ایام اربعین حسینی(ع) ایام بهره‎مندی حداکثری مردم جهان از نور امام(ع) و یادآور حدیث امام صادق(ع) است که فرمودند: همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه‎السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.

اربعین جلوه زیبای کشتی نجات حسین(ع)/ مَرکَبی برای عبور از امواج سهمگین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، ایام اربعین حسینی(ع) برای شیعیان باید بیشتر از آنکه یادآور غم و اندوه اهل بیت پیامبر(ص) و اسرای کربلا باشد، باید یادآور عالی‎ترین مفاهیمی باشد که خداوند متعال به واسطه نور امام حسین(ع) در عالم قرار داده است، زیرا با توجه به آنچه از ماجرای عاشورا توسط سایر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شیعیان رسیده است، خواهیم دید مبتنی بر مفاهیم الهی است تا اینکه مبتنی بر مصیبت‌‎خوانی باشد. متأسفانه سبک پرداختن به ماجرای امام حسین(ع) و عاشورا آن قدر تغییر یافته است که بیشتر به جنبه مصائب آن می‎پردازیم و این فرهنگی است که توسط قشری خاص از جامعه به آن دامن زدند.

این در حالی است که از منظر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ماجرای امام حسین(ع) و به خصوص جریان عاشورا نقطه عطف زیباترین و عالی‎ترین جریانات بشری است که موجب شد مسیر بشریت به سوی خیر و صلاح پیش برود که نمونه آن را می‎توانیم در شیعیان بزرگواری همچون ابواالفضل(ع)، زینب(س) و علی اکبر(ع) مشاهده کنیم. با توجه به این منظر است که حضرت زینب(س) می‎فرمایند «ما رأیت إلا جمیلاً» و در این کلام اغراق نمی‌کنند بلکه مشاهدات خود از این صحنه تعلیم و تربیت را به زبان می‎آورند؛ اما باید پرسید آیا واقعاً ما صحنه کربلا را طوری مطالعه می‌کنیم که جز زیبایی چیز دیگری نبینیم و یا اینکه به مخاطبان مدام خون و شمشیر را القاء می‌کنیم؟

در این راستا اگر بخواهیم به معارف اربعین از منظری زیباتر نگاه کنیم، باید گفت که این سیل عظیم جمعیت که از سراسر دنیا به سوی کربلا راهی می‎شوند به واسطه اثرگذاری حب امام حسین(ع) توسط خداوند متعال بر قلبهاست و اگر بخواهیم با محاسبات خودمان این رویداد عظیم را بررسی کنیم، به نتیجه‎ای نخواهیم رسید. لذا شاهدیم هر کسی حتی با فکر و روح خود وارد این ماجرا می‎شود، روحش جلا پیدا می‌کند. بنابراین کشتی نجات امام حسین آن قدر وسعت دارد که هر اندازه به جمعیت مردم در ایام اربعین افزوده شود، باز هم مورد الطاف حضرت واقع می‌شود طوری که می‌توان نام این ماجرا را معجزه گذاشت. در این زمینه امام صادق(ع) حدیثی دارند که حقیقت آن اکنون ملموس‎تر از گذشته است. حضرت ضمن روایتی که راوی پرسیده بود مگر همه شما کشتی نجات نیستید، پس چرا به امام حسین(ع) می‌گویید «سفینةالنجاة»، فرمودند: «کُلُنا سُفُن النّجاة و لکن سَفینة جَدّی الحُسُین أوسَع وفی لُجج البحار أسرع» همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه‎السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریع‌تر است. «بحار الانوار، ج 26، ص 322».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.