رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: فیلم «یتیم‌خانه ایران» در صدمین سالگرد قحطی بزرگ ایران که با از بین رفتن نیمی از جمعیت ایران، هولوکاست واقعی را رقم زد، به نمایش گذاشته شده است.

«یتیم‌خانه ایران» هولوکاست واقعی در ایران را به نمایش گذاشت

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس، مجتبی شاکری در جریان جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران از عکس‌العمل دولت با دو حادثه اخیر تصادف قطارهای مسافربری در سمنان و اقدام تروریستی داعش در عراق که به مرگ شماری از هموطنان منجر شد، تقدیر کرد.

وی به فوت خانم مرضیه حدیدچی(دباغ) در هفته گذشته اشاره کرد و با اشاره به شخصیت بزرگ و ارزنده این بانوی مبارز و انقلابی، پیشنهاد داد خاطرات او مبنای تولید آثار نمایشی اعم از فیلم و سریال شود تا سبک زندگی او به عنوان تراز زن ایرانی که در عرصه‌ها و موقعیت‌های مختلف اعم از مبارزات قبل از انقلاب، دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن ایفای نقش کرده است، به خوبی برای نسل جدید معرفی و قابل الگوبرداری شود.

شاکری ضمن گرامیداشت یاد حسن شایان فر، مدیر دفتر پژوهش های موسسه کیهان که هفته گذشت به خاک سپرده شد، اظهار کرد: این شخصیت ارزشمند کار تحقیقی و پژوهشی گسترده ای انجام داد که به تولید ۵۸ جلد کتاب تحت عنوان مجموعه «نیمه پنهان» منجر شد و سرمایه بزرگی برای نسل جدید فراهم کرد که بتوانند درک صحیحی از نفوذ مدنظر مقام معظم رهبری داشته باشند و پیوند خود را با گذشته و فراز و فرودهای شخصیت‌ها و جریان های مختلف انقلاب و ضدانقلاب، بشناسند و درک کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، خواستار گردآوری یک کاروان تمام عیار از شاخه های گوناگون هنری توسط سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران در سال آینده، برای نظاره عظمت تمدنی اربعین که در حال تبدیل شدن از یک نهال به یک نهاد تاثیرگذار است، شد تا مبنای تولید آثار هنری در این حوزه شود.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه ضمن تقدیر از ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم یتیمخانه ایران، تصریح کرد: این فیلم درست صد سال پس از قحطی بزرگ ایران که با توطئه انگلیس و روسیه تزاری در ایران همزمان با جنگ جهانی اول رخ داد، تولید شده و مقطعی از تاریخ را به نمایش گذاشته است که کمتر به آن پرداخته شده است.

شاکری خاطرنشان کرد: در جریان این قحطی حدود ۹.۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۸ میلیون نفری ایران در آن دوران جان خود را به واسطه قحطی، وبا و طاعون از دست دادند و افسانه هولوکاست که یهودیان به واسطه آن از دنیا باج خواهی می کنند، در مرزهای ایران به صورت واقعی رخ داد.

وی با بیان اینکه اسناد محرمانه این رخداد هنوز توسط دولت انگلیس منتشر نشده است ضمن احترام به تعهد محمد قلی مجد و جعفر شهری در ثبت و ماندگاری این واقعه، گفت: قضیه قحطی بزرگ ایران که به واسطه حضور نیروهای متخاصم بیگانه در کشور به رغم اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول رخ داد، دادخواست بزرگی است که قابلیت طرح در مجامع حقوقی بین المللی را دارد و شهرداری تهران در بازنمایی این فاجعه قرن می تواند نقش آفرین و کارگردان نمادسازی های هنری توسط سازمان زیباسازی باشد.

وی با بیان اینکه پیش از این فیلم، سیمین دانشور در قالب رمان سووشون همین مقطع تاریخی را در شیراز به تصویر کشید، توصیه کرد: نسل جدید علاوه بر تماشای یتیمخانه ایران، این رمان را نیز مطالعه کنند.

شاکری با تاکید بر اینکه نیازمند نورافکندن به زوایای پنهان تاریخ توسط نویسندگان و کارگردان‌ها در روایت هنری این قبیل رخدادهای مهم تاریخی هستیم، به نقل خاطره‌ای از سیمین دانشور پرداخت و اظهار داشت: سال ۷۵ که مسئولیت دفتر ادبیات ایثار بنیاد جانبازان را برعهده داشتم از او به همراه جمع دیگری از نویسندگان برای بازدید از مناطق جنگی و طلاییه دعوت کردم. در آن دیدار دانشور که ۸۰ سال سن داشت اعلام کرد به دلیل کهولت سن قادر به همراهی نیست اما یادآور شد که تعهد خود را به رزمندگان و جانبازان در رمان "جزیره سرگردانی" ادا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.