انقلابی‏گری و تفکر انقلابی را می‏‌توان یکی از مهم‏ترین مطالبات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در یک سال گذشته دانست. ایشان فرمودند: روحیه و تفکر انقلابی به‏‌معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه‌‏های امام و...است.

روحیه انقلابی راهکار حل مشکلات کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم؛نقلابی‌گری و تفکر انقلابی را می‌توان یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در یک سال گذشته دانست. ایشان در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در 12 آبان، مجدداً بر این موضوع تکیه کرده و فرمودند: «روحیه و تفکر انقلابی به‌معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه‌های امام، ابتکارورزی، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او است.»
روحیه انقلابی به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند و علت تأکید معظم له بر این موضوع چیست؟ از جمله محورهایی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.
ترسیم نقشه راه برای حل مشکلات کشور، محور فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانش‌آموزانی بود که به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار در حسینیه امام خمینی (ره) گردهم آمده بودند تا درس عملی استکبارستیزی را با روش حفظ روحیه و تفکر انقلابی و نقش این‌راه در جهت مقابله با مشکلات کنونی و آینده کشورشان از مولای خویش فراگیرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار به دو خطایی که امروز توسط دستگاه‌های استکباری به میدان‌داری آمریکا و در داخل از سوی عوامل وابسته به مراکز جاسوسی و سیاسی غرب، از نفس افتاده‌ها، پشیمان شده‌ها، دنیاطلبان و... ترویج می‌شود اشاره کرده و در توصیف آن دو خطا فرمودند: «یکی این‌که این‌جور تبلیغ می‌کنند که امام فرمود؛ هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، از سر تعصّب و غرور است، یعنی منطقی پشت سرش نیست؛ می‌خواهند بگویند جوان‌های ما، انقلابیّون ما، مردم ما، مسؤولین ما، که سینه سپر می‌کنند و در مقابل آمریکا می‌ایستند و نسبت به توطئه‌های او افشاگری می‌کنند، مردمان متعصّبی‌اند؛ کارشان از روی حمیّت جاهلی و از روی تعصّب است؛ این درحالی که درست 180 درجه قضیّه عکس است. این‌که امام فرمود؛ هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، پشتش یک منطق محکم وجود دارد.

خطای دوّم؛ فکر غلط و خطائی که از اوّلی خطرناک‌تر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد. این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمی‌کند؛ ده - پانزده دلیل وجود دارد برای این قضیّه؛ آخری‌اش همین قضیّه‌ی برجام است.»

معظم له با تأکید بر این‌که رفتار غرب در برجام نشان داد که آن‌ها به‌دنبال بهانه هستند و در هر موضوعی که عقب‌نشینی کنیم، موضوع دیگری را مطرح خواهند کرد، جهت حل مشکلات کشور فرمودند: «علاج مشکلات این کشور در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم، روحیّه‌ی انقلابی‌گری است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید. معنای روحیّه‌ی انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی می‌کند، گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت می‌کند؛ انقلابی‌گری یعنی این.»
نکته جالب در این فرمایشات، پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب از نتیجه انتخابات آمریکاست که از اقبال بیشتر مردم آمریکا به نامزد مرد (ترامپ) خبر داده و علت آن‌را افشاگری بیشتر وی بیان فرمودند. این همان فردی است که از پاره کردن برجام سخن گفته و حتی از نظر خوش‌باوران به غرب، پایان سازش و تعامل با آمریکا و بسته شدن روزنه هرگونه نگاه به بیرون تلقی می‌شود.

از همین رو، می‌توان نتیجه گرفت با توجه به وضعیت پسابرجام و روی کارآمدن مجدد جمهوری‌خواهان آمریکا، تنها راه‌حل مشکلات کشور، تأکید بر داشته‌های خود و استحکام درونی قدرت می‌باشد که نخستین گام آن تقویت روحیه و تفکر انقلابی و زمینه‌سازی برای بسط و گسترش آن در ارکان مدیران کشور می‌باشد.
آنچه در این نوشتار تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد، تبیینی بر بیانات مقام معظم رهبری می‌باشد که امید است با بصیرت‌افزایی و روشنگری سیاسی در نیروهای ارزشی، زمینه تحقق منویات معظم له و خنثی‌سازی راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی فراهم گردد.

