قدس آنلاین – یزد: علی اکبر حدادزاده گفت: به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون از اول آذر ماه در واحدهای روستایی و عشایری اجرا می شود .

اجرای طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز در استان یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد، مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های ویروسی واگیر دام(گاو، گاومیش، گوسفند و بز و...) در صورت وقوع و اپیدمی، خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می سازد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. واکسیناسیون و ایمن سازی  دام ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای در واحدهای دامداری مؤثرترین راه ها جهت پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی است.

 دکتر علی اکبر حداد زاده در ادامه افزود: به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی، طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز در استان یزد از اول  آذر  ماه در واحدهای روستایی و عشایری توسط 28 اکیپ بخش دولتی و خصوصی اجرا می شود که در طی آن بیش از 400000 راس گوسفند و بز واکسینه خواهند شد.

این مقام مسئول تب شدید، ایجاد تاول بر روی دهان و سم دام و کاهش شدید تولیدات دام را جزو بارزترین علائم بیماری تب برفکی دانست و در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات دیگری علاوه بر واکسیناسیون به کنترل این بیماری کمک می کند گفت: در صورت مشاهده کانون های بیماری به منظور جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبکه دامپزشکی محل و ضد عفونی جایگاه، باید از تردد بی مورد افراد به محل دامداری و حمل و نقل دام خودداری نمود. همچنین بعد از انجام واکسیناسیون تا حداقل دوهفته لازم است هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

دکتر حدادزاده ضمن تأکید بر رایگان بودن این طرح یادآور شد: اجرای طرح توسط دو بخش دولتی و خصوصی و در سراسر استان انجام می گیرد و انتظار می رود دامداران عزیز همکاری لازم را با اکیپ های مذکور مبذول نمایند تا در حفظ سرمایه های دامی خود و سایر  دامداران گام مؤثری برداشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.