قدس آنلاین/ زهرا طوسی: در حالی این روزها قیمت ارز در دو بازار ارز دولتی و آزاد همسو با هم حرکت می‌کند که نرخ دلار آزاد به محدوده 3700 تومان رسیده،

بازی بازار ارز با قیمت کالا/  عصر دیوانگی دلار تکرار می‌شود؟

وارز دولتی هم به ۳۲۰۰ تومان افزایش یافته است.نکته قابل تامل اینکه شکاف ارزدولتی وآزاد به ۵۰۰ تومان رسیده و رؤیای تک نرخی شدن ارز را به اما واگرهای فراوان پیوند زده است.
به هر حال روند صعودی قیمت دلار که در روزهای پس از پیروزی دونالد ترامپ و تمدید برخی تحریم‌ها شیب تندی گرفته بود، با موضع مرکز مبادلات بالاترین جایگاه نظام پولی ایران، مهر تأیید خورده است.
نگاهی به تابلوهای صرافی‌های تهران تأیید می‌کند شتاب قیمت بازار ارز با نوسان روبه رو و قیمت هر دلار آمریکا که ۳۶ هزار و ۶۸۷ ریال به فروش می‌رسید، در ساعات بعد از ظهر چند ریال بیشتر فروخته شد و هر دلار ۳۶ هزار و ۹۰۰ ریال به فروش رسید.
اتفاق جالب تر در بازار ارز، جهش قیمت در دورانی است که بنا به ادعای مدیران ارشد دولت، سوئیفت باز شده و هزینه نقل و انتقالات ارز کاهش یافته است. از سویی بسیاری از بدهکاران نفتی اقدام به تسویه با وزارت نفت کرده اند و در خزانه ارزی، بهبودی بیشتری مشاهده می‌شود.
البته کارشناسان بخشی از این جهش قیمت ارز از سال گذشته تا کنون را به تحریم ها و سخت شدن کار جابه جایی درآمدهای صادرات و بخشی را هم به سوءمدیریت تیم اقتصادی دولت‌ها که به ظهور افرادی مانند جمشید بسم الله، انجامید می‌دانستند.

 افت ۵/۷ درصدی دلار
دولت یازدهم در شروع کار خود؛ با کاهش خفیف قیمت دلار مواجه بود، که تا ۵/۷ درصد افت قیمت همراه بود، اما در سال آخر دولت یازدهم روند افزایشی به خود گرفته است، این روند بیش از اینکه علت مشخصی داشته باشد، تأثیرپذیری از برخی پیش‌بینی‌ها را تأیید می‌کند.
به باور کارشناسان اگر مباحث یکسان شدن قیمت ارز و کنترل و نظارت رفتار صرافان و دلالان جدی نباشد، باید منتظر ۴ هزار تومانی شدن قیمت دلار باشیم. هر چند دیدگاه‌هایی هم وجود دارد که معتقد است، دولت از جهش نرخ برابری دلار در برابر ریال خیلی هم ناخشنود نیست و در این بازار پر تقاضا می‌تواند ارزهای خود را با قیمت بیشتری عرضه و مشکلات نقدینگی را که با آن روبه روست، حل کند.

 افزایش غیر منطقی است
مهدی تقوی، کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت ارز از نظر علم اقتصاد غیر منطقی است و باید قیمت دلارکاهش پیدا می‌کرد، مسأله این است که تحریم‌ها لغو شده، مقداری از پول‌های بلوکه شده به ایران رسیده و در نتیجه باید قیمت دلار کاهش پیدا کند، اما بازار رفتار عقلایی ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر شوک مثبت به بازار وارد شود، قیمت دلار پایین می‌آید، ادامه می‌دهد: سیف رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش گفت، ما می‌خواهیم نرخ دلار را مبادله‌ای و ۲۹۵۰ تومان کنیم و یک بار هم گفت، می‌خواهیم دلار را تک نرخی کنیم، من آن موقع گفتم دلیل این گفته ها برجام و آمدن دلارهای بلوکه شده است، ولی حالا عجیب است که نرخ دلار بالا رفته و حتماً عده ای اقدام به خرید می‌کنند و به باور من این افراد متضرر خواهند شد.
تقوی می‌افزاید: زمانی دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را نمی توانستیم بفروشیم و قیمت هر بشکه به ۱۰ دلار رسیده بود، این کاهش قیمت نفت افزایش قیمت دلار را معقول می‌کند، ولی اکنون هم نفت می‌فروشیم و هم قیمت حدود ۴۶ دلار را دریافت می‌کنیم.

