یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: حذف ربا برای بانک‌های ایرانی مانند این است که ما خوک را ذبح اسلامی کنیم و بگوییم که گوشت خوک حلال شده است.

بانک‌داری تجاری بدون ربا غیرممکن است/ طرح جدید اصلاح نظام بانکی هم قابلیت اجرا ندارد

به گزارش فارس، حسین صمصامی در نشست خبری نقد اصلاح نظام بانکی در خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه نظریه پردازی بانکداری بدون ربا در کل اشتباه بوده است، تصریح کرد: بعد از 32 سال امروز تازه متوجه شدیم نظریه بانکداری بدون ربا اشتباه بوده است و دلیلش این است که ماهیت بانک‌های تجاری ذاتا ربوی است و نمی‌توان به بانک‌ها تکلیف کار دیگری را کرد.

وی در ادامه افزود: حذف ربا برای بانک‌های ایرانی مانند این است که ما خوک را ذبح اسلامی کنیم و بگوییم که گوشت خوک حلال شده است؛ این اشتباه از آنجا صورت می‌گیرد که ما درک نکرده‌ایم بانک‌های تجاری ما در فضای اقتصاد لیبرالی وظیفه‌شان تنها رباگیری است نه کار دیگری.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه قانون قبلی هم تاکید زیادی روی حذف ربا داشت ولی هیچگاه انجام نشد تا حدی که در مقدمه قانون جدید از ربوی بودن بانک‌ها انتقاد می‌شود، گفت: قانون جدید هم قابلیت اجرایی ندارد و افرادی که این طرح را نوشته‌اند سابقه اجرایی نداشته‌اند و این قانون هم مثل دیگری قانون‌های بانکی کشور غیرقابل اجرا می‌ماند.

صمصامی با انتقاد از محتوای قانون جدید بانکی گفت: حتی در این قانون قید نشده است که سپرده‌های قبل از این قانون شامل تکالیف این قانون می‌شوند یا نه که این خود گواهی بر ناآشنا بودن نگارندگان این قوانین با ساز و کار اجرایی بانک‌هاست.

این کارشناس اقتصادی با نقد کلیت طرح اصلاح نظام بانکی ادامه داد: بانک‌ها نمی‌توانند تمام فعالیت‌هایی را که در این قانون برایشان قید شده را انجام دهند، بانک‌ها نمی‌توانند همزمان هم بنگاه اقتصادی و هم تجاری را با هم مدیریت کنند و یا در آن واحد مراحل نظارتی و حسابرسی مبادلات اقتصادی را انجام دهند.

وی در انتقاد به بخش تجهیز منابع و تخصیص آن در مقایسه طرح مجلس و قانون در حال اجرا، گفت: طبق قانون بانک‌ها می‌توانستند از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت تجهیز منابع خود را انجام دهند که همین موضوع در طرح اصلاحی مجلس به گونه‌ دیگری بیان شده است برای مثال به جای سپرده سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده سرمایه‌گذاری خاص و یا اوراق بهادار اسلامی منتشر کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه اگر ما اسلام را اشتباه بیان کنیم و باعث شویم مردم فکر کنند که قوانین اسلامی غیرقابل اجراست بدترین خیانت را کرده‌ایم، گفت: سرانجام این طرح همین است که مردم از اجرای احکام اسلامی در اقتصاد ناامید بشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.