تبریز- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۵ درصدی تولید پسته در این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد

 تولید پسته در آذربایجان شرقی ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، ابوالفضل شکوری ظهر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران  میزان تولید پسته استان را در سال گذشته ۱۶۷ تن اعلام کرد و گفت: امسال ۱۹۶ تن پسته از باغ های استان برداشت شد.

وی وسعت باغ های پسته استان را ۶۸۰ هکتار اعلام کرد و افزود: درخت های ۱۶۰ هکتار به باردهی رسیده و ۵۲۰ هکتار نهال جدید است.

شکوری با اشاره به اینکه هفت سال زمان برای باردهی اقتصادی درخت پسته نیاز است، گفت: در سال های آینده و با بارور شدن باغ های جوان، تولید این محصول در استان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مساعد بودن شرایط اقلیمی استان آذربایجان شرقی برای تولید پسته، گفت: متوسط تولید این محصول در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو در هکتار و در استان ۱.۲ تن در هکتار است.

شکوری با توجه به جوان بودن باغ های پسته در استان آذربایجان شرقی، تولید این محصول را مناسب دانست و گفت: امکان افزایش باردهی این محصول به ۱.۵ تن در هکتار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان مرند با ۲۶۳ هکتار، اسکو با ۲۰۹ هکتار و آذرشهر با ۱۵۸ هکتار از مهمترین مناطق تولید پسته در استان محسوب می شوند، یادآوری کرد: پسته به شوری زمین مقاوم است و شور بودن زمین الزامی برای تولید این محصول نیست.

وی احمدآقایی، اکبری، کله قوچی، قزوینی و اوحدی را ازجمله ارقام تولید شده پسته در استان عنوان کرد وگفت: در راستای الگوی کشت، تولید پسته جایگزین سایرمحصولات باغی در باغهای قدیمی و درجه ۳حوزه دریاچه ارومیه می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.