مسئولان وزارت راه و شهرسازی مدعی هستند کل سیستم کنترل قطار، اتوماتیک بوده است که در این سیستم باید خطای انسانی به صفر برسد اما این حادثه نشان داد که علاوه بر وجود مشکلات در سیستم، توجه کافی به کنترل و نظارت مسیر پرتردد تهران- مشهد نشده است.

نمایندگان در استیضاح آخوندی مصرند

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر، امیرحسین قاضی زاده  افزود: ۵۵ درصد مسافرت‌های ریلی کشور به مقصد مشهد است اما پروژه‌های اصلاح ریل، برقی کردن، سیگنالینگ و ... در این مسیر با تاخیر زمانی بسیار انجام می شود.

وی ادامه داد: شرکت راه آهن علاوه بر اصلاح و نوسازی، در تامین زیرساخت ها و ایمنی مسیر هم ضعیف عمل کرده و با وجود آنکه مشهد بااهمیت ترین مسیر ریلی کشور است، سرمایه‌گذاری ها به سمت خط آهن اصفهان رفته است.

به گفته قاضی زاده، مسیر ریلی تهران- مشهد قدیمی و فرسوده است و در صورت برقی شدن، شاهد یخ زدگی قطار اول به علت یخ زدن گازوییل و بروز حادثه برخورد دو قطار نبودیم.

این نماینده مجلس دهم بیان کرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی مدعی هستند کل سیستم کنترل قطار، اتوماتیک بوده است که در این سیستم باید خطای انسانی به صفر برسد اما این حادثه نشان داد که علاوه بر وجود مشکلات در سیستم، توجه کافی به کنترل و نظارت مسیر پرتردد تهران- مشهد نشده است.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته قدم موثری برای اصلاح و نوسازی ناوگان و حمل و نقل ریلی برداشته نشده و باوجود بهره گیری از سیستم هوشمند کنترل اتوماتیک قطار (ATC)، این سیستم هم کارایی لازم را نداشته است.

قاضی زاده به دیگر ابهام موجود در حادثه برخورد دو قطار اشاره کرد و گفت: مسیر تهران- مشهد دو خط ریلی دارد که این موضوع باید میزان حوادث را به صورت چشمگیری کاهش دهد، با این وجود سوال این است که چرا مامور کنترل اجازه عبور از خط دیگر را نداده است.

این نماینده مجلس افزود: اگرچه نمی توان حادثه برخورد دو قطار را عامدانه دانست اما حجم بی توجهی در میان ماموران راه آهن گسترده بوده و در لایه های مختلف بروز پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مقصر اصلی حادثه مدیرانی هستند که تخصص کافی در این زمینه ندارند، نیروی انسانی را آموزش نمی دهند، مانور دوره ای ندارند و ناظران هوشیاری را  برای نظارت بر مسیر پرتردد تهران-مشهد انتخاب نکرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بااشاره به دو حادثه اخیر بمب‌گذاری در شهر حله عراق و برخورد دو قطار در سمنان، گفت: مجلس باید قاطعانه و با جدیت وارد صحنه شود و علل و عوامل این حوادث را پیگیری کند، زیرا تامین امنیت زائران ایرانی بر عهده ماست و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

قاضی زاده اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این دوحادثه عزم جدی دارند و علاوه بر بررسی عوامل حادثه، از مسئولان مربوطه در این زمینه هم پاسخ قانع‌کننده می‌خواهند.

وی افزود: برنامه نمایندگان مجلس این است که عباس آخوندی را استیضاح کنند و ادامه فعالیت وی را دوباره مورد بررسی قرار دهند و بدیهی است ادامه فعالیت وی در کسوت وزیر راه و شهرسازی، منوط به رای دوباره مجلس به وی خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.