متاسفانه آقای سیف اصلا ایده ای در زمینه ارز نداشته و در طول سه سال گذشته در انجام هیچ کدام از برنامه های خود موفق نبوده است.

حرف های سیف درباره بازار ارز و تک نرخی شدن آن قابل اطمینان نیست/ نرخ ارز تا قبل از انتخابات از ۴۰۰۰ تومان فراتر نمی رود/ احتمال کاهش نرخ ارز در هفته آینده

اباذر نجمی کارشناس بازار ارز با اشاره به تثبیت نرخ ارز در چند سال گذشته به عنوان یکی از عوامل وجود پتانسیل برای افزایش این نرخ به قدس آنلاین گفت: از آنجا که این پتانسیل در سایر بازارها مانند بازار سپرده های بانکی، مسکن و حتی بازار بورس وجود ندارد، علاوه بر بازیگران اصلی بازار ارز، در روزهای اخیر سفته بازان نیز وارد این بازار شده اند. وی افزود: تعطیلی های موجود در دو هفته اخیر نیز مزید بر علت شد تا دولت نتواند اقدام خاصی برای کنترل بازار انجام دهد، لذا کسانی که می خواستند از این افزایش نرخ در دو هفته اخیر استفاده کنند به هدفشان رسیدند. نجمی درباره تصمیم دولت برای یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن در نوسانات ارزی خاطرنشان کرد: اگر چه دولت بعد از انتخابات سال ۹۲ مدعی بود برای بازار ارز برنامه ای یکساله داشته و در سال ۹۳ ارز را تک نرخی می کند اما از همان زمان به بهانه توافق هسته ای و بعدها اجرایی شدن برجام این موضوع را به تعویق انداخت. این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده تصریح کرد: دولت به خاطر اثرات احتمالی یکسان سازی نرخ ارز برمیزان تورم و از آنجا که موضوع تک نرخی شدن ارز در بودجه سال جاری دیده نشده است به نظر می رسد این اتفاق در سال ۹۵ رخ نداده و به سال آینده موکول شود.

نجمی با بیان این مطلب که حرف های آقای سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی چندان دارای اعتبار و قابل اطمینان نیست به قدس آنلاین گفت: بر خلاف اظهارات ایشان به نظر می رسدبانک مرکزی نیز برای انجام این کار آمادگی چندانی نداشته و مادامی که روابط بانکی بین المللی ما با کشورهای اروپایی عادی نشود تک نرخی شدن ارز نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت ها در ماه های نزدیک به انتخابات عموما ارزش پول داخلی خود را افزایش می دهند اظهار داشت: بعید می دانم دولت یازدهم مخالف این رویه اقدامی کند. نجمی تصریح کرد: به هرحال نرخ ارز متغییر کلیدی در اقتصاد ماست ضمن اینکه جامعه ایران نیز تمام هزینه اجتماعی و اقتصادی تثبیت نرخ ارز در چند سال اخیر را پرداخت کرده است لذا یکسان سازی نرخ ارز در چند ماه باقی مانده تا پایان سال بعید به نظر می رسد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با تعمد دولت از افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه، با اشاره به وجود تناقض در وظایف اجرایی و نظارتی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: معمولا دولت ها برای جبران کسری بودجه از این اهرم استفاده و با فروش ارز در بازار آزاد درآمدی را از این محل کسب می کنند. متاسفانه به نظر می رسد این رفتار در دولت یازدهم نیز انجام می شود. وی درباره وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده با اشاره به تعطیلات رسمی کشور درهفته اخیر بیان داشت: باید تا آغاز هفته آینده و بازگشایی رسمی مجلس و ادارات صبر کرد و دید با فعال شدن مجلس و اظهارات نمایندگان و فعالان اقتصادی بانک مرکزی چه رویه ای را در پیش خواهد گرفت.

نجمی با ناتوان خواندن رئیس کل بانک مرکزی در کنترل و نظارت زیر مجموعه اش در بانک مرکزی اظهار داشت: متاسفانه آقای سیف اصلا ایده ای در زمینه ارز نداشته و در طول سه سال گذشته در انجام هیچ کدام از برنامه های خود موفق نبوده است. وی در ادامه افزود: نظارت بر بانک ها، بحث تک نرخی کردن ارز و مطالبات معوق جزء برنامه های ایشان برای مدیریت بانک مرکزی بود که هیچ کدام از این موارد به سرانجام نرسید.

این کارشناس بازار ارز در خاتمه خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که از شنبه و با بازگشایی مجلس و به تبع آن افزایش واکنش ها، نرخ ارز مقداری کاهش یافته و حتی اگر از ۴۰۰۰ تومان عبور کرده باشد یک بر گشت به عقب خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.