزم ملی به این معنا که واردکنندگان اجناس و کالاهای قاچاق در کشور باید بدانند که چه ضربه‌ای را به‌ منافع ملی وارد می‌کنند و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

کوچ قاچاقچیان به فضای مجازی

موسوی افزود:فروشندگانی که در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند؛ سودهای زیادی را هم به دست می‌آورند، زیرا علاوه بر اینکه کالای قاچاق را می‌فروشند، نه مالیاتی می‌دهند و نه هزینه سرباری متوجه آنها است، اما این قاچاقچیان فکر نکنند که با کوچ به فضای مجازی به راحتی می توانند اجناس خود را به فروش برسانند، چرا که دستگاه های نظارتی اجازه فعالیت به آنها را نخواهند داد.

عضوهیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:روش مبارزه پلیسی و امنیتی با قاچاق جوابگو نیست، چرا که کالای قاچاق در کانال های دیگر قرار می گیرد و شبکه های دیگر را آلوده می کند.

مهدی مقدسی

مقدسی:ضرورت صدور کد شناسه برای شناسایی دقیق کالاهای قاچاق/ وزارت صنعت برای ساماندهی فروشگاه‌های مجازی سازوکاری بیندیشد

سیدمهدی مقدسی درگفت وگو با خانه ملت، با اشاره به فروش کالاهای قاچاق درشبکه های اجتماعی، گفت:گسترش استفاده از فضای مجازی درتجارت، واقعیتی همه‌گیر است که در سراسر جهان اتفاق افتاده و در ایران هم به مرور روبه افزایش است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی فروشگاه‌های مجازی باید سازوکاری بیندیشد، تا با اعطای نماد اعتماد الکترونیک به این شبکه های مجازی، فعالیت آنها رصد شود و از فروش کالای قاچاق در آنها جلوگیری شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قوانین موجود برای مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی، افزود: اکنون قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد، ولی از آنجا که هنوز ساختار منسجمی برای نظارت و اجرای آن از سوی یک نهاد دیده نشده، باید  فرآیندی واحد برای مقابله با این معضل اقتصادی در میان مجازی تنظیم شود.

کاهش جرایم در فضای مجازی با ایجاد زیرساخت‌های اصولی

مقدسی، ادامه داد:اگر اکنون که فضا علیه قاچاق و تخلف شکل گرفته تصمیم‌گیری اصولی نسبت به برخورد با این معضل به خصوص در دنیای مجازی نداشته باشیم، به دلیل گستردگی آن در آینده باید هزینه‌ای بسیار بالاتر و بیشتر برای کاهش سطح تخلف در فضای مجازی بپردازیم.

وی با اشاره به ابلاغ  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۱۳۹۲ یادآور شد: مبارزه با قاچاق در دنیای مجازی به دلیل برخی از نقیصه‌ها مثل کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز هنوز جای کار زیادی دارد و باید ابتدا با ایجاد زیرساخت‌های اصولی نسبت به کاهش جرایم و تخلف در میان فضای مجازی گام برداشت.

ضرورت صدور کد شناسه و رهگیری برای شناسایی دقیق کالاهای غیرمجاز و غیرقانونی حقیقی

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، باتاکید برضرورت صدور کد شناسه و رهگیری برای شناسایی دقیق کالاهای غیرمجاز و غیرقانونی حقیقی برای جلوگیری از عرضه آنها در دنیای مجازی، تصریح کرد:با صدور کد شناسه کالا تمامی عرضه‌کنندگان فروشگاه‌های حقیقی و مجازی می توانند کالای مورد نیاز خود را با دیدی باز و شناختی دقیق از قانونی بودن یا نبودن آنها انتخاب کنند، البته از بحث فرهنگ‌سازی درکاهش تقاضا برای کالاهای قاچاق نیز نباید چشم‌پوشی کرد.

سیدناصر موسوی لارگانی در غرفه خبرگزاری خانه ملت در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

موسوی لارگانی:پلیس فتا می تواند از فروش کالای قاچاق در فضای مجازی جلوگیری کند/ تشخیص اصالت کالا در اداره پست امکان پذیر است

سید ناصر موسوی لارگانی درگفت وگو با خانه ملت  با اشاره به کوچ قاچاق به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: اگر عده ای بخواهند از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به فروش کالای قاچاق کنند، پلیس فتا به راحتی می تواند آن ها را شناسایی کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی کسانی که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش کالا می کنند باید مجوز قانونی لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که مجوز فروش کالا از طریق فضای مجازی را ندارند برای اینکه دفتری نداشته باشند که بخواهند مالیات و عوارض پرداخت کنند، به این روش رو می آورند و کالای قاچاق خود را به فروش می رسانند که ضربه سنگینی به اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد:با توجه به نظر مقام معظم رهبری در رابطه با کالای قاچاق که فرمودند "هرجا کالای قاچاق دیده شد، معدوم بشود" ضرورت دارد که نیروی انتظامی به ویژه  پلیس فتا با شناسایی عوامل فروش کالای قاچاق در فضای مجازی هر چه سریع تر از انجام این کار جلوگیری کند.

