قدس آنلاین - کرمان: اسحاق جهانگیری به همراهی وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون سازمان برنامه و بودجه و برخی معاونان وزرا ، روز دوشنبه در آغاز سفر 2 روزه به استان کرمان به منظور افتتاح چند طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی وارد شهرستان سیرجان شدند.

چندین طرح اقتصادی و عمرانی در کرمان افتتاح شد

اسحاق جهانگیری و هیئت همراه که با همراهی استاندارکرمان و دیگر مسئولان استانی و محلی بود، در بدو ورود  با حضور در گلزار شهدای شهر سیرجان با آرمان های والای بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی، تجدید میثاق کرد.

وی به مقام شامخ شهیدان 'محمد اسلام کیش' و 'محمدرضا حافظی' که هفته گذشته بر اثر انفجارهای تروریستی در شهر سامراء عراق به شهادت رسیدند نیز ادای احترام کرد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین بر مزار ۲ برادر شهیدش محمد و یعقوب جهانگیری نیز فاتحه خواند.

عصر دوشنبه اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح کارخانه گندله سازی شماره ۲ مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان شرکت کرد وطی سخنانی گفت: آنچه برای ملت بزرگ ایران مهم می باشد این است که روند توسعه و قطار توسعه کشور در مسیر بسیار صحیحی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: ممکن است برای برخی که صرفا نقاط ضعف را می بینند خیلی نقاط قوت به چشم نیاید و من انکار نمی کنم که در مجموعه اقتصاد کشور نقاط ضعفی هم وجود دارد.

در ادامه مجموعه ورزشی گل گهر  با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان وبا حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شهرستان سیرجان افتتاح شد.

مجموعه ورزشی گل گهر ۱۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۱۱ هزار و ۹۰۰ مترمربع فضای روباز دارد.

فضای سرپوشیده این مجتمع دارای سالن های کشتی، ژیمناستیک، وزنه برداری، بدنسازی، تیراندازی، اتاق پزشک و غیره است وفضای باز نیز، زمین فوتبال با ظرفیت سه هزار نفر و ۲ قطعه زمین تنیس به مساحت یکهزار و ۶۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۵۰ نفر قرار دارد.

این مجموعه ورزشی همچنین شامل قسمت هایی چون پیست دو و میدانی، استخر، سالن ژیمناستیک، زمین تنیس، سالن های شطرنج، بوئینگ، اسکواش، بیلیارد، پینگ پنگ، تیراندازی، رستوران، اتاق ها و سالن کنفرانس است.

این ورزشگاه در بخش کارگری، حرفه ای، تیم های پایه، همگانی و کانون های استعدادیابی در ۲ بخش آقایان و بانوان در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کند.

اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در محل هتل ناجی شهرستان جیرفت برگزار شد، شرکت کرد و گفت : کارنامه بانک‌های استان کرمان در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مردودی است.

وی خواستار برخورد جدی استاندار کرمان با بانک‌های استان شد و گفت: در سفرهای آتی وزیر کشور به استان کرمان باید وضعیت بانک های استان بررسی شوند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید براینکه بانک‌ها باید به سرعت علت عدم ارائه تسهیلات بانکی را بیان کنند، خاطرنشان کرد: اینگونه عمل کردن بانک‌های استان کرمان هیچ دردی از اقتصاد مقاومتی دوا نخواهد کرد بنابراین بانکها اگر طرحی را قبول دارند، باید به سرعت نسبت به ارائه تسهیلات اقدام نمایند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد بانکها بر مبنای اینگونه طرح هاست، یادآورشد: استان کرمان یکی از استان‌های صنعتی کشور و رزم حسینی یکی از بهترین استانداران خلاق، خستگی ناپذیر  و با انگیزه کشور است لذا انتظار می رود با پیگیری‌ها و ابتکارات استاندار کرمان، بانک‌ها اقداماتی را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیابان‌زدایی باید در دستور کار استان کرمان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: استان کرمان ظرفیت‌های طبیعی و معدنی زیادی دارد و سرعت توسعه استان کرمان به لحاظ صنعتی، کشاورزی و تجاری از متوسط کشوری بالاتر است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه مدیر باید قدرت ریسک و تصمیم‌گیری و نهایت دقت را برای تصمیم‌گیری داشته باشد و این روحیه در مدیریت استان کرمان وجود دارد، افزود: ایده تقسیم استان کرمان به مناطق هشت‌گانه اقتصاد مقاومتی مصرت بخش بود در این راستا از ایده استاندار کرمان برای ایجاد شهرستان نمونه اقتصاد مقاومتی استقبال کردم.

