سازمان ملل از افزایش تعداد آوارگان افغان درنتیجه سال‌ها جنگ در کشور افغانستان خبر داده است.

نیم میلیون افغان در سال ۲۰۱۶ آواره شده اند

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از نیم میلیون افغان درنتیجه ناآرامی‌های داخلی آواره شده‌اند و این بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌آید.

تعداد افرادی که خانه‌های خود را به خاطر درگیری روزانه میان نیروهای دولتی و پیکارجویان طالبان ترک می‌کنند، به شدت افزایش یافته است. مارک بودِن، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل درباره افزایش آوارگان افغان ابراز نگرانی کرد و گفت: «نگران هستم که این آمارها نه‌تنها بیانگر آوارگان داخلی بلکه نشان‌دهنده بحرانی بلندمدت‌تر باشد.»
وی همچنین خواستار اقدامات جمعی به‌منظور تأمین کمک‌های بشردوستانه بلندمدت برای آوارگان افغان شد.
دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین اعلام کرد بیش از ۶۰۰ هزار آواره افغان در سال ۲۰۱۶ از پاکستان اخراج و مجبور به بازگشت به افغانستان شدند.
سازمان ملل تصریح کرد بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به‌منظور تأمین هزینه کمک‌های اضطراری برای آوارگان افغان موردنیاز است که البته حدود نیمی از آن تأمین‌شده است.
بنا بر آمارهای سازمان ملل که در ماه جولای منتشر شد تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۶ یک هزار و ۶۰۱ نفر در ناآرامی‌های افغانستان کشته و سه هزار و ۵۶۵ نفر مجروح شده‌اند. این آمار از افزایش بی‌سابقه تلفات غیرنظامیان در این کشور جنگ‌زده حکایت دارد.
طالبان در تهاجم نظامی تحت امر امریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان سرنگون شد و ازآن‌پس با عقب‌نشینی به مناطق روستایی و شهری، به حملاتِ جسته‌گریخته به شهرها متوسل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.