معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رسالت سازمان‌های مردم نهاد میراث‌داری، میراث‌بانی و میراث‌سازی از ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است گفت: سمن‌ها در حفظ و تداوم چهره‌های باستانی، اموال و اشیاء سنتی بیش از هر جمعی باید تلاش کنند.

سمن‌های فعال در حوزه میراث فرهنگی اقدام به میراث‌داری و میراث‌سازی کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، زهرا احمدی‌پور عصر امروز در نشست تخصصی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن جلسات شهدای استانداری همدان اظهار داشت: ما همدان را به عنوان شهر دانایی، سفال، تاریخ، صنایع‌دستی می‌شناسیم اما هیچ نشانه و علامتی از شهر همدان و تاریخ آن و صنایع‌دستی آن در این جلسه وجود ندارد.

وی با انتقاد از وجود بطری‌های یکبار مصرف آب و ظروف نایلونی در جلسه گفت: اگر ما مواظب گردشگردی، میراث فرهنگی و محیط زیست نباشیم، نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: رسالت سازمان‌های مردم نهاد میراث‌داری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی با اشاره به وظایف سمن‌های فعال در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: میراث‌داری و میراث‌بانی از وظایف سازمان‌های مردم نهاد است به طوری که اگر میراث‌بان خوبی در این حوزه نباشیم دچار بحران خواهیم شد.

معاون رئیس جمهور گفت: میراث‌سازی نیز از دیگر وظایف سازمان‌های مردم نهاد است که باید مورد توجه قرار گیرد تا نسل بعد نیز از میراث فرهنگی و آثار باستانی برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: در مراقبت از منظر فرهنگی شهرها، حفظ و تداوم چهره‌های باستانی، اموال و اشیاء سنتی بیش از هر جمعی باید سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با این حوزه فعال باشند.

احمدی‌پور افزود: استفاده از خرد جمعی رویکرد دولت یازدهم است و سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در این راستا می‌توانند تدابیر ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کنند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان همدان باید توسعه بر مبنای دانایی‌محوری باشد چون همدان شهر دانایان شناخته شده در این راستا سه مسئله باید شناسایی و مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد تا در برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته و با جذب اعتبارات و تمرکز تلاش‌ها برطرف شود.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: سیاست‌های خوبی در سه سال اخیر در این حوزه تدوین شده اما باید استمرار داشته باشد بنابراین باید ظرفیت‌ها شناسایی و معرفی شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع بوم‌گردی و ضرورت توسعه آن بیان کرد: بوم‌گردی موضوع مهمی است که مطرح شده اما باید مراقبت از هویت استان در کنار توسعه شهر به عنوان اصل پذیرفته شود.

احمدی‌پور با اشاره ظرفیت‌های گردشگری استان همدان گفت: گردشگر تنها به نیت خرید سفال لالجین وارد استان نمی‌شود بلکه باید ظرفیت‌های دیگر از جمله کتیبه گنجنامه، آرامگاه بوعلی‌سینا و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان همدان را نیز فعال کنیم.

وی با بیان اینکه باید مسیرهای میان‌بر در حفظ و حراست از ظرفیت‌های تاریخی را پیدا کرد افزود: محور توسعه پایدار در استان حفاظت از میراث فرهنگی است که باید به دغدغه و مسئله مهم برای مدیران و مسئولان تبدیل شود و این وظیفه بر دوش سازمان‌های مردم نهاد است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان سازمان‌های مردم‌نهاد را سرمایه اجتماعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و عنوان کرد: از امین اموال سازمان میراث فرهنگی در استان همدان که به خوبی از اموال و میراث باستانی استان به خوبی حفاظت و حراست کرده‌اند تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.