وی حضور شرکت‌های قدرتمند در مناطق هشتگانه اقتصادی استان کرمان را در راستای فعال‌کردن ظرفیت‌های این مناطق دانست و یادآورشد: جیرفت نیازمند کار جدی و قدم‌های بزرگ است که باید برای حضور بخش خصوصی در این منطقه و تکمیل زیربناهای جیرفت بیش از پیش تلاش کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین جلسه گفت: کرمان استانی زرخیز است که مردمانی با پشتکار و تلاشگر دارد.

وی خواستار واگذاری معادن جدید در جنوب استان کرمان شد و خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی جنوب استان کرمان بر مبنای صادرات، ترمینال، بسته‌بندی و سورتینگ آمادگی دارد.

استاندار کرمان نیز در این جلسه ضمن خواستار راه اندازی مرز هوایی برای صادرات محصولات جنوب استان ، گفت: هزینه‌های حمل و نقل زمینی زیاد است بنابراین خواستار مرز هوایی برای صادرات محصولات جیرفت می باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه این وزراتخانه تلاش می کند تا اعتبارات ویژه برای گلخانه ها اختصاص دهد تا از ظرفیت های طبیعی نهایت بهره برداری صورت گیرد، یادآورشد: تولیدات عمده منطقه جنوب صیفیجات و سبزیجات است بنابراین باید برای صادرات این محصول در  بازار های جهانی برنامه ریزی شود.

حجتی با تاکید براینکه پایانه های بسته بندی در شهرک های صنعتی شهرستان جیرفت در حال ساخت است، یادآورشد: توسعه گلخانه ها و بازاریابی باید همزمان در منطقه دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی بیماری ها و مشکلات سمپاشی ها در این منطقه مهم است لذا این آفات باید با راه حل های اصولی برطرف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه این جلسه از پیشرفت ۴۱ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کرمان خبر داد و افزود: نرم‌افزاری در استان کرمان تهیه شده است که می توان به صورت آنلاین اطلاعات پروژه‌ها را رصد کرد.

وی افزود: تفاهم نامه ۷۶۳ پروژه بخش خصوصی با ۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان منعقد شد که ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در روال اجرای این طرح‌ها مشغول به‌کار می باشند.

درحاشیه سفر معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر دوشنبه به اتفاق مدیرعامل شرکت گاز و مدیرعامل بانک کشاورزی کشور در سفر به شهرستان جیرفت، ضمن آغاز عملیات اجرایی گلخانه هیدروپونیک در مجتمع کشت و صنعت جیرفت، گفت: با توجه به احداث گلخانه های هیدروپونیک، وجود شرکت بازرگانی نیاز منطقه جنوب کرمان است.

طرح گلخانه یکهزار هکتاری هیدروپونیک که از طرح های اقتصاد مقاومتی است در ۲ فاز دیده شده است که در فاز اول آن عملیات اجرایی ۲۰۰ هکتار گلخانه با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

معاون اول رئیس جمهوری وهیئت همراه روز دوشنبه در ادامه سفربه منظور افتتاح چند طرح بزرگ معدنی و عمرانی وارد شهرستان جیرفت شد

اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در دیدار مردمی و ستاد توسعه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در محل مسجدالرسول(ص)، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، ازاتصال شهرستان جیرفت به شبکه راه‌آهن سراسری در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این برنامه یکی از طرح های کلیدی دولت تدبیر و امید می باشد.

وی افزود: با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می توان گام‌های بلندی برای توسعه کشور برداشت لذا همه افراد صاحب نفوذ باید در این زمینه تلاش کنند و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که نقشه راه اداره کشور و نقشه راه رفع محرومیت و ایجاد فضای اشتغال ایران است، در کشور اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنانش، کشاورزی جیرفت را مهمترین نقطه توسعه ایران دانست و یادآورشد: کشور با بحران آب روبه‌رو است لذا کشت‌های گلخانه‌ای باید در شهرستان های جنوبی استان توسعه یابد.

