اقدامات حسین علاء به عنوان یکی از رابطین اساسی بین شاه و مصدق این شب ها در سریال «معمای شاه» مورد توجه قرار گرفته است.

رابط میان مصدق و محمدرضا شاه را بیشتر بشناسید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است، مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه»، حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند. 

حسین علاء یکی از سیاستمدارانی است که سمت های گوناگونی را در دربار پهلوی تجربه کرده است.

وی بعد از تولدش در سال 1262، در جوانی برای کسب تحصیلات راهی لندن شد و پس از بازگشت تا سال 1296 ریاست دفتر وزارت خارجه را عهده دار شد.

وزارت تجارت و فواید عامه را در کابینه صمصام السلطنه، وزیرمختار ایران در اسپانیا و سپس وزیر مختار ایران در آمریکا تا پیش از کودتا در سال1299، نمایندگی مجلس پنجم در تهران از جمله عناوینی هستند که وی علاوه بر نخست وزیری در حکومت پهلوی تجربه کرده بود.

وی بعد از عدم راهیابی به مجلس ششم، مدتی بیکار بود تا سرانجام در سال 1306 در دولت مستوفی الممالک  وزیرمختار ایران در فرانسه شد و پس از آن به ترتیب رئیس اداره کل تجارت، وزیر بازرگانی و مدیر کل بانک ملی را به عهده گرفت و سرانجام در سال ۱۳۲۱ پس از مرگ فروغی، وزیر دربار شد.

اما طبق تاریخ و همانطور که در سریال «معمای شاه» و بازی انوش نصر در نقش حسین علاء نمایش داده شد، پس از ترور رزم‌آرا در نیمه اسفند 1329علاء مأمور تشکیل کابینه شد؛ ولی به علت ضعف در حل بحران نفت در اردیبهشت ماه استعفا داد و مجدداً به وزارت دربار بازگشت.

علاء همزمان با اشتغال در این سمت در دولت مصدق، در حدود دوسال به عنوان تنها رابط بین شاه و محمد مصدق در رساندن پیام ها فعالیت می کرد و از طرفداران وی بود، اما پس از درگیری مصدق با شاه، علاء نیز از سمتش استعفا می دهد و بعد از کودتای 28 مرداد باز هم سمت وزارت دربار را عهده دار شد و بعد هم پس از برکناری زاهدی مجددا نخست وزیر شد.

در دوران نخست وزیری وی روابط ایران با شوروی بهبود پیدا کرد و پیمان بغداد نیز در همان زمان بسته شد. همچنین علاء پس از گریز از مرگ به دست فداییان اسلام، منجر به اجرا و صدور حکم اعدام برخی از اعضای این گروه همچون نواب صفوی شد.

علاء در خرداد 1335 از نخست‌وزیری استعفا داد اما به جهت رد آن باز هم کابینه تشکیل داد. سرانجام در فروردین سال بعد با استعفای دیگری، به سمت وزیر دربار منصوب شد. در نهایت بعد از فراغت از آن، تا سال 1342 به عنوان سناتور انتصابی از شیراز به مجلس رفت و در آخر یک سال بعد در سن 82 سالگی درگذشت.

لازم به ذکر است که این مروری اجمالی به فعالیت های این شخصیت بود و جزئیات دقیق تر آن علاوه بر کتاب های تاریخی، در سریال «معمای شاه» قابل مشاهده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.