معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل بر حمایت کشورمان از امنیت، ثبات و توسعه همه‌­جانبه در افغانستان و کار آژانس‌­های مرتبط با سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد.

حمایت ایران از امنیت و ثبات در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر؛غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد روز گذشته در جلسه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک که با موضوع «وضعیت در افغانستان» برگزار شد، سخنرانی کرد و با اشاره به ادامه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، هدف گروه­‌های تروریستی نظیر طالبان و داعش در آن کشور را جلوگیری از بازگشت افغانستان به وضعیت طبیعی و قرار گرفتن در مسیر صلح و توسعه دانست.

وی با اشاره به حملات وحشیانه گروه­‌های تروریستی در افغانستان در طول سال گذشته، به بمب­گذاری روز دوم مرداد سال جاری در جریان یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در کابل که به کشته شدن ده‌ها نفر از اقلیت هزاره منجر شد اشاره کرد و آن را خونبارترین حادثه در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به بعد نامید.

سفیر نمایندگی کشورمان نسبت به قدرت گرفتن شاخه خراسان گروه داعش به همراه طیفی دیگر از سازمان‌­های تروریستی، از قبیل حرکت اسلامی ازبکستان (در شمال) و جنبش اسلامی ترکستان شرقی، به عنوان تهدیدات امنیتی نوظهور در افغانستان هشدار داد.

دهقانی همچنین ضمن اعلام حمایت از دولت وحدت ملی افغانستان، از جامعه بین‌­المللی درخواست کرد تا این دولت را تقویت کند.

وی تقویت همکاری با افغانستان را اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به انجام صدها پروژه در سال‌های گذشته توسط ایران در افغانستان، به موافقت‌نامه سه‌جانبه توسعه بندر چابهار بین ایران، افغانستان و هندوستان، سفر مقامات دو کشور در خصوص همکاری در حوزه­‌های زیرساخت، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم و حضور اتباع افغانستان در ایران، برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مردادماه سال جاری در تهران، پروژه راه آهن خواف - هرات، پروژه راه آهن فراه و ساخت پل دوم روی رودخانه هیرمند به عنوان رئوس همکاری دو کشور در سال اخیر اشاره کرد.

سفیر نمایندگی کشورمان قاچاق مواد مخدر را تهدیدی واقعی برای منطقه دانست و خواستار پاسخ قاطع و فراگیر جامعه بین‌­المللی به این معضل شد.

دهقانی گفت: به این منظور لازم است تعهدات حامیان مالی بین‌المللی و تلاش­‌های دولت افغانستان و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد افزایش یابد زیرا تجارت مواد افیونی منبع مهم درآمد برای گروه‌های تروریستی و افراطی است.

وی در خصوص آوارگان افغانستانی، بر مشارکت کشورمان در کمیسیون سه‌جانبه برای تسهیل بازگشت داوطلبانه، ایمن، تدریجی و با حفظ کرامت این گروه تاکید کرد و خواستار کمک به ادغام مجدد این گروه در جامعه افغانستان شد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل ادامه داد: ایران همچنان به کمک به آوارگان افغانی، از جمله در حوزه‌های آموزش و خدمات پزشکی ادامه می‌­دهد، به شکلی که در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی، بدون توجه به وضعیت قانونی‌شان، در مدارس و دانشگاه­‌های ایران ثبت‌نام شده‌­اند.

دهقانی افزود: در برخی مناطق، خدمات پزشکی، تعداد افغانی‌های دریافت‌کننده خدمات از تعداد ایرانیان بیشتر است.

وی در پایان بر حمایت کشورمان از تقویت امنیت، ثبات و توسعه همه‌­جانبه در افغانستان و کار آژانس‌­های مرتبط با سازمان ملل متحد در توسعه و بازسازی افغانستان با موافقت و هماهنگی با دولت آن کشور تاکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.