ساری- رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از خسارت ۳۰ درصدی باغ های مرکبات مازندران خبر داد.

خسارت ۳۰ درصدی برف به مرکبات مازندران / ۹۵ درصد باغات بیمه نیستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران، علی ‌محمد شاعری در بازدید از باغهای مرکبات شهرستان نکا از دولت خواست با اتخاذ تصمیم مناسب، بخشی از خسارت را پرداخت کند.

وی با توجه به اینکه ۹۰ درصد محصول مرکبات شمال کشور برداشت نشده است، اضافه نمود: از حدود ۲ میلیون تن محصولات مرکبات و به ویژه پرتقال باقیمانده بر روی درختان، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن آسیب دیدند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برآورد اولیه، خسارت وارد شده یکهزار میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: با توجه به اینکه از یک ‌ماه گذشته یارانه صادراتی، خرید تضمینی، خرید میوه شب عید و عرضه در کل کشور در دستور کار قرار گرفت، دولت باید با قوت در این بخش وارد می‌شد که متاسفانه نتوانست در این زمینه به درستی عمل و در عرضه و تقاضا توازن برقرار کند و اینچنین دسترنج یکساله باغداران به هدر رفت.

شاعری با اعلام اینکه حدود پنج درصد یعنی ۵هزار هکتار از باغات شمال کشور مشمول بیمه و پرداخت خسارت می‌شوند، افزود: ۹۵ درصد باغات شمال کشور بیمه نیستند و این در حالی است که کشاورزان تا یک ماه گذشته در حال دریافت خسارت سال ۹۲ خود هستند.

وی ادامه داد: صندوق بیمه کارآیی لازم را نداشته و به همین دلیل رغبتی از سوی کشاورزان برای بیمه محصولات وجود ندارد.

رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلی برای تهیه میوه شب عید وجود ندارد، گفت: امسال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش تولید مرکبات در شمال کشور را شاهد هستیم.

شاعری با بیان اینکه ۷۰ درصد مرکبات سالم بوده و مشکلی برای عرضه به بازار ندارند، افزود: با توجه به افزایش تولید مرکبات در سال‌جاری، افزایش قیمتی برای مرکبات شب عید امسال متصور نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.