۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 475702

کتاب «کودک، سرباز و دریا» با موضوع صلح، به ‌تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«کودک، سرباز و دریا» به انتشار رسید

به گزارش قدس آنلاین دل آرا قهرمان نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون کتاب «کودک، سرباز و دریا» که به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است، گفت: این کتاب برای نخستین بار در سال 1349 به چاپ رسید و این روزها پس از ویرایش بار دیگر وارد بازار نشر شده است. 

وی در ادامه افزود: کتاب «کودک، سرباز و دریا» اولین کتاب من در حوزه ترجمه است. در آن زمان به عنوان دانشجو در کشور سوئیس مشغول به تحصیل بودم و در یکی از تابستان هایی که به ایران آمدم، طی آشنایی با چند نفر از کسانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می کردند، این کتاب جهت ترجمه به من پیشنهاد شد. 

این مترجم در توصیف «کودک، سرباز و دریا» اظهار داشت: این کتاب از جنبه‌های انسانی بسیار زیادی برخوردار است. داستان آن مربوط به زمان جنگ در فرانسه می شود اما هم ادبیات لطیفی داشته و هم ارزش های انسانی را که ممکن است در جنگ و مبارزات نادیده گرفته شود؛ مورد توجه قرار داده. به همین علت چند سال پس از جنگ جهانی دوم که به چاپ رسید، جایزه انسانیت و صلح فرانسه را از آن خود کرد و در همان سال نخست انتشار هم از طرف شورای کتاب کودک عنوان کتاب برگزیده سال را به دست آورد. 

قهرمان در پایان پیرامون رسالت مترجمان در اجتماع خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد یک جامعه به زبانی غیر از زبان مادری مسلط نیستند؛ مترجم می‌تواند نقش آگاهی دهنده داشته باشد. همانطور که در دوره های مختلف تاریخی شاهد آن بودیم که کتاب‌های ترجمه همواره باعث یک تغییر و تحول عمیق اجتماعی، انسانی و تاریخی بوده است. به اعتقاد من کسی باید وارد این حوزه شود که علاوه بر دانستن یک زبان در زمینه های مختلف هم آگاهی داشته باشد. 

شایان ذکر است؛ رمان «کودک، سرباز و دریا»  192 صفحه دارد و برای گروه سنی «د» و «ه» (دوره اول و دوم متوسطه) مناسب است. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.