 نگاهی به مشکلات و مسائل اصلی کشور
محصول تجربه نزدیک به چهار دهه انتخابات درکشورمان نشان می‌دهد که فراتر از مسائل سیاسی، وجود مشکلات و چالش‌هایی است که نظام، کشور و مردم با آن روبه‌رو هستند و حداقل بخش‌هایی از آن به جهت غلبه مسائل سیاسی دولت‌ها مورد غفلت واقع شده در حالی که عدم حل و رسیدگی به آن‌ها به اصل انقلاب و نظام لطمه زده و باید با نگاهی فراجناحی به آن‌ها رسیدگی کرد. لازمه انتخاب دولت متناسب جهت حل این مشکل‌ها توسط مردم نیازمند شناخت الزامات زمانه و شناسایی دقیق مشکلات کشور است.

مهم‌ترین مشکلات کشور عبارتند از:
1-  تهدیدات ناشی از تغافل نسبت به کید دشمنان انقلاب و کشور،
2-  تهاجم فرهنگی و آسیب‌های ناشی از عدم باور به این تهاجم،
3-  معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی و...،
4-  بیکاری و عدم توفیق دولت در ایجاد اشتغال،
5-  تورم محسوس در کالاهای اساسی و رکود حاکم بر تولید،
6-  رشد نقدینگی و مشکلات مالی و بانکی،
7-  مفاسد اقتصادی و عدم توفیق در مقابله با شقوق مختلف آن،
8-  تبعیض و شکاف طبقاتی که با طرح فیش‌های نجومی ابعاد روانی جدی‌تری به خود گرفت.


لزوم اولویت‌بندی مشکلات کشور
اتفاق نظر عمده کارشناسان و مسؤولان کشور بر این است که از میان مشکلات فوق، ریشه‌ای‌ترین و آنی‌ترین مشکل کشور، نابسامانی‌های ناشی از معضلات اقتصادی کشور ازجمله اشتغال، رکود حاکم بر فرآیند تولیدات صنعتی و کشاورزی و تورم در تأمین کالاهای ضروری مردم می‌باشد. دلایل این ادعا عبارتند از:
1-  نام‌گذاری چندین سال با عنوان شعار اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی،
2-  فراوانی این مشکل در کشورهای مختلف منطقه و جهان،
3-  تأثیرگذاری مشکلات اقتصادی بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی،
4-  نتایج نظرسنجی‌ها، نظرات و گله‌مندی‌های مردم که از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی منعکس می‌گردد.

راه حل مشکلات اقتصادی
تقریباً می‌توان ادعا کرد که هیچ کشوری در دنیا بدون مشکل اقتصادی وجود ندارد و تجربه دولت‌ها برای مقابله با آن نشان می‌دهد که در این مسیر دو رویکرد اصلی بیشتر وجود ندارد که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های بیرونی با استفاده از دیپلماسی تعاملی و برنامه‌ریزی درست جهت استفاده حداکثری از منابع داخلی می‌باشد.
دلایل کسانی‌که بر نگاه به بیرون تأکید دارند عبارت است از:
1-  معتقدند کشورهای تک‌محصولی قادر به تأمین همه مایحتاج خود نیستند.
2-  تکنولوژی لازم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور در اختیار غرب می‌باشد.
3-  تحریم‌های دشمن سبب بروز مشکلات اقتصادی شد و بدون رفع کامل تحریم‌ها، امکان حل مشکلات وجود ندارد.
4-  توسعه مستقل، تلاش بیهوده برای برنده شدن در دوی بدون رقیب به‌حساب می‌آید، حال آن‌که امروزه کشورهای دنیا بر سر میزان تعامل با دیگران مسابقه می‌دهند.

موانع و مشکلات نگاه به بیرون
در استفاده از ظرفیت‌های بیرونی، شناخت موانع یک ضرورت اساسی است چراکه دسترسی به آن‌ها در مقام عمل غیرممکن می‌باشد. برخی از این موانع عبارتند از:

1-  استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه که ذکر چند نکته مهم و مفید است:
الف) در کشورهای همجوار برخی دولت‌های دست‌نشانده، رویکردی کینه‌توزانه و رقابت‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران دارند که اجازه بهره‌گیری از توان آن‌ها برای ما وجود ندارد.
ب) برخی کشورهای منطقه ظرفیت بیشتری نسبت به خود ما ندارند که رابطه با آن‌ها لازم و مفید، اما برای توسعه کافی نیست.
ج) پاره دیگری از دولت‌های منطقه نیز از جهات گوناگون نسبت به کشورمان ضعیف‌تر هستند که علی القاعده باید به آن‌ها کمک کرد.

