بسیاری از جوانان در شرف ازدواج این نگرانی را دارند که مبادا در زندگی خود با شکست و طلاق مواجه شوند لذا برای رفع نگرانی ها رعایت برخی نکات اولیه و اساسی ضروری است.

نکاتی که زوجین قبل از ازدواجشان باید درباره طلاق بدانند!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیار شنیده اید که "ازدواج هندوانه سربسته" است و بزرگ و کوچک از عاقبت نیک یا بد آن مطلع نیستند، درواقع تنها با چند تحقیق، سنجش معیارها و رفت و آمدهای خانوادگی، زندگی زناشویی دخترو پسر تشکیل می شود.

همین عبارت سربسته بودن هندوانه باعث می شود جوانان برای ازدواج با اندکی تردید و نگرانی پیش روند، بخصوص اگر در اطراف خود زندگی های شکست خورده ای را دیده باشند که دیگر کاملا با احتیاط حرکت می کنند که مبادا زندگی رویایی را که برای خود ساخته اند منجر به طلاق شود، این نگرانی بدون استثنا برای هر دختر و پسری وجود دارد.

نکاتی که زوجین قبل از ازدواجشان باید درباره طلاق بدانند!

هیچ دختر و پسری نیستند که به قصد طلاق با یکدیگر ازدواج کنند و تمام سعی خود را می کنند که بهترین انتخاب و روند را پیش گیرند اما اینکه چرا به یکباره زندگی ای شکست میخورد و زوجین تصمیم به طلاق می گیرند موضوعی است که به رعایت چند نکته ساده و در عین حال ضروری از جانب زوجین بر می گردد و تنها با این شرط است که می توان دوام یک زندگی ایده آل را تضمین کرد.

با انتخاب درست تنها 50 درصد زندگی تضمین است 
علی باجلان متخصص روانشناسی و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه در ایران معمولا از هر سه یا چهار ازدواج یکی منجر به طلاق می شود، گفت:  لزوما علت تمام طلاق ها انتخاب گزینه اشتباه برای همسری مثلا بدون تحقیق یا شناخت کامل نیست و خیلی از آنها به دلیل عدم رعایت موارد ضروری برای تضمین زندگی مشترک است.

وی افزود:  طبق پدیده خودمحوری بسیاری از افراد معتقدند که اتفاق هایی همچون طلاق تنها برای کسانی است که حواسشان را در تحقیق و شناخت جمع نمی کنند، درحقیقت به دلیل کسب تجربه خود و زندگیشان را مبرا از اشتباه و طلاق می پندارند درحالیکه باید گفت، انتخاب درست تنها 50 درصد یک زندگی را تضمین می کند.

این مشاور خانواده اظهار داشت: انتخاب درست و آگاهانه همسر تنها 50درصد  یک زندگی موفق است و مابقی به رفتار، شرایط ، مهارتها و توانمندی های زوجین برای برقراری ارتباط با یکدیگر بر می گردد. حتی اگر زوجی با یک انتخاب آگاهانه و تاییدیه گرفتن از بهترین و برجسته ترین مشاوران و کارشناسان ازدواج کرده باشند اما یکسری رفتارها و نکات را در زندگی خود رعایت نکنند کارشان به طلاق کشیده می شود. 

مرغتان یک پا نداشته باشد
باجلان با اشاره به انعطاف پذیری بعنوان اساسی و مهمترین ویژگی در زندگی مشترک افزود: انعطاف پذیری یکی از ملزومات است بدین معنا که فرد باید ضمن تعریف ارزشها، رفتار و شرایط استثنا را هم برای خود تعیین کند و تنها به عقیده و حرفهایش مصر نباشد چرا کهگاه ممکن است نظر و حرف طرف مقابل در رویارویی با موضوعی خاص مقبول و صحیح تر باشد.

به گفته وی، زن و شوهر از دو خانواده متفاوت (از هر لحاظ) کنار یکدیگر قرار می گیرند و هر دونفر باید ضمن احترام به ارزشهای یکدیگر انعطاف پذیری را مد نظر قرار دهند.

این روانشناس، هوش را توانایی سازگاری فرد با محیط یا همان انعطاف پذیری دانست و گفت: اگر فردی می خواهد ازدواجش به طلاق منجر نشود باید مهارت انعطاف پذیری را در خود تقویت یا ایجاد کند.

