ساری - معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۱۲۰ هزار نفر در مازندران به دیابت مبتلا هستند که ۴۴ هزار نفر در روستاها و مابقی در شهرها حضور دارند.

 ۵ میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند

نادر آهنگر در همایش پیشگیری و کنترل دیابت در سالن هلال احمر ساری افزود: ۵ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند و در هر ۶ ثانیه یک نفر در جهان به دیابت مبتلا می‌شود.

وی عوامل ابتلا به دیابت را سابقه خانوادگی و سبک زندگی دانست و عنوان کرد: چاقی، تغذیه ناسالم و کم تحرکی در ابتلا به دیابت نقش دارند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه افراد میانسال هر سه سال یک‌ مرتبه و سالمندان هر سال یک‌ مرتبه باید در مورد ابتلا به دیابت آزمایش شوند، خاطرنشان کرد: ورزش و تحرک تا ۴۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

آهنگر با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در جامعه، اظهار کرد: اگر افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند می ‌توانند تا ۱۱ سال ابتلا به دیابت را به ‌تاخیر بیاندازند.

وی اقدامات خود مراقبتی در پیشگیری و کنترل دیابت را مهم دانست و ادامه داد: چهار نوع دیابت وجود دارد که ۹۵ درصد افراد دیابتی به نوع دوم آن مبتلا هستند.

آهنگر با اشاره به عوارض چشمی در بیماران دیابتی، تصریح کرد: در دنیا ۹۳ میلیون نفر عوارض چشمی دیابت دارند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  با بیان اینکه ۵۰ درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند، اضافه کرد: خود مراقبتی اثر مهمی در کاهش هزینه‌های درمان دیابت دارد.

آهنگر،  استرس و افسردگی را از عوامل تشدید بیماری دیابت دانست و گفت: بیش از ۶ ساعت و کمتر از ۹ ساعت خواب در بیماران دیابتی می‌تواند به کنترل آن کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.