 تأثیرهای گرانی دلار بربازار
وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز واردات و کالاهای وارداتی را گران‌تر خواهد کرد، تأکید می‌کند: با وضعیت کنونی و شکاف بیشتر بین نرخ بازار و دولتی موضوع یکسان سازی ارز هم به سرانجام نخواهد رسید.
مرتضی الله داد، کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نرخ دلار در دولت روحانی تا کنون ثابت نگه داشته شده است، می‌افزاید: تعادل در قیمت ارز با توجه به تقاضا حرکت می‌کند، هم اکنون با توجه به ایام اربعین تقاضا برای ارز بیشتر و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.
به گفته این اقتصاددان، قیمت ارز براساس آنچه در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده بود، روند معقول داشته و با مدیریتی که رعایت میزان تورم داخلی و معدل تورم کشورهای طرف مبادله با ایران را شامل شود، به صورت شناور مدیریت شده است.
وی ادامه می‌دهد: بانک مرکزی دنبال تک نرخی شدن ارز است، با این حال اگر عرضه به میزان کافی باشد، نباید افزایش قیمت داشته باشیم. الله داد درباره تاثیر کاهش درآمدهای نفتی بر نرخ ارز ادامه می‌دهد: هر گاه درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده، نرخ ارز بالا رفته است و بازار ارز موازی به صورت آزاد به وجود آمده که نرخ آن از نرخ دولتی بالاتر بوده است.
علی دهدشتی، کارشناس سرمایه‌گذاری نیز با پیش‌بینی ادامه روند افزایش قیمت دلار تا پیش از شب عید معتقد است، قیمت این ارز در خوشبینانه‌ترین حالت از ۳۸۰۰ تومان فراتر نخواهد رفت. وی با بعید دانستن رونمایی از دلار ۴۰۰۰ تومانی در شب عید ۹۶ می‌گوید: برای دستیابی به این نرخ بازار ارز نیازمند جهش‌های تندتری است که با توجه به پیامدهای آن برای دولت، براحتی اجازه جهش قیمت دلار را در بازار داخلی نخواهد داد.

 نوسان‌های اخیر ارزی مقطعی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم و دیگر مؤلفه‌های اقتصادی، دلیلی برای ادامه روند صعودی نرخ دلار در بازار وجود ندارد وپیش بینی می‌شود نوسان‌های اخیر در نرخ ارز مقطعی باشد.
زهرا سعیدی مبارکه افزود:در روزهای گذشته قیمت دلار در مرکز مبادلات افزایش یافته و از طرفی نرخ دلار در بازار آزاد با رشد روبه رو بوده و این اختلاف قیمتی با موضوع یکسان سازی نرخ ارز منطبق نیست.  
به گزارش خانه ملت، وی افزود: دولت یازدهم تاکنون وعده یکسان سازی نرخ ارز را عملی نکرده است،بنابراین باید درمدت کم باقی مانده ازعمر فعالیت دولت،این موضوع به سرانجام برسد.
به گفته وی، تجربه نشان داده کم توجهی به موضوع مدیریت بازار ارز، سبب شده بازارهای دیگر کشور با مشکل روبه رو شوند.
وی ادامه داد: وجود تقاضای دلار از سوی زائران اربعین روی افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر تأثیرگذار بوده؛ بنابراین باید بانک مرکزی بازار را به صورت جدی‌تر مدیریت کند و شرایط را برای در اختیار گذاشتن ارز مورد نیاز زائران فراهم کند.
گفتنی است، از اول آبان ماه تاکنون نرخ ارز بیش از۹۰ تومان و از ۳۵۹۳تومان به ۳۶۹۰تومان و ارز دولتی هم از ۳۱۶۸تومان به ۳۲۰۰تومان افزایش یافته است .قیمت ارز در۱۹ آبان مصادف با اعلام نتیجه انتخابات آمریکا به ۳۶۳۷ تومان رسید، همچنین با افزایش درخواست ارز در آستانه اربعین، قیمت آن افزایش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.