قدس آنلاین - سید حبیب قاآنی: "گاهی اوقات وقف انفرادی برای همه افراد ممکن نیست لذا باید وقف گروهی را ترویج کرد تا افراد بیشتری با هر مقدار توانایی و درآمد در سنت حسنه وقف مشارکت کنند."

وقف گروهی؛ فرصتی برای سهیم شدن در سنت حسنه وقف

موضوع وقف گروهی ازجمله راهکارهابرای تشویق وامکان مشارکت بیشتر شهروندان در موضوع وقف می باشد که درسالهای اخیر به اشکال مختلف به ثبت رسیده و مورد حمایت قرار گرفته شده است.
*وقف گروهی ؛وقفی برای همه
وقف در زبان فارسی به معنی ایستادن، توقف، حبس کردن و منحصر کردن چیزی به کسی است و از لحاظ قانونی براساس ماده 55 قانون مدنی عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود و منظور از تسبیل منافع، واگذاری منافع در راه خدا و امور خیریه و اجتماعی است. از آنجایی که انسان در این دنیا فانی است از دیرباز به دنبال روش هایی برای جاودانگی بوده است. یکی از راه های جاودانگی و زنده نگه داشتن نام انسان انجام کار خیر و بخصوص وقف است چرا که تفاوت خیرات با وقف در ماندگاری و پایدار بودن وقف است و اهمیت این موضوع یعنی ماندگاری خیرات بعد از فوت انسان به حدی است که حتی قرآن نیز تاکید زیادی بر این موضوع دارد. خداوند در قرآن کریم سوره مریم آیه 76 می فرماید: ... و کارهای شایسته ماندنی نزد پروردگار از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.

*وقف می تواند در تمدن سازی دخیل باشد

 حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  در همایشی با اشاره به شرایط کرونایی  در کشور اظهار داشت:یک فرد تربیت‌یافته جامعه اسلامی فکر آحاد جامعه را می‌کند. امروز در جامعه ما کرونا اتفاق افتاده. ما در اوقاف گفتیم که به نیازمندان کمک کنیم. باور بفرمائید دوسوم از این کمک‌هایی که سازمان می‌کند، مردم می‌دهند. یک سومش را ما از منابع خودمان می‌دهیم. پس آن حس هم‌دردی و هم‌گرایی که در نهاد دین ما نهفته است خیلی متمدنانه و پیشرفته است. امروز پرستاران و پزشکان را می‌بینید که جهاد می‌کنند و در این راه شهید می‌شوند. رهبر انقلاب می‌فرمایند: من از آن‌ها متشکرم… بیرون مرز هم هست. باید بسنجیم آیا آن‌ها هم این‌طور عمل می‌کنند؟ اگر این گونه عمل نمی‌کنند باید بیایند از ما تقلید و الگوگیری کنند و مثل ما عمل کنند.

خاموشی درادامه سخنانش خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند در این تمدن‌سازی دخیل باشد و دخالت کند. در نظام اقتصادی موقوفات بسیاری پیدا می‌کنید که می‌تواند در حوزه اقتصادی تأثیرگذار باشد. ساختار وقف به‌گونه‌ای است که معمولاً افراد یک عینی داشته‌اند که قابلیت وقف داشته است. حالا زمین است، آپارتمان یا حتی برخی اموال منقول است، کتاب و کتابخانه‌ای است این‌ها را وقف می‌کردند که تحبیس العین بر آن صدق کند. ما می‌توانیم وقف را مشارکت بدهیم در خیلی از مایحتاج علمی خودمان و پیشرفت‌هایی که می‌خواهد صورت بگیرد.

