یکی از مشاوران رئیس جمهور منتخب آمریکا، خروج واشنگتن از پیمان آب و هوایی پاریس را نخستین اقدام وی بعد از ورود به کاخ سفید اعلام کرد.

نخستین اقدام ترامپ پس از رئیس جمهوری چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، 'دیوید رونالد' گفت: دونالد ترامپ سخت به دنبال راهی است تا بتواند هر چه سریعتر آمریکا را از پیمان آب و هوایی پاریس خارج کند.
ترامپ معتقد است که موضوع تغییرات اقلیمی ،فریبی از طرف چین است و این را بارها در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی خود تکرار کرده بود. 
مشاور رئیس جمهور منتخب آمریکا افزود: بر اساس ماده 28 توافقنامه پاریس، خروج از این توافقنامه مستلزم آن است که کشور امضا کننده دستکم به مدت چهار سال در پیمان باقی مانده باشد. بنابراین می توان گفت که زمان قانونی خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس نوامبر 2020 است و درست زمانی است که به پایان دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ نزدیک می شویم.
دیوید رونالد تصریح کرد البته باید گفت که این موضوع تنها انتقاد ترامپ از سیاست های چین در قبال آمریکا نبوده است بلکه رئیس جمهوری منتخب پیشتر بارها سیاست های خارجی پکن را به باد انتقاد گرفته بود. ترامپ معتقد است که سیاست های اقتصادی چین در قبال کشورش مخرب است و تهدید به کنترل واردات محصولات چین از طریق تعرفه های سنگین 45 درصدی، یکی از راهکارهای ترامپ برای تقابل با چین می باشد.
دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی سخنان جنجالی زیادی را ادا کرد که بخشی از آنها به توافق آب و هوایی پاریس و کمک چند میلیون دلاری آمریکا به جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین مربوط می‌شد.
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود مساله گرم شدن زمین را 'فریب' دانسته و اعلام کرد کشورش از توافق آب وهوایی پاریس خارج خواهد شد.
ترامپ بازگشت به انرژی فسیلی و حذف همه کمک‌های مالی این کشور به برنامه‌های آب و هوایی سازمان ملل متحد را اولویت کاری خود پس از ورود به کاخ سفید معرفی کرده بود.
از زمانیکه نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد، تمام کشورها از چین گرفته تا جزیره‌های کوچک دارای حاکمیت مستقل بار دیگر بر حمایت خود از توافق آب و هوایی پاریس تاکید کردند. این توافق مود حمایت 200 کشور جهان است و برگزاری جلسات و کنفرانس‌های مربوط به آن تا 18 نوامبر (28 آبان) در مراکش ادامه خواهد داشت.
توافقنامه آب و هوایی پاریس 4 نوامبر (14 آبان) با کسب بیشترین آرا، لازم و الاجرا شد.
این توافق در نتیجه چهار سال رایزنی میان کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش زمین، حاصل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.