مراسم تبیین الگوی حضرت زینب (س) برای جهان امروز و جامعه جهانی با حضور بانوان اتریشی، آلمانی، ترک تبار، عرب، ایرانی و افغانستانی در وین برگزار شد.

سمپوزیوم تببین الگوی حضرت زینب (س) برای جامعه جهانی برگزار شد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرنگارخبرگزاری فارس، نخستین سمپوزیوم معرفی شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها با حضور برخی از ایرانیان مقیم وین و جمعی از بانوان اتریشی، آلمانی، ترک تبار، عرب، ایرانی و افغانستانی و شخصیت‌های دانشگاهی و فرهنگی غیر مسلمان در تالار بوعلی سینای وین برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و چند تن از بانوان فرهیخته مسلمان در جایگاه ویژه حاضر شدند و به سخنرانی پرداختند.

معصومه گونش از اتریش نخستین سخنران این مراسم بود و در تبیین شخصیت حضرت زینب (س) سخنرانی ویژه‌ای انجام داد. وی در سخنان خود به واقعه کربلا، کوفه و جایگاه واقعی حضرت زینب در بین مسلمانان، اسلام هراسی و راه‌های مقابله با

مشکلات زن و موضوع اسلام هراسی پرداخت.

در یکی از بخش‌های این مراسم تصاویری از موضوع اسلام هراسی در بین برخی از جوامع غربی پخش شد و یکی از افرادی که این موضوع را تدوین کرده بود بر تصاویر درباره این موضوع و تفکرات اشتباه بسیاری از غربی‌ها صحبت کرد. در این تصاویر گفت‌وگوهای کوتاه با چندین فرد مسلمان در اتریش نیز گنجانده شده بود و صحبت‌های آنها پخش شد.

رونمایی از کتاب آلمانی «حضرت زینب(س)»

یکی از بخش‌های مهم مراسم یاد شده به معرفی کتاب شخصیت حضرت زینب (س) اختصاص داشت. این کتاب توسط بانوی ترک تبار اتریشی گردآوری شده است.

تاکنون هیچ کتابی در این باره به زبان آلمانی منتشر نشده و این نخستین بار است که یک کتاب در خصوص شخصیت والای حضرت زینب (س) منتشر می‌شود.

کتاب نفیس عکس‌های راهپیمایی اربعین در مسیر کربلای معلی نیز در این سمپوزیم رونمایی شد.

کتابی ارزشمند که مقدمه آن توسط پروفسور حسین نصر، استاد دانشگاه جرج واشنگتن نگاشته شده است.

معصومه گونش: کتاب جامعی درباره شخصیت زینب (س) است

نویسنده کتاب تبیین شخصیت حضرت زینب (س) درباره این اثر توضیح داد: هیچ چیزی ندیدم غیر از زیبایی. من این را ترجمه نام کتاب خود می‌دانم که تحت عنوان NICHTS ALS SCHÖNHEIT HABE ICH GESEHEN در اتریش چاپ شده است. در واقع من در شخصیت حضرت زینب (س) غیر از زیبایی چیزی پیدا نکردم.

وی در ادامه گفت: تاکنون درباره شخصیت حضرت زینب (س) کتابی به چاپ نرسیده بود و بخاطر شخصیت بالای آن حضرت من تصمیم به این کار گرفتم تا بتوانم شخصیت واقعی حضرت زینب (س) را به اتریشی‌ها و آلمانی‌ها بشناسانم. من در این کتاب تلاش کردم از منابع مختلف فارسی، عربی و انگلیسی استفاده کنم و کاملا کتاب جامعی شده است.

این نویسنده همچنین اظهار داشت: در این کتاب سخنرانی‌های حضرت زینب (س) در کوفه و شام را گردآوری و به چاپ رسانده‌ایم که سخنان ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراسم سوز و عزا با تار

در بخش پایانی این سمپوزیوم، مراسم سوز و عزا برای حضرت زینب (س) توسط یکی از بانوان ترک تبار برگزار شد. این بانوی ترک تبار با تار چندین قطعه را در خصوص حضرت زینب (س) اجرا کرد. در بین اشعار وی به کرات نام امام حسین (ع) و نیز حضرت علی (ع) مطرح شد و کاملا با فضای مراسم یاد شده همخوانی داشت.

پذیرایی با غذای ایرانی

پایان بخش این سمپوزیم پذیرایی با غذای ایرانی در محل خانه فرهنگ ایران صورت گرفت.

به همت خیرین ایرانی این غذای سرد و سنتی ایرانی تهیه شد که البته مورد توجه اتریشی‌ها قرار گرفت. اشتیاق اتریشی‌ها به غذاهای سنتی کشورمان نیز در نوع خود جالب توجه است. آنها در مراسم‌های دیگر نیز این اشتیاق را پنهان نکرده بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.