قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پو ر : محمود پوروهاب در نشست ادبی دو پنجره‌ گفت: پایه و اساس شعر احساس است و فراگیری فنون شعری پس از دریافت حس مناسب است که مفیدخواهدبود.

احساس، نقطه‌ی آغاز شعراست

هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هفتمین همایش ادبی دوپنجره کانون استان گیلان با حضور محمود پور وهاب ، شاعر و نویسنده‌ی برجسته‌ی کشور در رشت‌برگزارشد.

در این نشست که با حضور کودکان، نوجوانان و هم‌چنین جمعی ازاعضای کارگاه‌های ادبی صورت‌ گرفت، کتاب   «سکوت‌خیسِ درختان» سروده‌ی این شاعر گیلانی مورد نقدو بررسی قرارگرفت.

محمود پوروهاب در این برنامه اهمیت احساس در شعر را مورد توجه قرار داد و درپاسخ به دلایل سرشاربودن اشعارخود از احساس و عاطفه اظهارکرد: احساس اساس شعر است و چنانچه شاعراز احساس بهره‌مند نباشد، شاعرموفقی نخواهدبود.

او اضافه‌کرد: «جرقه‌ی اصلی، احساس است و فراگیری فنون درتمامی هنرها، به‌ویژه شاعری زمانی کاربرد دارد که هنرمند از احساس خوبی برخوردار باشد».

شاعر«صدای سازِ باران» درادامه لزوم بهره‌گیری از تجربیات و نقطه‌نظرات سازنده را مورد تاکید ‌قرارداد و به‌کودکان و نوجوانان توصیه‌ کرد تا از دیدگاه‌های صاحب‌نظران عرصه‌ ادبیات استفاده‌ کنند.

این شاعر و نویسنده‌ی گیلانی هم‌چنین به تشریح نگاه سنتی و دیدگاه‌های امروزی پرداخت و افزود: درگذشته نظرات‌ به‌ ویژه نگاه کوچک‌ترها کمترمورد قبول و پذیرش قرارمی‌گرفت و در واقع کم‌تر اجازه اظهار نظربه‌ دیگران ‌داده می شد؛ اما امروز فرصت ارزش‌مند استفاده از تمامی دیدگاه‌ها وجود دارد.

پوروهاب درهمین زمینه آثارخود را شاهد این امر دانست و گفت: تمامی ۱۳۰ عنوان کتاب و ۱۰ دفتر شعرکه از من به‌چاپ‌ رسیده، حاصل جویا شدن از نظر دیگران است و هیچ اثری وجودندارد که درآن از نظرات  دیگران استفاده نکرده‌ باشم.

شاعر مجموعه‌ی « سکوت خیسِ درختان» به آغاز ورود خود به عرصه‌ی ادبیات به‌ویژه شعر پرداخت و گفت: این علاقه ازکودکی در من وجودداشته و شعر، هم‌چنین آواز از فعالیت‌های مورد علاقه‌ام بوده است و و چون این حرکت در موسیقی ادامه پیدا نکرد ، تمامی تلاشم معطوف به این بوده و هست که با شعرصدایم را به‌گوش‌ مخاطبان برسانم.

نویسنده کتاب «غروب آفتابِ رَبَذه» درادامه به رویکرد کانون درچاپ شعر و داستان برای مخاطبان نوجوان پرداخت و تصریح‌ کرد: درگذشته شاهد انتشار این کتاب‌ها با نگاهی کودکانه ‌بودیم که تنها دستاوردهای آن افزایش دایره‌واژگانی نوجوان بود و خوشبختانه امروزه این کتاب‌ها نقش تاثیرگذاری درارتقای قابلیت‌های مخاطبان دارند.

اودر عین‌حال از شاعران و نویسندگان برجسته‌ی کشور و استان دراین زمینه نام برد و به‌کارگیری مضامین عرفانی و فلسفی در آثار جدید را زمینه‌ساز کیفیت‌ بخشی به آثار دانست.

محمود پور وهاب به کودکان ونوجوانان توصیه‌کرد از نگاه‌های سازنده دیگران استفاده ‌کنند و از شکست نترسند و هم‌چنین با مطالعه‌ی گسترده و درسایه‌ی عشق و تلاش بسترهای مناسب برای ارتقای قابلیت‌های خود ایجاد کنند.

درهمین راستا کودکان، نوجوانان و اعضای به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی به بیان پرسش‌ها و ارایه‌ی دیدگاه‌های خوددرارتباط با کتاب « سکوت خیسِ درختان» پرداختند که با پاسخ‌های محمودپور وهاب، شاعر این اثر همراه‌شد.

اجرای نمایش که به‌معرفی شخصیت و کتاب‌های میهمان برنامه‌می پرداخت، خوانش شعر از سوی میهمان برنامه و پخش نماهنگ ازدیگر برنامه‌های هفتمین نشست ادبی دو پنجره درکانون گیلان بود.

گفتنی است طرح دوپنجره در طول سال در مراکز  کانون سراسر کشور برگزار می‌شود اما در هفته کتاب حضور این نویسندگان و شاعران در بین کودکان و نوجوانان پررنگ‌تر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.