تبریز- معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: خردی و پراکندگی اراضی کشاورزی به معضلی جدی تبدیل شده که مانع بزرگ توسعه کشاورزی در کشور است .

پراکندگی اراضی کشاورزی معضل جدی توسعه است

به گزارش قدس آنلاین، فرید صیدی نژاد در بازدید از یک مجتمع کشت و صنعت در دهستان دولت آباد شهرستان مرند اظهارکرد: استفاده از ادوات مکانیزه در اراضی خرد غیرممکن بوده و امکان توسعه روش‌های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از آب وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در ۲ سال گذشته به صورت جدی توسط سازمان امور اراضی کشور پیگیری شده است و کشاورزان می توانند با مراجعه به امور اراضی هر شهرستان و تکمیل پرونده نسبت به یکپارچه سازی باغ ها و مزارع کشاوزی خود اقدام و از مزایای این طرح استفاده کنند.
وی با بیان اینکه موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از تهدیدهای خاموش بخش کشاورزی است، گفت: این موضوع امنیت غذایی و ضریب خودکفایی را به مخاطره می اندازد و در واقع تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی به مفهوم وابستگی به واردات خارجی است.
صیدی نژاد افزود: بخش قابل توجهی از خرد شدن اراضی کشاورزی مربوط به ارث است و باید این نکته را در نظر گرفت که خرد شدن زمین های کشاورزی رابطه مستقیمی با کاهش بهره وری دارد به این معنا که در این شرایط بکارگیری ماشین های کشاورزی و فنآوری بسیار کاهش پیدا می کند و توان اقتصادی کشاورز نیز محدود می شود.
قاسم جعفروند مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیزگفت: امور اراضی استان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی با حمایت کشاورزان درصدد تحقق خودکفایی در محصولات کشاورزی است.

وسعت اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود ۱.۲۲ میلیون هکتار است که معادل ۲۶ درصد وسعت استان و حدود ۵.۵ درصد اراضی قابل کشت کشور را شامل می شود.

آذربایجان شرقی از نظر سطح کشاورزی در کشور در رتبه چهارم و از نظر سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی رتبه پنجم را در میان سایر استان ها داراست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.