2-  در بهره‌گیری از ظرفیت سایر کشورهای دنیا نیز این محدودیت وجود دارد که لازمه مشکل‌گشایی از کشورمان این است که خود آن کشورها دارای مشکل نباشند که البته ارتباط با آن‌ها اجتناب‌ناپذیر اما تجربه نشان می‌دهد که تأثیری در حل ریشه‌ای مشکلات کشور نداشته‌اند.

3-  گرچه ظرفیت‌های بین‌المللی و کشورهای بزرگ علی‌الظاهر جهت کمک به حل مشکلات کشورمان می‌توانند مؤثر باشند، اما به‌دلیل حاکمیت دولت‌های سلطه‌جو و برتری‌طلب، استفاده از این منابع با موانعی روبه‌روست که پاره‌ای از آن‌ها به شرح زیر قابل اشاره می‌باشند:
1-  از کمک به کشورهای مستقل خودداری می‌کنند.
2-  به‌دلیل روحیه برتری‌طلبی و سلطه جویانه به فکر منافع خود بوده و هیچ مصداق تجربی از کمک بدون منفعت کشورهای بزرگ به دیگران وجود ندارد.
3-  خود دارای مشکلات و بحران‌هایی جدی هستند.
4-  برای جلوگیری از پیشرفت کشورهای مستقلی چون جمهوری اسلامی، اقدام به تحریم می‌کنند که برای برداشتن آن‌ها به‌دنبال بهانه‌هایی هستند و هرکدام را که حل کنیم به سراغ بعدی می‌روند. طرح مسائلی چون؛ حمایت ایران از تروریسم، محدودسازی توان موشکی ایران، موضوع منطقه و مباحث حقوق بشری نشان می‌دهد که اتهام بهره‌برداری نظام از انرژی هسته‌ای تنها یک بهانه بوده و تا تضعیف کامل و تغییر رفتار دولت‌مردان ایران، اقدام عملی جهت پایان تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای وضع شده به‌راحتی مقدور نخواهد بود.

چرا آمریکا مشکلات ما را حل نخواهد کرد؟
جواب‌های فراوانی در این‌رابطه قابل ارائه است که بخشی به خواستن و اراده هیأت حاکمه آمریکا بازمی‌گردد و بعض دیگر به توانایی این کشور در صورت داشتن عزم و اراده کافی. لذا پرسش‌هایی در این‌رابطه قابل طرح می‌باشند:
1.  چه دلیلی وجود دارد که آمریکا به حل مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران کمک کند؟ انگیزه‌های این کشور چیست؟
2.  آیا سوابق آمریکا موید کمک به کشورهای جهان است. کشورهایی که توسط آمریکا و غرب آباد شده کدامند؟
3.  حتی آن زمان که انقلاب اسلامی نشده و مصدق کعبه آمال خود را آمریکا می‌دانست، مقامات آمریکایی علیه وی کودتا کردند و رژیم پهلوی را بر وی ترجیح دادند.
4.  تجارب جمهوری اسلامی به‌ویژه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که آمریکا نه تنها کمکی به دیگران نمی‌کند، بلکه در راستای لغو مزاحمت و تحریم‌های ظالمانه خود نیز عهدشکنی کرده و به توافقاتش پایبند نیست. تجربه برجام بیانگر این واقعیت است که هم به‌دلیل ماهیت مکرآلودش و هم عدم توانایی‌اش به حل مشکلات کشورمان کمکی نخواهد کرد. چنان‌چه رهبر معظم انقلاب در 12 آبان فرمودند: «اوّلاً طرف دروغگو است، فریبگر است، بدعهد است، خنجرازپشت‌بزن است، در همان حالی که دارد با یک دست، دست می‌دهد، به قول خودشان یک مشت سنگ در دست دیگرش است که بزند به سر طرف مقابل. طرف، این‌جور آدمی است.

ثانیاً آمریکا می‌خواهد مشکلات ملّت ایران را حل کند؟ خود آمریکا دچار بحران است؛ این‌را چرا - روشنفکران غرب‌زده - نمی‌گویند؟
آمریکا دچار بحران است؛ بحران اقتصادی، بحران بین‌المللی، بحران سیاسی، بحران اخلاقی؛ خودش دچار بحران است. امروز قرض‌های دولت آمریکا تقریباً نزدیک به تولید ناخالص کلّ آمریکا است؛ این نشانه‌ی بحران است.»

