قدس آنلاین - خوزستان - زهره کریمی : رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : حفظ سلامت جامعه و سلامت تولید کننده، الزامات قانونی ، پایداری تولید، اثرات تخریبی بر محیط زیست و پایداری در صادرات، از عوامل مهم تولید محصول سالم و عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی می باشد.

چهارمین جلسه کمیته فنی کشاورزی ارگانیک در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، چهارمین جلسه کمیته فنی کشاورزی ارگانیک با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیران کل دامپزشکی ، شیلات و امور عشایر، معاونین تولیدات گیاهی و دامی ، مشاور رئیس سازمان در محیط زیست و مواد غذایی،مدیر پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری، اداره استاندارد ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول و مدیرعامل شرکت های تعاونی باغی ، زراعی دزفول و دیگر اعضای این کمیته تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه معاون بهبود تولیدات گیاهی با اشاره به مصوبات جلسات قبل و بیان این مطلب که در فصل سرد سال، خوزستان یکی از استانهای مهم در کشت سبزی و صیفی جات می باشد گفت : آموزش بهره برداران، دانش محور کردن کشاورزی، نظارت بر سموم استاندارد و  حمایت از تولیدکنندگان از وظایف سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود : در حال حاضر 44 کلینیک گیاهپزشکی در استان وجود دارد که مصداق فعالیت های این سازمان در راستای تولید محصول سالم است.

در ادامه این جلسه مشاور رئیس سازمان در امور محیط زیست و مواد غذایی با اشاره به 13 آذر ماه روز جهانی بدون سم ،از اداره ترویج درخواست نمود همایشی در زمینه محصولات ارگانیک برای این روز ترتیب  دهد .

ژاله کریمی اظهار داشت : فرهنگ سازی و آشناکردن مردم با محصولات سالم و ارگانیک یکی از راههای ترویج استفاده از این محصولات می باشد.

پس ازآن مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی زراعی باغی دزفول با بیان اینکه این اتحادیه 870 عضو دارد گفت : از سال 90 تاکنون برای ارتقاء کیفیت محصولات اقدام به کاشت ، داشت و برداشت محصولات سالم در اراضی شهرستان دزفول شده است.

نظر زاده با بیان تاثیر نشاکاری در هزینه های کشت و کاهش مصرف آب به استفاده این مرکز از روش نشاکاری اشاره کرد و گفت :هزینه های بالای مبارزه با بیولوژیک ،تغذیه گیاه ، تولید کودهای باکیفیت، عدم آگاهی کشاورزان از محصولات سالم ، عدم دسترسی کشاورزان به نهاده های سالم و با کیفیت،درصد کاهش محصولات کشاورزی از جمله مشکلات این اتحادیه می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در ادامه به ضرورت تشکیل این جلسات اشاره نمود و  گفت : حفظ سلامت جامعه و سلامت تولید کننده، الزامات قانونی ، پایداری تولید، اثرات تخریبی بر محیط زیست و پایداری در صادرات، از عوامل مهم تولید محصول سالم و عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی می باشد.

کیخسرو چنگلوایی افزود : 70 محصول سالم در کشور  تولید می شود در حالی که این تعداد در استان 30 محصـــــول می باشد.

وی  به عوامل کاهش تولید کم محصول سالم در استان اشاره نمود و گفت : هزینه بالای تولید، عملکرد نسبی پایین تر، اهمیت قیمت محصولات برای مردم و عدم آگاهی مردم از عوارض محصولات ناسالم از جمله عوامل تولید کم محصول سالم می باشد..

در پایان این جلسه رییس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری با بیان این مطلب که کل خرمای تولیدی استان محصول سالم می باشد گفت :  سه گروه از آفات مهم محصول خرما توسط کارکنان این مرکز شناسایی و به سه عامل مهم کنترل بیولوژیک دست یافتیم.

دکتر لطیفیان به برگزاری کارگاههای متعدد  آموزشی برای مروجین ،تنوع بخشیدن به عوامل کنترل بیولوژیک، استفاده از کودهای طبیعی ، معدنی و سبز، شیوه کشت و زرع، استفاده از برگ های خشک خرما بعنوان مالچ به منظور بهبود کیفیت محصولاتی چون مرکبات نیز اشاره ای داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.