ما در حال حاضر هیچ علایمی دال بر وجود بیماری آنفولانزای مرغی در کشور نداریم اما چون ایران از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به عنوان کانون این بیماری مطرح است اجازه واردات از ایران داده نمی شود.

ترکیه بازار ایران را تصاحب کرد/ روابط و لابی خودمان نباشد صادرات کلا تعطیل می شود/ فائو واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کرد

رضا سواری دیگر صادرکننده مرغ و تخم مرغ با تایید خبر قطع کامل صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به کشورهای جمهوری آذربایجان و عراق به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در روزهای اخیر صادرات مرغ و تخم مرغ از ایران به سایر کشورها به طور کامل قطع شده است. وی درباره دلیل این موضوع خاطرنشان کرد: از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران به عنوان یکی از کشورهای موجود در کانون کشورهای آلوده به ویروس آنفولانزای مرغی قرار داشته و طبق اعلام این سازمان واردات هر گونه مواد پروتینی از ایران ممنوع است. این صادرکننده مرغ و تخم مرغ در ادامه با اشاره به دو کشور جمهوری آذربایجان و عراق به عنوان دو وارد کننده عمده مرغ و تخم مرغ از ایران اظهار داشت: هر دو کشور مذکور در حال حاضر و تا اطلاع ثانوی واردات مواد پروتینی خود از ایران را قطع کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: این در حالی است که ما در حال حاضر هیچ علایمی دال بر وجود بیماری آنفولانزای مرغی در کشور نداریم اما چون ایران از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به عنوان کانون این بیماری مطرح است اجازه واردات از ایران داده نمی شود. وی بیان داشت: با توجه به اینکه طبق اعلام فائو کشور ترکیه در کانون این بیماری قرار ندارد این کشور توانسته بازار ایران را تصاحب و صادرات به آذربایجان و عراق را در اختیار بگیرد.

این کارآفرین نمونه با اشاره به کاهش صادرات تخم مرغ ایران در سال جاری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: صادرات تخم مرغ در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با کاهش شدیدی همراه بوده که عمده دلیل آن را می توان افزایش روز به روز قیمت تمام شده تولیدات در داخل ایران است. سواری با اشاره به بالا بودن سود تسهیلات بانکی و عدم تعلق مشوق های صادراتی به تولید کنندگان افزود: مواردی از این قبیل باعث شده است رقابت صادرکنندگان ایرانی با سایر کشورها هر روز سخت تر شود.

وی با انتقاد از سیاست های دولت یازدهم در زمینه حمایت از تولید تصریح کرد: اگر چه در ظاهر امر عده ای گمان می کنند تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از مالیات و موارد مشابه معاف اند اما در عمل به هیچ وجه اینگونه نبوده و حتی برای پرداخت قبوض برق مان هم ارزش افزوده تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: حدود ۳ سال پیش هر لیتر سوخت گازوییل را لیتری ۱۶ تومان می خریدیم اما قیمت این حامل در دولت یازدهم ابتدا به ۱۶۰ تومان و سپس ۳۰۰ تومان رسید که همه این هزینه باعث افزایش قیمت تمام شده می شود. سواری در خاتمه با تاکید بر شرایط نامساعد تولید و صادرات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به هزینه های موجود صادرکنندگان ما توانایی رقابت با کشور ترکیه را نداشته و همین صادرات اندک نیز به زور لابی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با دوستان خود در خارج کشور است.

محمد حسین روشنک صادرکننده تخم مرغ با اظهار بی اطلاعی از توقف صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به قدس آنلاین گفت: البته در روزهای اخیر و با توجه به مراسم اربعین و شلوغی مرزها صادرات مرغ و تخم مرغ برای چند روزی متوقف شد، اما نسبت به گذشته تفاوت چندانی نداشته است. وی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت دولت از صادرات تصریح کرد: در صورتی که دولت از طریق پرداخت یارانه از محل تعرفه های گمرکی برای نهاده های دامی از تولید کنندگان داخلی حمایت نکند رقبای ایران به زودی تمام بازارهای ایران را در اختیار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.