 راهکار استفاده از ظرفیت‌های داخلی
رهبر معظم انقلاب در جمع‌بندی فرمایشات خود در 12 آبان پس از تشریح این نگاه غلط که سازش راه‌حل مشکلات کشور است، فرمودند: «علاج مشکلات این کشور - چه مشکلاتی که امروز داریم، چه مشکلاتی که بعدها خواهیم داشت، چه مشکلاتی که هر کشوری و هر ملّتی دارد؛ بالاخره هیچ کشوری که بدون مشکل نیست- و حلّ این مشکلات، در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ چشم‌ها باز؛ روحیّه‌ها با توکّل به خدا و اعتماد به نفس قوی. اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم در زمینه‌ی علمی، هم در زمینه‌ی مدیریّتی، هم در زمینه‌ی اداری. آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم روحیّه‌ی انقلابی‌گری است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید.»

 روحیّه‌ی انقلابی چیست؟
روحیه انقلابی به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند؟
روحیه انقلابی از منظر مقام معظم رهبری دارای همه خصلت‌هایی است که برای حل مشکلات کنونی و آینده کشور لازم به نظر می‌رسد. چنان‌چه می‌فرمایند؛ انسان انقلابی:
- شجاعت دارد،
- اهل اقدام است،
- اهل عمل است،
- ابتکار می‌ورزد،
- بن‌بست‌شکنی می‌کند،
- گره‌گشایی می‌کند؛
- از چیزی نمی‌ترسد،
- به آینده امیدوار است،
- به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت می‌کند.

 چالش‌های روحیه انقلابی
الف) درون‌محیطی
1-  غلبه نگاه‌های سیاسی و جناحی، بر منافع ملی و مصالح نظام،
2-  عدم باور به قابلیت‌های تفکر انقلابی در حل مشکلات کشور،
3-  تعمیم عملکرد سوء برخی از خودی‌های به‌ظاهر انقلابی به سایر نیروهای انقلاب.

ب) برون‌محیطی
1-  تلاش نظام سلطه جهت تخریب و تضعیف انقلابیون،
2-  عملکردکشورهای دشمن و رقیب در تقویت تفکر کمتر انقلابی،
3-  مورد هدف قرار گرفتن نیروهای وفادار به انقلاب توسط گروه‌های ضدانقلاب.

شیوه‌های چالش با روحیه انقلابی
1-  مترداف خواندن افراطی‌گری با انقلابی‌گری و معرفی انقلابیون به‌عنوان افراطی،
2-  بدیل‌سازی عوامل کمتر انقلابی و غیرانقلابی به جای انقلابیون،
3-  تخطئه رفتار و عملکرد انقلابی‌ها و تعصبی خواندن این‌گونه رفتار ازجمله شعار مرگ بر آمریکا که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفت،
4-  تنگ‌نظری برخی از نیروهای خودی در تعریف انقلابی به‌گونه‌ای که برخلاف نظر مقام معظم رهبری مصداقی برای آن یافت نشود.

 سطوح انقلابی‌گری و مختصات آن‌ها
به‌منظور حفظ روحیه و تفکر انقلابی در کشور و بهره‌گیری از برکات آن جهت حل مشکلات پیش‌رو، حداقل در سه سطح باید به این تفکر توجه شود:
یک) توده‌ها: انقلابی ماندن توده مردم سبب می‌شود تا مسؤولان کشور بتوانند به پشتوانه ایستادگی انقلابیون در جامعه از تصمیمات انقلابی برای حل مشکلات کشور حمایت کنند.
دو)  نخبگان: اگر نخبگان کشور تفکر انقلابی داشته باشند، هم بر انقلابی ماندن مردم تأثیر مثبت می‌گذارند و هم با تصمیم‌سازی به‌موقع مانع فروکش کردن روحیه انقلابی مسؤولان می‌شوند.
سه) دولت‌مردان: دولت به‌دلیل ابزارهای وسیعی که در اختیار دارد، تأثیر زیادی در حفظ روحیه انقلابی و حل مشکلات کشور می‌تواند داشته باشد. برخی از ادله تأثیر زیاد دولت عبارتند از:
- تأثیر روحیه انقلابی دولت‌مردان بر برنامه‌ریزی و سیاست‌های دولت در عرصه مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی،
- امکان هزینه‌کرد دولت در راستای تقویت روحیه انقلابی در زمینه‌های متعدد،
- نقش دولت در انتخاب نیروهای انقلابی و حمایت از انقلابیون در مراکز دولتی و غیردولتی،
- اختیارات دولت در تدوین قوانین در قالب لایحه جهت تحقق اهداف انقلابی.