جهانگیری گفت: گاز مهمترین منبع برای پتروشیمی است که امید می رود با ورود گاز به شهرستان های جیرفت و عنبرآباد، شاهد احداث کارخانه پتروشیمی در این مناطق باشیم.

علیرضا رزم حسینی نیز دراین جلسه ، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای استان کرمان و تسلیت ایام اربعین حسینی، افزود: اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید در منطقه اتفاق افتاده است که یکی از این اقدامات، افتتاح فرودگاه جیرفت بود.

وی از افتتاح پایانه صادراتی شهرستان جیرفت طی یکسال آینده خبر داد و یادآورشد: مرز هوایی شهرستان جیرفت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۲۴۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای کشاورزی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم ۳۶ هزار هکتار آبیاری نوین در شهرستان جیرفت صورت گرفته که این رقم در دولت گذشته یک سوم بود و خرید تضمینی محصولات کشاروزی همچون ۳۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی انجام شده است.

اسحاق جهانگیری صبح سه شنبه به اتفاق رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان و مسئولان محلی از کارخانه آبمیوه گیری،کارگاه قالی بافی،مجتمع پرورش بز شیری مورسیای اسپانیایی،پروژه توان افزایی جوامع روستایی، هتل کپری قلعه گنج ،از طرحهای اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج بازدید کرد.

خانه آبلیموگیری در زمینی به مساحت ۲ هکتار با هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان احداث شده و به طور مستقیم برای ۴۰ نفر اشتغالزایی کرده است و سالیانه ۲۰ میلیون پاکت آبمیوه ۲۵۰ سی سی تولید می کند.

کارگاه قالی بافی قلعه گنج طی تفاهم نامه ای بین شرکت سهامی فرش ایران با بنیاد علوی راه اندازی شده و از سال گذشته ۸۴ دار قالی فعال شده و ۷۴ دار قالی بافی نیز در منازل در حال فعالیت است.

تاکنون ۱۲ دار قالی برش داده شده و ۱۲۰ نفر در دوره های آموزش قالی بافی شرکت کرده اند که بنیاد مستضعفان خریداری قالی های بافته شده را برای ۲ سال تضمین کرده است.

مجتمع پرورش بز شیری مورسیای اسپانیایی باحجم سرمایه گذاری بیش از ۱۷ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۲ هکتار احداث وگنجایش سه هزار راس دام بز شیری مولد رادارد  که هر یک روزانه بیش از ۳ لیتر شیر تولید می کند.

کم قلوزایی و سازگار بودن با اقلیم منطقه از مزایای اقتصادی پرورش این بزهاست که در این راستا تعداد ۹۵۴ راس بز ماده و ۴۶ راس نر در مرحله نخست برای این مجتمع تامین شده است که پس از پرورش برای راه اندازی دامپروری های کوچک به مردم منطقه واگذار می شوند.

روستای دولاب از پروژه اقتصاد مقاومتی برای توان افزایی جوامع روستایی است.

طرح توان افزایی جوامع روستایی در ۱۰۰ روستای این شهرستان در دست اقدام است و از سال گذشته تاکنون ۱۰۰ صندوق خرد روستایی و ۶۴۵ گروه روستایی تشکیل شده و یکهزار و ۶۰۰ فقره وام به میزان یک میلیارد و دویست و شصت میلیون تومان از آورده مردم پرداخت شده است.

اسحاق جهانگیری که صبح سه شنبه به منظور بازدید از پروژه های اقتصاد مقاومتی به شهرستان قلعه گنج سفر کرده بود، در ادامه سفر خود به این شهرستان، پروژه آبرسانی به ۳۴ روستای استان کرمان را آغاز نمود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس همزمان با استان کرمان، پروژه‌های آب روستایی در استان‌های یزد و لرستان را افتتاح کرد.

