تبریز- شهردار تبریز با اشاره به این‌که حدود نیمی از جمعیت استان مربوط به کلان‌شهر تبریز است، گفت: این موج جمعیتی در کنار وظایفی که معطوف مدیریت شهر می‌کند، فرصتی است که می‌تواند صرف توسعه فرهنگ‌سازی ها و آگاه‌سازی‌های عمومی شود.

۵۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در تبریز زندگی می کنند
به گزارش قدس آنلاین صادق نجفی در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: بحران دریاچه ارومیه خطر سهمگینی است که متاسفانه، جدیت آن، آن‌طور که باید در بین مسئولان و مردم روشنگری نشده‌است؛ با ادامه روند کنونی، مخاطرات این بحران زیست‌محیطی، متوجه کل کشور و مضرات آن برای محدوده تبریز و آذربایجان، صدچندان خواهد بود.

وی با بیان این که شهرداری تبریز، با درک شرایط حاد دریاچه ارومیه، ظرفیت‌های عمده خدماتی و عمرانی خود را معطوف عادی‌سازی این بحران کرده‌است، گفت: تقویت و سامان‌دهی شبکه فاضلاب شهری از ضرورت‌های مهم شهر تبریز است. شهرداری تبریز در سه سال گذشته، برای حمایت از این برنامه، از دریافت هزینه‌ چشمگیر حفاری از شرکت آب‌وفاضلاب صرفه‌نظر کرده‌است؛ خرسندیم که نقش حمایتی شهرداری تبریز، موجب توسعه ۲۵ درصدی این مجرای مهم زیست‌محیطی شده‌است.

 شهردار تبریز ادامه داد: تکمیل  تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، پروژه‌ای است که در صورت تسریع، می‌تواند انتقال بیش از ۴ مترمکعب آب به دریاچه ارومیه را عملیاتی کند.

دکتر نجفی به تاثیر برنامه‌های حوزه فضای‌سبز در موضوع دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: سال گذشته، با کاشت گونه‌های جایگزین و مقاوم، ۲۰۰هزار مترمربع از وسعت چمن‌کاری شهر تبریز کاسته‌شده است؛ بعلاوه اجرای آبیاری مکانیزه و قطره‌ای در پارک‌ها و بوستان‌ها و حذف روش‌های آبیاری سنتی با پیشرفت‌ چشمگیر در شهرداری تبریز پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموعه اقدامات حوزه فضای سبز، سال گذشته شاهد صرفه‌جویی ۵۰۰ هزار مترمکعبی در مصرف آب خام فضای سبز شهر تبریز بوده‌ایم که نسبت به دوره اجرای برنامه‌ها، حجم قابل‌توجهی است.

 شهردار تبریز با اشاره به این‌که موقعیت جغرافیایی و شیب کلی شهر، موجب می‌شود عمده آب‌های سطحی به محدوده جاده سنتو هدایت شود، افزود: احداث کانال خلیل‌آباد، از الزمات مهم شهر تبریز است که هم‌اکنون در مراحل پایانی است؛ این پروژه مهم، علاوه بر حل معضل بوی تعفن محدود حاشیه‌ای غرب تبریز، بستر هدایت آب‌های سطحی به دریاچه ارومیه را فراهم خواهد کرد.

نجفی خاکبرداری و لایروبی کانال ایلی‌سو را از دیگر اقدامات مرتبط با دریاچه ارومیه خواند و اظهار داشت: با تکمیل این پروژه، آبهای سطحی شهر که عمدتاً به غرب تبریز جریان دارد، روانه حوزه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود.

وی اجرای کانال‌کشی‌های خیابانی، اصلاح و روان سازی کانال‌های قدیمی و رفع انسداد آبروهای درون‌شهری را از برنامه‌های ثابت عمرانی و خدماتی در هدایت آب‌های سطحی عنوان کرد.

شهردار تبریز با اشاره به عزم شهرداری تبریز برای ایجاد تحول اساسی در برنامه‌های زیست محیطی شهر متذکر شد: در سه سال گذشته با اضافه‌شدن ۱۵۰ هکتار به محدوده انبوه‌کاری عون‌ابن‌علی و ۴۲۰ هکتار به مجموعه آرپادره‌سی و همچنین جنگل‌کاری ۸۰۰ هکتاری در محور عباس‌میرزا، تبریز در آستانه احیای جایگاه سبز و بانشاط خود قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که حدود نیمی از جمعیت استان مربوط به کلان‌شهر تبریز است، گفت: این موج جمعیتی در کنار وظایفی که معطوف مدیریت شهر می‌کند، فرصتی است که می‌تواند صرف توسعه فرهنگ‌سازی ها و آگاه‌سازی‌های عمومی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.