 شاخصه‌‏های دولت انقلابی‏
1- یقین داشتن خصومت غرب و خبث طینت آمریکا، چه در زمان دمکرات‏ها و چه جمهوری‏‌خواهان،
2- تبعیت از فرامین ولی فقیه و تلاش برای تحقق منویات معظم له،
3- ایمان به نصرت الهی در صورت تلاش باورمندانه و هدفمند،
4- باور به توانایی نیروهای خودی با ویژگی‌‏های انقلابی جهت حل مشکلات کشور،
5- پذیرش خرد جمعی و قائل به کار تیمی به جای خودمحوری،
6- عزم جدی جهت مقابله واقعی با هرگونه فساد،
7- پاکدستی و ساده‌‏زیستی با پرهیز از هر نوع اشرافی‌گری،
8- توجه به خطوط فاصل جبهه خودی و غیرخودی،
9- محترم شمردن خطوط قرمز نظام و رعایت آن‏ها ازجمله فتنه،
10- استفاده از همه ظرفیت‏های داخلی جهت ایجاد اشتغال و سایر مشکلات جوانان،
11- مدیریت و کار جهادی برای حل مسائل کشور و مردم،
12- مردم‏داری و خدمت‌‏بی‏‌منت به مردم.

 انتظارات رهبری در خصوص روحیه و عمل انقلابی‏
1-  توکل به خدا: در آیات و روایات، توکل برخدا به معنی انجام کار توسط فرد و امید به عنایت خداوند و قطع امید از غیرخداست. وَ مَنْ یَتَوَ کَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ. (طلاق / 3) و هرکس بر خدا توکل کند پس برایش کافی است. با توجه به این تعبیر صریح قرآن، انتظار حل مشکل از ناحیه غیرخدا نافی توکل است. مسائل سیاسی و کلان جامعه نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه اهمیت دوچندان دارد، کسانی‌‏که در زمان مذاکرات هسته‌‏ای آب و نان مردم را به برجام گره می‌‏زدند و اکنون نیز در دوران پسابرجام چشم به دست دشمن برای رفع تحریم‏ها دوخته‌‏اند، در صورتی که امیدشان به غرب باشد، با توکل به خدا و روحیه و عمل انقلابی فرسنگ‏ها فاصله دارند و اگر نگاهشان به غرب نیست، باید شفاف‏‌تر با مردم سخن بگویند.
2-  اعتماد به درون: لازمه تحقق استقلال، اعتماد به درون کشور است. اگر روحیه اعتماد به توانمندی‏‌های داخلی در مسؤولین وجود نداشته باشد، ظرفیت‏های داخلی از بین می‏‌رود و زمینه نفوذ برای بیگانگان فراهم می‏‌شود. در طول چند سال اخیر برخی مسؤولین با تحقیر ملت ایران گفتند که مردم ایران فقط می‏‌توانند آبگوشت بزباش درست کنند و یا این‏که ما باید مدیر وارد کشور کنیم و ده‏ها مورد دیگر. به یقین این سخنان سنخیتی با روحیه و تفکر انقلابی ندارد.
3-  شجاعت اقدام و عمل: بسیار پیش می‌‏آید که مسؤولین بر صحیح و درست بودن اقدامی یقین دارند ولی ترس از سختی کار و یا هزینه‏‌های فردی مانع از اقدام و عمل آن‏ها می‏‌شود. به‏‌عنوان نمونه حذف یارانه دهک‌‏های پردرآمد اقدامی صحیح و عاقلانه است که هم مجلس و هم دولت بر اجرای آن تأکید دارند، ولی تاکنون در اجرای آن تعلل شده است. تفکر انقلابی یعنی این‏که اگر به حقانیت راه خود یقین پیدا کردی با توکل بر خدا اقدام کنی نه این‏که ترس از هزینه‏‌های سیاسی تو را از انجام کار صحیح وادارد.