شرط اصلی سلامت روان نکته کلیدی دوام یک زندگی
این کارشناس خانواده بیان کرد: احترام متقابل به ارزش، فرهنگ، خانواده ها و تمام عقاید و رفتارهای طرف مقابل شرط دیگری برای دوام زندگی مشترک است. هیچ یک از زوجین نباید سعی کنند که طرف مقابل خود را مطابق خواسته و عقایدشان تغییر دهند و درصورتی که این اتفاق نیفتد جلوی دیگران نسبت یکدیگر انتقاد و اعتراض کنند.

وی با اشاره به شرط اصلی سلامت روان افزود:همه افراد باید بدانند که قرار نیست دو نفر شبیه یکدیگر فکر، عمل و زندگی کنند و متنوع و متفاوت بودن از بقیه حق آنها است بنابراین باید به خواسته و داشته های یکدیگر احترام گذارند تا دوام زندگیشان تضمین شود.

مشکلات را در هر کوی و برزن جار نزنید
باجلان درباره عامل مهم دیگری برای دوام یک زندگی عنوان کرد: متاسفانه برخی از زوجین تمام مشکلات و حرفهای زندگی زناشویی خود را با دیگران بخصوص خانواده های خود در میان می گذارند و بقولی در هر کوی و برزنی آن را جار می زنند که نه تنها مشکل زوجین را حل نمی کند بلکه آمار وتجربه نشان می دهد منشا بروز مشکلات دیگر هم می شود.

وی با اشاره به موضوع مرزبندی در حوزه روانشناسی افزود: هرکدام از زوجین باید چارچوب و حریم خانواده خود را بشناسند و مشکلات را ضمن صحبت با همسرشان برطرف کنند، هرچند که در گذشته بزرگان خانواده در حل مشکلات کمک شایانی می کردند اما شرایط امروز به گونه ای است که دیگر نمی توان بر پایه صحبت و نظرات دیگران زندگی را ساخت یا اصلاح کرد. درواقع عدم پایبندی به مرزبندی، باعث بروز یکسری مشکلات در زندگی می شود.

زندگیهای زناشویی هم از مد بی نصیب نیستند
این روانشناس زندگی را دارای روالی سیال دانست و بیان کرد: داشتن مهارتی در ابتدای ازدواج، دلیلی برای بی نیازی از کسب مهارتهای بیشتر نیست چرا که با توجه به متغیر بودن زندگی، یک فرد باید آمادگی برای هر نوع تغییر و کسب مهارتهای جدید و به روز را در زندگی زناشویی داشته باشد.

به گفته وی، بسیاری از بانوان در هنگام بروز مشکلی خاص معترض می شوند که همسر آنها ابتدا با همین مهارتها انتخابشان کرده و پسندیده است اما اکنون نسبت به برخی مسائل آن توانایی ها را نمی پذیرد.

باجلان تصریح کرد: همانطور که در جامعه روزانه یا ماهانه مسائلی جدید مد می شود و مسائل قدیمی خواهان ندارد در نزدگی زناشویی هم زوجین همواره باید در راستای حفظ و دوام ندگی تغییرات لازم را ایفا کنند این مسئله حتی گاهی به همان موضوع میزان انعطاف پذیری زوجین بر می گردد.

از همان لحظه "بله گفتن" طلاق فعال می شود 
این کارشناس خانواده با بیان اینکه کسب مهارتهای مختلف در زمینه رفتار و صحبت با همسر ضروری است، تاکید کرد: هرکدام از زوجین برای نحوه بروز احساسات، عواطف، خشم یا انتقاد خود نسبت به همسر باید آموزش های لازم را ببینند چرا که این مسئله بسیار در دوام و افزایش محبت در زندگی موثر است.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم آموزش مهارتهای زندگی زناشویی مهمترین ضعف موجود است که نه تنها اموزشی برای آن نیست بلکه جوانان و خانواده ها هم پیگیری این موضوع نمی شوند. اگر خانواده ها به جای دقت و تمرکز روی ظواهر زندگی دختر یا پسر خود (مثل چگونگی برگزاری مراسم، نحوه خریدن جهیزیه و..) در پی ارائه آموزش های تشکیل و حفظ زندگی ایده آل به آنها باشند بسیاری از مشکلات زوجین حل خواهد شد.

باجلان با بیان اینکه ناآگاهی زن و مرد در رابطه با نکات تضمین زندگی به یک اندازه است، یادآور شد: با مشاهده آمار بالای طلاق باید گوش به زنگ بود چرا که پروسه طلاق از همان لحظه ازدواج و "بله گفتن" زوجین شروع می شود و در صورت عدم رعایت نکات مهم و ضروری زندگی متاسفانه طلاق بر حفظ زندگی مشترک غلبه و آن را به کام نابودی و شکست می کشاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.