معاون دادستان کشور با بیان اینکه بسیج ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، گفت: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه جدی داشته باشیم باید بسیج شده و بسیجیان را شناسایی کنیم.

برای مبارزه جدی با فساد باید بسیج شده و بسیجیان را شناسایی کنیم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌ الاسلام مرتضوی مقدم معاون دادستان کل کشور در همایش اقتصاد سیاه که عصر امروز در دانشگاه شهید بهشتی به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه و بسیج حقوق‌دانان برگزار شد، گفت: فساد یک مساله عمومی است از این جهات که ابعاد مختلفی همچون سیاسی، ‌فرهنگی و اقتصادی دارد.  

وی افزود: فساد اقتصادی به مفاسد کلان و مفاسد خرد تقسیم می‌شود و بحث امروز ما بحث مفاسد کلان است و فساد کلان براساس مرتکبین آن قابل تقسیم است. یعنی می‌توان گفتن که یک سری افراد سیاست‌مدار ممکن است در یک نظام باشند که دارای نفوذ هستند و فساد کنند یا اینکه مدیران عالی یا میانه نظام فاسد باشند.

وی خاطرنشان کرد: فساد کلان از هر منشایی می‌تواند باشد ما درمورد مدیران عالی کشور نمی‌توانیم بگوییم که فساد از آنها سرچشمه می‌گیرد بلکه بیشتر فساد اقتصادی از مدیران میانی سرچشمه می‌گیرد که برای این فساد گاهی انگیزه سیاسی و گاهی انگیزه ثروت‌اندوزی تعریف شده است که انگیزه سیاسی برای بدبین کردن مردم به نظام و انقلاب صورت می‌گیرد و ثروت‌اندوزی نیز به آن گفته می‌شود که یک فرد بیش از حد نیاز با نیرنگ و تقلب ثروت جمع کند.

معاون دادستان کشور تصریح کرد: نحوه ارتکاب به فساد یا سازمان یافته یا غیرسازمان یافته است، جرائمی که سازمان یافته صورت بگیرد مصادیقی مانند تقلب و جعل اسناد دولتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: فساد اقتصادی کلان سازمان یافته چند چهره دارد چهره‌هایی مانند اقتصاد سیاه، اقتصاد سفید و اقتصاد خاکستری.

وی ادامه داد: اقتصاد سیاه آنقدر شور است که عام و خاص از آن مطلع می‌شوند. فساد اقتصاد خاکستری فسادی است که فقط اهل فن، اقتصاددانان و متخصصان متوجه آن می‌شوند. مثل تبانی در معاملات دولتی یا مداخلات کارمندان دولت در معاملات دولتی.

مرتضوی مقدم اظهار داشت: فساد اقتصادی سفید هم مانند تصرف در اموال دولتی است و این فسادی است که خیلی به آن اهمیت داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر هزینه‌هایی که برای ادارات دولتی می‌شود براساس یک نظم خاص باشد در بیت‌المال خیلی صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون دادستان کشور گفت: نقش دستگاه قضایی آخرین مرحله است آنجایی که علاج نیست دستگاه قضایی باید نقش ایفا کند.

مرتضوی مقدم تاکید کرد: اگر قرار باشد زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد دستگاه قضایی همه متخلفان را گرفته و آنها را به زندان بیندازد که نمی‌شود وقتی پشت میز قضاوت می‌نشینی می‌بینی که به آسانی نمی‌توان کار کرد. در ابتدا باید تشخیص بدهی، مجرم را شناسایی کنی، بررسی‌ها انجام شود، اسناد جمع‌آوری شود و ببینی چه عواملی باعث شده تا چنین تخلفی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها چون اعتقاد و ایمان وجود ندارد اگر نظارت نباشد فساد بیشتر از اینجاست ولی چون کنترل می‌کنند و برخوردها سخت است فساد کمتر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر عواملی که باید کسانی را که فساد کرده‌اند معرفی کنند این کار را انجام دهند راحت‌تر می‌توان با مفسدان برخورد کرد ولی اگر در این رابطه کوتاهی شود آیا دستگاه‌ قضایی می‌تواند همه ادارات و نهادها را یک به یک سر بزند و در رابطه با فساد بررسی کند؟

مرتضوی مقدم در ادامه ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج گروه خاصی نیست، بسیج یک جریان است. جریان اخلاص، تقوا، ‌ خدمت، باطل‌ستیزی، مقاومت و وحدت و همدلی و هر کسی در این جریان قرار گرفت و مدافع نظام و ارزش‌های دینی شد بسیجی است.

وی گفت: ما نمی‌توانیم بسیج را منحصر به یک جریان و گروه خاص بدانیم. ما اگر بسیج را اینگونه بشناسیم بسیج می‌تواند نقش سازنده‌ای در کشور داشته باشد.

مرتضوی مقدم ادامه داد: وقتی بسیج در ۸ سال دفاع مقدس می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند آیا در این مشکلات داخلی نمی‌تواند؟ مشکل اینجاست که ما بسیج را خوب نشناختیم. یکی از وظایف بسیج دفاع از ارزش‌ها در موقع حمله دشمن است. در صورتی که بسیج در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند نقش ایفا کند.

معاون دادستان کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیج بسیار بالاست، گفت: ما اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه جدی داشته باشیم باید بسیج شویم و بسیجیان را شناسایی کنیم و از آنها بخواهیم نقش ایفا کنند.

مرتضوی مقدم تاکید کرد: کسانی که روحیه خدمت ندارند و مقابل حق و باطل بی‌تفاوت‌اند نااهل هستند و نظام نباید به دست نااهلان بیفتد. ما اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید از بسیج در تمام سطوح مدیریتی کشور استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.