4-  بصیرت: یکی از ویژگی‏‌های مهم یک انقلابی بصیرت داشتن است، مقام معظم رهبری در معنی بصیرت‏ می‌‏فرمایند: «حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آن‏ها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می‌‏کند؛ یعنی بینائی ایجاد می‏‌کند و انسان چشمش به حقیقت باز می‏‌شود.» به‏‌عنوان نمونه مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌‏ای ‏به‌صراحت اعلام کردند که بنده نسبت به این مذاکرات خوش‌‏بین نیستم. این سخنان که نتیجه نگاه عمیق بر عملکرد غرب در 50 سال اخیر بود حاکی از بصیرت بالای ایشان بود و کسانی‌‏که برجام را فتح‌‏الفتوح خواندند و انتظار داشتند که دشمن در مقابل اقدامات اعتمادساز آن‏ها با روی خوش امتیاز بدهد، یا بصیرت کافی در شناخت دشمن نداشتند و یا با تسامح، چشم بر بی‏‌اعتمادی به دشمن بستند.
5-  عمل به توصیه‏‌های امام: امروز فساد اقتصادی یکی از مهم‏ترین معضلات کشور است. مگر نه این است که حضرت امام فرمودند: «ثروتمندان هرگز به‏‌خاطر تمکن مالی خود، نباید در حکومت و حکمرانان و اداره‏‌کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند.» و یا این‏که «خداوند نیاورد روزی را که سیاست مسؤولان نظام حمایت از سرمایه‌‏دارها گردد.»پس چرا در ماجرای فیش‏های نجومی، کسانی‏‌که اینچنین از بیت‌‏المال ارتزاق می‏‌کنند را سرمایه‌‏های نظام می‏‌نامند و هیچ برخورد جدی با آن‏ها نمی‏‌شود. آیا عملکرد اقتصادی مسؤولین، وضع معیشت آن‏ها و ده‏ها مورد دیگر از گفتار و کردار و رفتار آن‏ها با فرمایشات حضرت امام(ره) در صحیفه نور و وصیتنامه سیاسی الهی ایشان در یک جهت قرار دارد؟
6-  ابتکارورزی: تفکر انقلابی به‏‌دنبال راه‏های جدید برای برون‏‌رفت از بحران‏ها و مشکلات است. تفکر انقلابی با مشخصه‌‏های ذکرشده و با شاخصه ابتکارورزی توانست رزمندگان اسلام را در یک جنگ تحمیلی و نابرابر پیروز گرداند. امروز نیز جامعه ما نیازمند ابتکار و خلاقیت است. این ضرورت در حوزه اقتصاد و مدیریت بیشتر به چشم می‏‏‌آید. انتظار می‏‌رود دولت زمینه بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‏ها را بیش از پیش فراهم کند که چنین اقدامی می‏‌تواند مولد ابتکارات برای برون‏‌رفت از بحران‏ها باشد.
7-  امیدواری به آینده: در جامعه ما همواره مسؤولین تلاش می‌‏کنند مردم را نسبت به عملکرد خود در آینده امیدوار کنند، ولی چه‏‌بسا در آستانه انتخابات و حتی بعد از آن عملکرد دولت‏های قبلی را زیر سؤال می‌‏برند. اگرچه انتظار می‏‌رود امیدبخشی به آینده با نگاه بخشی صورت نگیرد، ولی در مجموع می‌‏توان گفت که این شاخصه توسط مسؤولین ما دنبال شده است. نکته قابل تأمل این‏که این امیدواری باید معطوف به حل مشکلات و مسائل کشور در سایه تفکر انقلابی باشد نه ترویج تفکرات لیبرالی و غربی.
8-  نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او: آخرین شاخص‌ه‏ایی که مقام معظم رهبری در توصیف روحیه و عمل انقلابی بیان می‌‏کنند، موضوع ایستادگی در مقابل دشمن است. زمانی که دشمن از منابع قدرت به‌‏ظاهر برتری برخوردار است و در تحمیل خواسته‌‏هایش به نتایج مورد انتظارش نمی‌‏رسد، دست به تهدید می‏‌زند. این تهدید در حوزه‏‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی است. دارندگان تفکر انقلابی هرگز در مقابل دشمن ضعف از خود نشان نمی‏‌دهند و با تکیه بر عناصر قدرت داخلی پاسخی محکم به تهدیدات دشمن می‏‌دهند. نمونه بارز این نوع تهدیدات را می‏‌توان تهدیدات رژیم صهیونیستی در حمله به تأسیسات هسته‌‏ای ایران دانست که پاسخ قاطع و انقلابی مقام معظم رهبری، این تهدید را در نطفه خاموش کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.