مشهد-رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته صنایع غذایی در جایگاه نخست صنعت استان قرار داشت، گفت: اکنون به دلیل مشکلات حاکم بر این صنعت، صنایع غذایی استان در جایگاه دوم یا سوم قرار دارد.

۵۰ درصد صنایع غذایی خراسان رضوی تعطیل و نیمه فعال است

محمد استادی در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به ۹۰۰ واحد ثبت شده، دارای مجوز و پروانه فعالیت با ۲۴۰۰ نفر اشتغال در حوزه صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: اکنون شمار کارخانه و واحدهایی که دراین صنعت فعالند، به مراتب کمتر از این است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرجمع ۵۰ درصد از کل ظرفیت صنایع غذایی استان فعال هستند، اضافه کرد: بقیه تعطیل و یا در وضعیت نیمه تعطیل قرار دارند.

وی درباره وضعیت اشتغال در این صنعت یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها ۵۰ درصد ظرفیت صنایع غذایی استان فعال هستند، بنابراین ۲۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده در ۹۰۰ واحد دارای مجوز نیز با ۵۰ درصد افت مواجه شده است.

وی درباره عمده‌ترین چالش‌ها و مشکلات این صنعت یادآورشد: نبود سرمایه‌گذاری و قدیمی بودن تجهیزات با ظرفیت و بازدهی کم، یکی از مشکلات این بخش است که افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت رقابت را به دنبال داشته است.

استادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اندکی در حوزه صنایع غذایی استان انجام شده است، گفت: این صنعت در استان بیشتر به بازارهای مصرف خارج از استان و کشور اتکا دارد، این در حالی است که در خصوص کشورهای همجوار به دلیل تحریم ها، میزان صادرات افت کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمده بازار صنایع غذایی استان در افغانستان است، گفت: در این کشور به دلیل به ثبات رسیدن، سرمایه‌گذاری و تعیین مقررات و تعرفه واردات برای تقویت صنعت داخلی انجام شده است، بنابراین صادرات محصولات غذایی از خراسان رضوی به این کشور افت کرده است. از سوی دیگر تنش سیاسی با برخی کشورهای آسیای میانه نیز بر صادرات استان به این کشورها تأثیر سویی داشته است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از بازار صنعت غذایی استان در پی دو عامل ذکر شده افت کرده است، گفت: حمایت نکردن از صنایع یکی دیگر از مشکلات است.

رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی ادامه داد:کمکی که قرار بود با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از محل درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی، صرف کمک به تولید شود، محقق نشد از این رو، این مسأله افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصول را به دنبال داشت.

وی در این باره که چند درصد نیاز مصرفی استان از محل تولیدات صنایع غذایی خراسان رضوی تأمین می شد، گفت: ظرفیت تولید بیش از مصرف داخل و در واقع دو برابر است، به عنوان مثال سرانه مصرف لبنیات در کشور بین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم است که سرانه مصرف در استان نیز در همین حد و حدود است، در حالی که ظرفیت تولید کارخانجات لبنی خراسان رضوی بیش از ۵۰۰ کیلو گرم است یا در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی مانند رب، کمپوت، کنسرو، آبمیوه، صنایع قند و کیک و کلوچه ظرفیت تولید بیش از نیاز داخل است، بنابراین نگاه تولیدات صنایع غذایی خراسان رضوی به بازارهای خارج از استان و کشور است.

آثار سوء تنش سیاسی بر اقتصاد خراسان

استادی با تأکید بر اینکه برای رونق باید در مناسبات و روابط دیپلماتیک سیاسی رفع موانع صادرات مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: به عنوان مثال ترکمنستان که نزدیک‌ترین کشور به استان است و زمانی بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی این کشور را صنایع غذایی خراسان رضوی تأمین می‌کرد، به واسطه تنش در روابط سیاسی اکنون سختگیری‌های زیادی آن هم بدون توجیه برای صادرات محصولات غذایی استان اعمال می‌کند.

وی در این باره که مشکل چه تعداد از کارخانجات صنایع غذایی استان از طریق راهکار رونق تولید و مراجعه به سایت «بهین یاب» رفع شده است، افزود: هیچ یک از واحدهای مرتبط با صنایع غذایی درخواست کننده نتوانستند از تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق راهکار یاد شده و نام‌نویسی سایت بهین یاب استفاده کنند که البته چرایی آن را باید بانک‌ها پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه سایت بهین یاب دیگر آن جذابیت اول را ندارد، ادامه داد: راهکار رونق تولید در ابتدا دو ویژگی اصلی داشت، نخست ارایه تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد اعطا و دوم امکان ارایه تضامین آسان‌تر که این مورد هم اجرا نشد. در ابتدا قرار بود تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصدی به بنگاه‌های مشکل دار پرداخت شود، بعد گفتند واحدها با بانک قرارداد دریافت وام با نرخ ۱۸ درصد منعقد کنند، در مقابل بانک ۴ درصد سود را تخفیف دهد، در حالی که در عمل هیچ تولید کننده ای نتوانسته تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد را دریافت کند.

  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.