آستارا- رئیس شبکه دامپزشکی آستارا با بیان اینکه تاکنون کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان گزارش نشده است، گفت: احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و مردم از تماس با پرندگان خودداری کنند.

احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آستارا وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، بهرام پورضرب با اشاره به اینکه احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری بسیار کشنده طیور و قابل انتقال به انسان است.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا با بیان اینکه بروز بیماری مذکور می‌تواند با تبعات شدیدی در بهداشت عمومی جامعه همراه باشد، افزود: با توجه به حساسیت موضوع، شهروندان آستارا از هرگونه تماس با پرندگان زنده و خرید از زنده فروشی‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ کانون بیماری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده و گزارش نشده است تصریح کرد: مردم هرگونه تلفات غیرعادی و نامتعارف در پرندگان اهلی و وحشی را با شماره تماس  ۰۱۳۴۴۸۳۷۶۹۵ در اختیار مأموران شبکه دامپزشکی آستارا قرار دهند.

به گفته پورضرب، صاحبان صنعت طیور، مرغداران و پرورش‌دهندگان مرغ بومی در روستاهای بخش مرکزی و بخش لوندویل این شهرستان باید برای پیشگیری از بروز و گسترش بیماری مذکور اصول بهداشتی‌ـ قرنطینه‌ای را به نحو مطلوب رعایت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا تمام پرندگان را نسبت به ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس خواند و اضافه کرد: در بین پرندگان اهلی و وحشی، مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، اردک، بلدرچین و پرندگان زینتی از بقیه حساس‌تر هستند.

وی با تصریح بر اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در انسان و خوک سرایت می‌کند، متذکر شد: شهروندان باید از خرید پرندگان شکار شده در بازارهای محلی خودداری کنند و پس از تماس با پرندگان اهلی و وحشی دست خود را آب و صابون بشویند.

پورضرب کاهش مصرف غذا، افسردگی، ژولیده بودن پرها، دور هم جمع شدن پرندگان بیمار، ایجاد ناراحتی‌های تنفسی به صورت سرفه، عطسه، ریزش ترشحات از چشم و بینی، ورم کردن صورت و سینوس‌ها و ترشحات خون‌آلود را از جمله نشانه‌های ظاهری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.