۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 477582

اگر تغییرات قیمت ارزهای عمده را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که نرخ ارز در مجموع کمتر از یک درصد افزایش داشته است، بنابراین ارزش ریال در حال حاضر در برابر دلار تضعیف شده که آن هم به دلیل رشد نرخ این ارز در جهان بوده است.

زمان یکسان‌سازی نرخ ارز فرا رسید

به گزارش " قدس آنلاین" اعتماد نوشت: به‌تدریج نااطمینانی از بازار ارز رفع می‌شود. این پیش‌بینی را حمید زمان‌زاده، مدیر پژوهشکده پولی و بانکی درباره آخرین تحولات جهانی قیمت دلار در برابر سایر ارزها ارایه کرده و گفته است تنها عامل رشد ارز در بازار داخلی همین موضوع است.
او گفته که با انتخاب ترامپ نااطمینانی در بازار ارز به وجود آمد که به‌تدریج برطرف خواهد شد و دلار در بازارهای جهانی تقویت می‌شود. همان طور که یورو در یک ماه اخیر ٤ درصد و در برابر ین ژاپن ٧ درصد افزایش یافته است. وقتی نرخ دلار در برابر همه ارزها رشد می‌کند، نسبت به ریال هم افزایش خواهد یافت، بنابراین بخش عمده ماجرای افزایش نرخ دلار در بازار ایران، به‌ویژه بعد از انتخاب رییس‌جمهور جدید امریکا، رشد بهای جهانی ارز است که شاهد این امر هم عدم تغییر محسوس ریال در برابر یورو است. ارزش ریال به‌خودی خود در این مدت کاهش نیافته است. اگر بانک مرکزی در چنین شرایطی نسبت به افزایش نرخ دلار مقاومت می‌کرد در عمل قیمت ریال نسبت به همه ارزها از جمله یورو، ین و یوآن ثابت می‌ماند و نسبت به دلار کاهش می‌یافت اما بانک مرکزی اجازه داد اتفاقات بازار جهانی ارز به بازار داخلی منعکس شود. از همین رو نباید تنها ملاک افزایش نرخ ارز را دلار دانست، بلکه باید به سبد ارزها توجه داشت و تغییرات نرخ آن را بررسی کرد. اگر تغییرات قیمت ارزهای عمده را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که نرخ ارز در مجموع کمتر از یک درصد افزایش داشته است، بنابراین ارزش ریال در حال حاضر در برابر دلار تضعیف شده که آن هم به دلیل رشد نرخ این ارز در جهان بوده است. زمان‌زاده گفته است: نه هم‌اکنون وضعیت بازار ارز بحرانی است و نه وضعیت بحرانی برای آینده پیش‌بینی می‌شود. انتخاب ترامپ ریسک‌ها و نااطمینانی‌های موقتی را ایجاد کرده و در صورتی که سیاست‌های دولت جدید امریکا در عمل تغییر چندانی نداشته باشد، ریسک‌ها به تدریج برطرف خواهد شد. در خصوص سایر موارد بنیادین بازار ارز تغییر چندانی به وجود نیامده است. بهای نفت کاهش نیافته و میزان صادرات نفت به بالاترین حد در ٤ سال گذشته رسیده و حتی به میزان صادرات نفت در دوران قبل از تحریم‌ها نزدیک شده‌ایم و این درآمد ارزی پشتوانه خوبی برای ایجاد اطمینان در بازار ارز است. در حوزه صادرات و واردات هم اتفاق خاصی رخ نداده و تراز تجاری کشور بدون احتساب صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به تعادل رسیده است. ارز حاصل از صادرات، ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کرده و درآمدهای نفتی پشتوانه خوبی برای ذخایر ارزی است، بنابراین بررسی چشم‌انداز میان مدت بازار ارز نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند و به نظر می‌رسد وضعیت ثبات ادامه یابد. بر اساس این چارچوب‌ها افزایش بیشتر نرخ ارز و رسیدن آن به سطوح ٣٨٠٠ تومان بسیار بعید است و به نظر می‌رسد حداکثر نرخ در بازار ارز تا پایان سال حداکثر ٣٧٠٠ تومان باشد. در صورتی که بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز اقدام کند، نرخ ارز در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت چراکه عرضه ارز به بازار افزایش خواهد یافت. زمان‌زاده در پاسخ به این نکته که برخی معتقدند رشد تقاضای ارز به دلیل افزایش مبادلات و انتقال برخی کالاهای مشمول ارز رسمی به بازار آزاد بر قیمت دلار تاثیرگذار بوده، گفته است: اینکه برخی کالاها از لیست دریافت ارز رسمی خارج شود و تقاضا به بازار آزاد انتقال یابد چندان اثر قابل توجهی بر بازار ندارد و تاثیر آن بر بازار موقتی است که مساله اصلی اینجاست که عرضه و تقاضا هم‌اکنون در بازار متعادل است و ذخایر پشتوانه خوبی برای بازار ارز خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.