ساری- با وجود اینکه سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران خواستار کمک دولت به خسارت های وارده ناشی از سرما است اما مدیر باغبانی استان مدعی است جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

سرمازدگی باغ های مازندران بحران یا بهتان؟

به گزارش قدس آنلاین طی روزهای گذشته مدیران جهادکشاورزی اظهار کردند نگرانی از بابت خسارت وارده وجود ندارد درحالیکه سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران از خسارت شدید به باغات مرکبات ابراز نگرانی کرد.

در این رابطه سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با ابراز نگرانی نمایندگان استان از خسارت سنگین به باغداران و کشاورزان خواستار رسیدگی فوری دولت با اعزام هیات عالی رتبه به مازندران و حمایت بانک ها و بیمه ها از باغداران شد.

حسین نیازآذری با اشاره به اینکه متاسفانه ٩۰ درصد محصول مرکبات باغات استان برداشت نشده، اضافه کرد: در اثر خسارت وارده ناشی از کاهش شدید دما و بارش برف، معیشت بسیاری از کشاورزان به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه باغداران مازندرانی خاطره ناگواری از یخ زدگی محصولات دو سال گذشته و عدم تامین بموقع خسارات دارند، از دولت درخواست کرد در اسرع وقت به خسارات وارد شده به باغداران را رسیدگی کند.

جای نگرانی نیست

همچنین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در رابطه با خسارت وارده به بخش باغبانی استان گفت: خسارت چندانی به باغات استان وارد نشده است چراکه اغلب محصولات به جز پرتقال برداشت گردید.

محمدتقی شکوهی افزود: از سوی هواشناسی سرما تا منفی چهار درجه در گلوگاه و در سایر شهرستان‌ها منفی دو درجه اعلام شده است که این میزان درجه دما چندان برای مرکبات نگران کننده نیست.

وی ادامه می دهد: اطلاعات هواشناسی نشان از برودت هوا تا پایان روز دارد و باید دعا کنیم که هوا از این سردتر نشود چراکه باغات مرکبات، تحمل دمای بیش از ۵  درجه زیر صفر را ندارند. هر چند که همین دمای هوای منفی دو درجه نیز اگر به طور طولانی مدت و در بیشتر ساعات روز ادامه یابد، می تواند خسارت بار باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواست همزمان با وقوع سرما و صاف شدن هوا، نسبت به آتش زدن لاستیک و ایجاد دود در مسیر باد در چند نقطه از باغ اقدام کنند تا از خسارت جلوگیری شود.

شکوهی تاکید کرد: باغداران با استفاده از دستگاه میکروجت، آبیاری سطحی را بر روی درختان انجام دهند تا سبب ایجاد رطوبت گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.