رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها بزرگ‌ترین مشکل تهران را مشکل مدیریتی دانست و بر لزوم تغییر زیر ساخت‌های مدیریتی کلانشهر تهران تاکید کرد.

قانون داریم، اجراکننده خوب نداریم/نیاز مدیریت تهران به طرحی نو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مرتضی طلایی در ابتدای صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش مجری برنامه تهران ۲۰ که از او پرسید چرا خیابان‌های تهران شلوغ بوده؟ گفت: «باید بپذیریم که کلانشهری مانند تهران و تمام شهرهای بزرگ ساعت‌های شلوغی هم دارند و این ساعت‌های شوغ در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوتاه شدن روز از ساعت ۴ آغاز شده و تا ۶ بعدازظهر ادامه پیدا می‌کند. البته این مشکل مختص کلانشهر تهران نیست. مسکو و دیگر شهرهای بزرگ دنیا هم ساعت‌های پر رفت و آمدی دارند که از آنها جدا نمی‌شود.«

مجری برنامه پس از شنیدن پاسخ نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ شهرهای دیگر هم این مشکل را دارند اما آن را مدیریت می‌کنند. طلایی در پاسخ به این پرسش گفت: «بنیادهای زیستی تهران شرایط خوبی ندارد. تهران یک شهر اشباع شده است و طراحی مناسبی ندارد. از آنجا که اقتصاد خدماتی در ابرشهر تهران فعال است باید به این مشکلات به صورت ریشه‌ای بپردازیم.«

طلایی در ادامه برای پاسخ دادن به پرسش مجری درباره آلودگی هوا به آلودگی دهه ۵۰ در کشور انگلیس اشاره کرد و از قوانینی سخن گفت که از همان دهه برای مقابله با آلودگی هوا وضع شده و هنوز هم این قانون اجرا می‌شود. طلایی گفت: «با آلودگی دهه ۵۰ کشور انگلیس در عرض ۳ روز ۴۰۰ نفر فوت کردند. اما همین رخداد تلخ سبب شد تا مدیران انگلیس قوانینی را وضع کنند که این قوانین هنوز هم در این کشور اجرا می‌شود. ما هم در تهران قانون داریم. قانون‌های زیادی هم داریم. اما متاسفانه اجراکنندگان خوبی برای قانون نیستیم.»

او در پاسخ سوال مگر بررسی و اجرای قانون‌های آلودگی هوا مسئول خاصی دارد، گفت: «بله! به طور عمده مسئولیت آلودگی هوا با دولت است اما شهرداری و شورای شهر هم مشکلات این حوزه را بررسی و پیگیری می‌کنند. متاسفانه قانون‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا وضع شده است اجرا نمی‌شود. چون انتساب مدیریت‌ها بر پایه شایسته‌سالاری نیست و این موضوع مشکلات دیگری را هم به وجود می‌آورد. مثلا یکی از مشکلات فرسودگی خوروهایی است که در شهر تردد می‌کنند. بعضی خودروها در تهران هنوز کاربراتوری است و این خود مشکل بزرگی محسوب می‌شود. باید بگویم برای از میان برداشتن این مشکلات نیازمند مدیرانی هستیم که با شجاعت و مسئویت‌پذیری کار می‌­کنند، اما متاسفانه بعضی از مدیران ما نگاه دوره‌ای دارند و این خود مشکل دیگری است».

طلایی با بیان اینکه وقتی پای جان و آسایش مردم در میان است، برخورد سیاسی خیانت به حساب می‌آید، گفت: «نمی‌خواهم دولت یا شهرداری را مقصر بدانم اما معتقدم تمام این مشکلات به دلیل اجرا نشدن قانون است. مصوبات مجلس درباره آلودگی هوا از مجلس سوم بوده اما آیا این قوانین و مصوبات اجرا شده است؟«

طلایی از فعالیت‌های انجام شده در دو دوره پیشین شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اضافه شدن خطوط مترو در جهت کاهش آلودگی و ترافیک سخن گفت و افزود: «آمادگی بیشتر شدن خطوط را هم داشتیم اما خود مردم هم باید بخواهند و دولت هم باید بودجه مورد نیاز این فعالیت‌ها را در اختیارمان بگذارد.«

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها راه برون رفت از این مشکلات را اینگونه بیان کرد: «نخستین راه این است که علت و چرایی این مشکلات را بررسی و در درجه بعدی مسئولان را موظف به انجام وظایفشان کنیم. وظایف ما در شورای اسلامی شهر تهران توسعه زیر ساخت‌هاست. همیشه هم تلاش کرده‌ایم درهمین مسیر قدم برداریم. به همین دلیل تا جایی که توانسته‌ایم اتوبوس تندرو به خطوط حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران اضافه کرده­‌ایم تا گامی بلند در جهت از بین بردن آلودگی هوا و معضل ترافیک برداریم.»

طلایی از دیگر فعالیت‌هایی که برای از بین بردن آلودگی هوا انجام شده است، گفت : «هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده داشتیم که با دادن وام و شرایط ویژه به صاحبان این مینی‌بوس‌ها، ۷۰۰ نفر آن‌ها را برای تعویض مینی‌بوس با تاکسی نو ثبت نام کردیم.»

طلایی حل مشکلات اینچنینی را نیازمند زمان و فرصت دانست و خاطرنشان کرد: «تهران نیازمند تصمیمات کلان است و باید نهادی باشد که پاسخگوی مشکلات اینچنینی باشد. یک نهاد خاص باید به طور تخصصی مشکلات این حوزه را بررسی کند تا مردم بدانند پاسخ مشکلات خود را از کدام نهاد بگیرند. باید برای اداره شهر طرحی نو دراندازیم. به امروز نگاه نکنید که دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک مطرح است. فصل بهار که از راه برسد مشکلات دیگری از راه خواهد رسید.»

او در پایان صحبت‌هایش در برنامه تهران ۲۰ گفت: «اگر به دنبال حل مشکلات تهران هستید با این ساختار موفق نخواهیم شد. البته این را هم بگویم که مسئولیت‌پذیری اجتماعی بخشی از مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل خواهد کرد. گاهی لازم است از خودمان بپرسیم آیا ما شهروند فعالی بودیم و دراین آلودگی هوا با اتوبوس و مترو تردد کردیم یا نه؟ اگر به این نگاه هم برسیم کمی به حل مشکلات نزدیک خواهیم شد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.