رییس سازمان دامپزشکی کشور از آغاز طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی کشور در برابر بیماری نیوکاسل با مشارکت سازمان بسیج سازندگی کشور همزمان در ۱۲ استان کشور خبر داد.

آغاز طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در ۱۲ استان

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا،  از سازمان دامپزشکی کشور، مهدی خلج در مراسم گرامیداشت روز بسیج، مبارزه با بیماری‌های طیور و لزوم واکسیناسیون همگانی در کشور را با اهمیت برشمرد و افزود: شیوع بیماری های طیور موجب تخریب اقتصاد داخلی و به تبع آن صادرات و اقتصاد بین المللی است.
وی به جایگاه پنجم و دهم ایران در تولید مرغ و تخم مرغ در دنیا اشاره کرد و گفت: مصونیت طیور از بیماری‌ها در تدوین موافقت نامه‌های صادراتی با سایر ملل موثر است.
خلج تصریح کرد: تامین هزینه بالغ بر ۶ میلیارد ریال جهت اجرای طرح و جزییاتی از قبیل تدوین برنامه ها، آموزش، پوستر، دستورالعمل فنی، تامین واکسن، لوازم و تجهیزات از اقدامات سازمان دامپزشکی در این طرح است.
رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به مشکلات استفاده از واکسن های تزریقی در واکسیناسیون طیور، اقدام ارزشمند موسسه واکسن و سرم سازی رازی را در تهیه واکسن آشامیدنی و مقاوم در برابر حرارت ستود و گفت: ظروف مدرج و مشخصی برای در نظر گرفتن ترکیب دقیق آب و واکسن تهیه و در اختیار عوامل اجرایی قرار گرفته است.
خلج، حوزه جغرافیایی انجام این طرح را ۱۰ هزار و ۵۰۰ روستا در قالب ۱۲ استان کشور عنوان کرد.
وی جمعیت آماری طیور واکسینه شده را بیش از ۱۵ میلیون قطعه دانست و افزود: برنامه های آتی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه مبارزه با بیماری های طیور انجام شده است به طوری که در سال ۱۳۹۶ با حضور ۵۰ هزار نفر از بسیجیان داوطلب، طرح ملی واکسناسیون طیور به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای بهداشتی دنیا و با حضور نمایندگان سازمان های بین المللی غذا، دارو و دام در کل کشور اجرا خواهد شد.
وی به مطالعه و تدوین طرح نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و نظارتی طیور روستایی بومی در کارگروه های تخصصی سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ساماندهی نظام مند تمام مراحل تکثیر، پرورش، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی روستایی و بومی و جایگزنی نظام کنترل و مراقبت از اهداف این سازمان است.

** نقش پرورش طیور خانگی در اقتصاد مقاومتی 
سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این مراسم به نقش پرورش طیور در تقویت اقتصاد بومی و خانگی اشاره کرد و گفت: اقدام ارزنده سازمان دامپزشکی در رفع مشکل بیماری های طیور روستایی و بومی، این طرح را به عنوان الگویی ارزشمند برای سایر حوزه های اجرایی کشور و استفاده از ظرفیت بسیج مردمی در تحقق اهداف و آرمانهای نظام مقدس اسلامی قرار داده است.
وی حمایت دولت از دستگاه ها و مجموعه هایی که به کمک بسیجیان در جبهه جنگ اقتصادی اقدام می کنند، خواستار شد.
به گفته نقدی، طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در برابر بیماری نیوکاسل به مدت سه روز با مشارکت سازمان بسیج سازندگی در ۱۲ استان کشور اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا، این طرح در مراسمی در ساختمان مجمع عالی بسیج کشور و با حضور مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور، سردار محمد رضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان و سردار نعمان غلامی رییس بسیج سازندگی کشور و جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه آغاز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.