۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 477628

عبور بهای دلار از مرز 3 هزار و 730 تومان در شرایطی که در رکود اقتصادی و دوران پساتحریم به سر می‌بریم از منظر کارشناسان اقتصادی به عنوان شکست سیاست‌های اقتصادی دولت معرفی شده و نوید دهنده بازگشت تورم با غول حجم نقدینگی بیش از هزار و 120 هزار میلیارد تومانی است.

گرانی مدیریت‌شده ارز!

عبور بهای دلار از مرز 3 هزار و 730 تومان در شرایطی که در رکود اقتصادی و دوران پساتحریم به سر می‌بریم از منظر کارشناسان اقتصادی به عنوان شکست سیاست‌های اقتصادی دولت معرفی شده و نوید دهنده بازگشت تورم با غول حجم نقدینگی بیش از هزار و 120 هزار میلیارد تومانی است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه جوان، حسن روحانی که در مبارزات انتخاباتی خود افزایش بهای ارز را حتی در دورانی که کشور با تحریم مواجه بود ناشی از سوء‌مدیریت‌ها می‌دانست، امروز با گذشت بیش از 38ماه از دولتش شاهد حرکت بهای دلار به سطوحی بالا‌تر از 3 هزار و 700 تومان است و به نظر می‌رسد دولت تا کنون در حوزه اقتصاد دستاورد ملموسی را به دست نیاورده است و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که دستاورد کاهش تورم به زودی از دست می‌رود و این مؤلفه اقتصادی نیز با جهش روبه‌رو می‌شود. 

در تیرماه سال 95 بود که این رسانه در گزارشی پیش‌بینی کرد که کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی، هم به خروج بخشی از سپرده‌ها از بانک‌ها منتج خواهد شد و هم اینکه بازارهایی چون طلا و ارز به طور مجدد حرکت خواهند داشت، اما به‌رغم پیش‌بینی و هشدار به دولت، بانک مرکزی بنا به توصیه اعضای اتاق بازرگانی با کاهش دستوری نرخ سود موافقت کرد و امروز می‌بینیم که نرخ ارز آن تاریخ تا‌کنون بیش از 200تومان در بازار آزاد رشد داشته است. 
حال که بهای دلار به بیش از 3 هزار و 700 تومان رسیده است، برخی از اعضای بخش خصوصی از این نرخ حمایت می‌کنند و مدعی هستند این سطوح قیمتی بهترین نرخ برای تک نرخی کردن ارز است، این در حالی است که این امر بازگشت مجدد تورم را به همراه خواهد داشت زیرا پایه‌های تولید در کشور به دلیل رکود متزلزل شده است و از آنجا که به واردات نیازمندیم رشد بهای ارز افزایش بهای کالا را در بازار‌ها به همراه خواهد داشت  زیرا هر زمانی که بانک مرکزی نرخ دلار دولتی را چند ریال افزایش داد، بهای دلار در بازار آزاد چند برابر رشد داشت و به نظر می‌رسد یک بازی در حوزه ارزی شکل گرفته است تا بهای ارز به شکل کاملاً تصنعی افزایش یابد. 

جالب آنکه نرخ سود سپرده با توجیه تأمین مالی ارزان‌قیمت تولید در تیر ماه کاهش یافت، اما باید عنوان داشت همچنان نرخ سود تسهیلات بانکی تغییری نداشته و در مرز 24تا بیش از 30درصد است. از سوی دیگر نکته جالب آن است که بانک‌ها با تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور مجدد منابع جذب می‌کنند و به این منابع سالانه حدود 20تا 24درصد سود می‌دهند، حال باید این پرسش مطرح شود که چرا بانک به  سپرده‌گذار در سال حدود 15 درصد سود می‌دهد و به منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که اغلب وجوهش در بانک‌ها سپرده شده است 20تا 25درصد. 
در این بین از زمان کاهش نرخ سود شاهد خروج منابع از بانک‌ها به سمت بازار ارز و طلا بوده‌ایم، به طور نمونه طی روزهای گذشته متواتر برخی از مشتریان بانک‌ها با روزنامه جوان تماس گرفته‌اند که بانک پول نقد نمی‌د هد و می‌گوید پول نداریم مبلغ را در کارتتان واریز می‌کنیم، بروید از سایر بانک‌ها پول نقد در‌یافت کنید یا یکی از بانک‌ها‌ی بزرگ کشور در اثر خروج منابع از این بانک مجبور به اخذ پول از بانک مهر اقتصاد شده است که این امر نشان می‌دهد هم این بانک دچار سوءمدیریت است و هم اینکه بانک‌ها برای پرداخت پول به مردم با مشکل مواجه شده‌اند. 
   
افزایش بهای دلار در بازار مدیریت شده است
در این بین، ‌مدیر پژوهشکده پولی و بانکی رشد جهانی قیمت دلار در برابر سایر ارزها را مهم‌ترین و تنها عامل رشد این ارز در بازار داخلی دانست و گفت: با انتخاب ترامپ نااطمینانی در بازار ارز به وجود آمد که به‌تدریج برطرف خواهد شد. 
حمید زمان‌زاده در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: در خصوص سایر موارد بنیادین بازار ارز تغییر چندانی به وجود نیامده است. بهای نفت کاهش نیافته و میزان صادرات نفت به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسیده و حتی به میزان صادرات نفت در دوران قبل از تحریم‌ها نزدیک شده‌ایم و این درآمد ارزی پشتوانه خوبی برای ایجاد اطمینان در بازار ارز است، در حوزه صادرات و واردات هم اتفاق خاصی رخ نداده و تراز تجاری کشور بدون احتساب صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به تعادل رسیده است. 
  
ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تکاپوی نیازهای ارزی را می‌دهد
وی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات، ارز مورد نیاز برای واردات را تأمین کرده و درآمدهای نفتی پشتوانه خوبی برای ذخایر ارزی است، گفت: بررسی چشم‌انداز میان‌مدت بازار ارز نگران خاصی ایجاد نمی‌کند و به نظر می‌رسد وضعیت ثبات ادامه یابد. 
  
رسیدن نرخ ارز به سطوح 3 هزار و 800 تومان بسیار بعید است
به گفته وی بر اساس این چارچوب‌ها افزایش بیشتر نرخ ارز و رسیدن آن به سطوح 3 هزار و 800  تومان بسیار بعید است و به نظر می‌رسد حداکثر نرخ در بازار ارز تا پایان سال حداکثر 3‌هزار و 700 تومان باشد. نرخ ارز در قیمتی کمتر از 3 هزار و 700 تومان تک‌نرخی می‌شود.
   
رشد نرخ ارز کمتر از نرخ تورم بوده است
وی اظهارداشت: افزایش 4 درصدی نرخ ارز در بازار با وجود تورم 8 تا 9 درصد به معنای تقویت نرخ واقعی ارز نسبت به سایر ارزها و دلار است. ممکن است بانک مرکزی با توجه به شرایط تورم مانعی برای افزایش 2 تا 3 درصدی نرخ ارز نبیند اما این اقدامات ناشی از محدودیت بودجه نیست بلکه با هدف ایجاد تعادل بلندمدت در بازار ارز انجام می‌شود. گفتنی است در بازار تهران دلار با 22 تومان افزایش 3 هزار و 722 تومان و سکه با 6 هزار تومان رشد یک میلیون و 116 هزار تومان داد و ستد شد. 

دیروز در بازار تهران سکه طرح جدید با 6 هزار تومان افزایش یک میلیون و 116 هزار تومان و طرح قدیم با 3 هزار تومان افزایش یک میلیون و 95 هزار تومان به‌ فروش رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.