وزیر نیرو در ادامه این آیین با اشاره به اینکه وزارت نیرو در مجموع آبرسانی در ۹۲۴ مجتمع روستایی را در دستور کار دارد، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۸۶ روستا در سراسر کشور از شبکه و منبع آب مکفی و مناسب برخوردار شده‌اند و ۷۸۰ هزار نفر زیرپوشش قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح شبکه آبرسانی ۱۴۱ روستا در سه استان کرمان، لرستان و یزد با حضور معاون اول رئیس جمهور، افزون بر ۶۰ هزار نفر از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در پروژه‌های روستایی و یک هزار و ۱۰۰ نفر در دفتر مهندسان مشاور و ۶۱۰ نفر به عنوان عوامل نظارت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان نیز در ادامه این آئین با اشاره به اینکه این شرکت همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند، گفت: ۱۰۱ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های آب و فاضلاب استان کرمان اختصاص داده شده است که مشکل آب آشامیدنی ۳۱۵ روستا با جمعیت ۱۸۶ هزار نفر مرتفع خواهد شد.

علی رشیدی خواستار اعتبار ویژه برای آبرسانی به ۶۰۰ روستای فاقد آب در استان کرمان شد و افزود: تاکنون پروژه آبرسانی به ۲۴۰ روستا با جمعیت ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

لازم به یادآوری است که پروژه‌های هشت‌گانه آبرسانی در شهرستان‌های شرقی استان نظیر بم،ریگان و در جنوب کرمان شامل جیرفت، منوجان، رودبار، عنبرآباد، قلعه‌گنج و نیز شهرستان کرمان با اعتباری بالغ بر ۱۲۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، شامل آبرسانی به ۳۴ روستای استان کرمان می باشد.

جمعیت این ۳۴ روستای استان، ۱۲ هزار و ۴۵۸ نفر می باشد که برای اجرای این پروژه‌ها ۲۴۹ کیلومتر لوله‌گذاری، احداث ۳ هزار و ۸۰۰ متر مکعب مخزن، ایجاد سه باب ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز ۱۳ حلقه چاه انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سفر به جنوب استان کرمان، نخستین واحد تحقیقاتی نیمه صنعتی تولید رنگدانه (پیگمنت) تیتانیوم کهنوج را افتتاح کرد.

این کارخانه سالانه ۲ هزار تن محصول تولید می کند و با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۰ نفر فعالیت می کند.این طرح در ۲ فاز و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیون یورو اجرا شده است.

همچنین امروز عملیات اجرایی کارخانه فرآوری کنسانتره تیتانیوم و کارخانه سرباره تیتانیوم با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال با حضور معاون اول رئیس جمهوری در شهرستان کهنوج آغاز شد.

این طرح مهم توسط ایمیدرو و در سه فاز کنسانتره با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن، سرباره ۷۰ هزار تن و پیگمنت ۵۰ هزار تن اجرا می شود.

اسحاق جهانگیری بعد از ظهر  سه شنبه نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد و آغاز عملیات اجرایی ۲۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۵ هزار مگاوات در ۱۰ استان را افتتاح ودر این آیین، گفت: امروز وزارت نیرو با ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عملیات اجرایی ۲۸ واحد نیروگاهی را در سراسر کشور آغاز کرده است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در بخش اقتصاد مقاومتی به خوبی درخشیده است و تلفات انرژی در شبکه توزیع برق از ۱۵ درصد به کمتر از ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده و از ظرفیت کامل نیروگاه‌های کشور هم استفاده شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۵.۸ درصدی صنعت برق در استان کرمان، افزود: نیروگاه‌هایی که در این خطه ساخته شده است، از دغدغه های دولت در تامین برق استان کاسته است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد پیش‌نیازهای توسعه در جنوب استان کرمان فراهم شده است.

وزیر نیرو در ادامه این آئین با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم قرار بود ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور طی سال ۹۰ تا ۹۴ ساخته شود، گفت: وزارت نیرو از ۱۰ سال گذشته تاکنون مجوز ساخت بیش از ۳۰ هزار مگاوات را صادر کرده است.

معاون اول رئیس جمهور که به منظور بازدید از پروژه های اقتصاد مقاومتی به جنوب استان کرمان سفر کرده بود، بعد از ظهر سه شنبه، کرمان را به مقصد پایتخت ترک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.