خاموشی با اشاره به فرهنگ وقف جمعی تاکید کرد:  اگر وقف می‌خواهد به دانش خدمت کند معضلی از تحریم را باید حل کند و باری را بردارد. مثال بزنم. بعضی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در علوم مختلف تحصیل کردند، برای خودشان شرکت‌هایی راه‌اندازی کردند و مجموعه این‌ها شهید رضایی نام دارد. در آن خیلی کار انجام شده و انجام می‌شود. به‌طور طبیعی معمولاً آن استارتاپی که حرکت آغازین تولید یک اندیشه و تبدیلش به نمونه‌سازی تا تکثیر و بازاریابی را طی می‌کند باید مراحلی را بگذراند.

* فرهنگ وقف گروهی باید در جامعه نهادینه شود

در باره وقف گروهی همچنین  مدیرکل اوقاف استان کردستان طی گفتگوی اظهار داشت : تصور عمومی مردم از وقف این است که این امر خیر ویژه متمکنین است، که در این راستا ما باید با کمک اصحاب رسانه‌ و ارائه مشاوره به مردم، فرهنگ وقف گروهی را در جامعه نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام محمد کاروند اظهار کرد: یکی از راه‌های جاودانگی و زنده نگه داشتن نام انسان انجام کار خیر و به ویژه وقف است چرا که تفاوت خیرات با وقف در ماندگاری و پایدار بودن وقف است.

حجت‌الاسلام کاروند با اشاره به وقف‌های جدید افزود: اهالی روستای بیان‎دره شهرستان بانه یک زمین ۳۰۰ متری و یک زمین ۱۵۰ متری را با نیت ساخت مسجد و خانه عالم وقف کردند و اهالی روستای مجسه نیز یک قطعه زمین ۱۵۰ متری با نیت فعالیت‌های قرآنی و یک رشته چشمه آب را جهت بهره‌برداری مسجد وقف کردند.

مدیرکل اوقاف کردستان افزود: یک منزل مسکونی ۱۶۰ متری در روستای بلکه، یک باب منزل ۹۰ متری در روستای ششه، یک باب منزل ۱۵۰ متری در روستای سیچان و یک منزل ۱۵۰ متری در روستای سالوک علیا از روستاهای اطراف شهرستان بانه با نیت راه‌اندازی خانه عالم وقف شده است.

وی وقف زمینی به مساحت ۲۰۰ متر در روستای سیچان و زمینی به مساحت ۱۴۴ متر درروستای گیادروان و زمینی به مساحت ۷۰۰متر در روستای عباس آباد برای ساخت مسجد روستا را از دیگر وقف‌های مشارکتی و انفرادی خیرین شهرستان بانه ذکر کرد.

* احیای وقف گروهی نیازمند عزم ملی 
سنت حسنه وقف و بویژه وقف در قالب گروه و خانواده از جمله مواردی است که باید برای مشارکت در ان زمینه های لازم را ترسیم  مهیا نمود تا شاهد رشد و اقبال بیشتر در این زمینه باشیم

حجت الاسلام ایزدی به عنوان یک کارشناس و فعال امور فرهنگی با بیان اینکه نیاز به وقف با موضوعات جدید به معنای عدم نیاز به موضوعات سابق و رایج نیست، گفت: سه عامل اعتقاد واقف، نیاز حال و آینده و نیاز منطقه، در نیت و موضوع وقف تعیین کننده هستند و مردم هر منطقه برای رفع نیاز منطقه خود می توانند از راهکار وقف گروهی استفاده کنند.

ایزدی گفت: در گذشته افراد متدین به خوبی نیازهای جامعه خود را شناخته و نیات خود را برای تأمین این نیازها جهت دهی می کردند.

وی با اشاره به تعیین کننده بودن سه عامل اعتقاد واقف، نیاز حال و آینده و نیاز منطقه، در نیت وقف، افزود: امروز برخی دچار افراط و تفریط شده و برای اثبات نیازهای جدید در حوزه وقف، موضوعات سابق را انکار می کنند و برای مثال می گویند مسجد زیاد است و نیازی به وقف در این زمینه نیست در حالی که باید با حفظ موضوعات سابق وقف، به موضوعات جدید برای وقف نیز توجه داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.