موسوی لارگانی افزود: کالاهایی که توان تولید آن وجود ندارد و ناچار به واردات آن هستیم باید حتما از مبادی قانونی وارد کشور شده، وعوارض قانونی آن پرداخت شده استاندار و اصالت و آن تائید شود و کالای مصرفی تاریخ گذشته وارد کشور نشود.

وی اظهار کرد:اگر بخواهیم رکود برطرف شود و تولید در کشور رونق پیدا کند با با قاچاق در فضای مجازی نیز هر چه سریع تر مقابله شود تا مشکل مبارزه با قاچاق کالا که مدتی است بسیار خیلی خوب اجرا و در حال پیگیری است، برطرف شود و دیگر کالایی با عنوان قاچاق در کشور نداشته باشیم.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد نظارت بیشتر پست بر کالاهایی که امکان قاچاق بودن آن ها وجود دارد و قرار است به عنوان بسته پستی به دست مشتریان می رسد، تصریح کرد: اگر ارسال کالای قاچاق از طریق پست انجام شود، به راحتی می توان از جلوی آن را گرفت به طوری که اگر در اداره پست دو مامور از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تعزیرات حضور داشته باشند که اصالت کالایی که می خواهد ارسال شود را تائید کنند به راحتی جلوی ارسال کالاهای قاچاق از طریق پست گرفته خواهد شد.

محمدرضا منصوری

منصوری مطرح کرد:عبور کالاهای قاچاق از فضای مجازی/ برخورد جزیره ای با قاچاق کالا نتیجه بخش نیست

محمدرضا منصوری درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص فروش کالاهای قاچاق در شبکه های اجتماعی گفت:هر زمانی که کالای قاچاق چه در شبکه های مجازی و چه در عالم واقع شناسایی شوند، باید اجناس توقیف و فرد خاطی روانه مراجع قضایی می شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر عده ای بخواهند از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به فروش کالای قاچاق کنند، پلیس فتا به راحتی می تواند آن ها را شناسایی کند، افزود: متاسفانه کسانی که مجوز فروش کالا از طریق فضای مجازی را ندارند؛ برای اینکه دفتری نداشته باشند که بخواهند مالیات و عوارض پرداخت کنند، به این روش رومی آورند و با فروش کالای قاچاق ضربه سنگینی به اقتصاد کشور است.

تمام آحاد جامعه باید در راستای رونق اقتصادی و مبارزه با کالاهای قاچاق در کشور فعالیت کنند

منصوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با کالای قاچاق مبنی براینکه "هرجا کالای قاچاق دیده شد، معدوم بشود"، ادامه داد: برای رفع رکود و رونق تولید در اقتصاد کشور باید با فروش کالای قاچاق در فضای مجازی نیز هرچه سریع تر مقابله شود تا مشکل مبارزه با قاچاق کالا که در حال اجرا و پیگیری است، برطرف شود و دیگر کالایی با عنوان قاچاق در کشور وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تمام افراد جامعه باید در راستای رونق اقتصادی و گسترش کالاهای قاچاق در کشور فعالیت کنند، یادآور شد:جامعه در ابعاد مختلف نیازمند مشارکت آحاد مردم است، بنابراین مردم باید فارغ از مرزبندی و ارزش گذاری بر امور به تولید ملی کمک کنند و با استفاده از اقتصاد درون زا کشور را اداره کنند.

منصوری با بیان اینکه قاچاق مانند سم برای تولید است و ورود میلیاردها دلار کالای قاچاق در سال به کشور، به تولید داخلی آسیب زده و سبب بیکاری کارگران شده است، افزود: اگر در برخورد با قاچاق کالا به صورت جزیره ای عمل شود و تنها در مراکز عرضه مقابله کنند در حالی که این کالاها به راحتی وارد کشور می شوند، نتیجه نخواهد داد؛ بلکه لازم است به صورت هماهنگ و ادامه دار از مبدا تا مقصد بصورت کامل تا ریشه کن شدن این معضل مبارزه کرد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر مقابله با فروش اجناس قاچاق در فضای مجازی و حقیقی تصریح کرد:واردات سازمان یافته قاچاق نیازمند مقابله و مبارزه سازمان یافته است، که با همکاری نهادها و دستگاه های مربوطه و نظارت مستمر و دایمی مبادی ورودی مقابله با قاچاق امکانپذیر می شود.

در پایان لازم به ذکر است که اگر در زمینه مبارزه با قاچاق به توصیه ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب به طور کامل عمل شود، معضل قاچاق از بین خواهد رفت و تولید داخلی رونق خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.