نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وقف در نظام اسلامی دارای قداست مضاعف است، بر لزوم اعتمادسازی مردم نسبت به این مقوله تأکید کرد.

اعتمادسازی مردم نسبت به وقف را روز به روز بیشتر کنیم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری عصر دیروز، ۱۱ آذرماه در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان که به‌مناسبت دهه وقف برگزار شد، گفت: اصل نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه مبتنی بر مکتب الهی است، قداست دارد و همچنین این مسئله برای محوریت ولایت فقیه نیز صدق می‌کند.

وقف یکی از بخش‌های عمده نظام اسلامی است

وی با بیان اینکه برخی از شئون حکومتی و نظام جمهوری اسلامی نظیر اوقاف دارای قداست مضاعف است، افزود: وقف هم یکی از بخش‌های عمده و زیرمجموعه نظام اسلامی است و هم اینکه خود این برنامه یکی از مقدسات است، چون وقف از مصادیق بارز باقیات و صالحات است و در قرآن کریم و روایات معصومین مکرر راجع به باقیات و صالحات صدقات و خیرات جاریه سخن به میان آمده است و این چیزی است که مردم بارها بدان تشویق شده‌اند.

آیت‌الله دستغیب اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که از مردم و طبقات مختلف در گذشته‌ها آثار وقفی به جای مانده است به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که در اثر اعتماد مردم به این نظام و اینکه آنچه وقف می‌کنند در حقیقت به خوبی نسبت به امانت‌داری و توزیع و تقسیم به جا و مشروع کاملاً اطمینان دارند، این کار ترویج یافته است لذا امید این است که بیش از گذشته هم این کار خداپسند و این صدقه جاریه توسعه پیدا کند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تأکید بر اینکه باید از دو جهت اعتمادسازی مردم را نسبت به وقف روز به روز بیشتر کنیم، گفت: نخست اینکه این کار یک وظیفه است و باید به خوبی انجام شود و احساس مسئولیت شرعی طبعاً اقتضای این معنا را دارد.

لزوم به کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌ها در راستای ترویج وقف

وی با بیان اینکه در برخی از مکان‌ها به نظر می‌آید باید سعه صدر بیشتری اعمال شود، گفت: ابتکارات و خلاقیت‌هایی هم می‌تواند موجب این شود که ما از این سرمایه الهی حقیقتاً به نفع مردم به خوبی استفاده کنیم.
آیت‌الله دستغیب، جریان دادن وقف در سیستم امور بهداشتی و درمانی را یک کار ابتکاری بسیار خوبی دانست و گفت: واقعاً یکی از مشکلات بزرگ جامعه و قشر محروم همین مسئله بهداشت و درمان است که بحمد الهی کارهای خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

امورات وقف را متناسب با زمان و مکان به پیش ببریم

وی، اطعام به شیوه‌های مختلف، رسیدگی به تحصیلات فرزندان محرومین جامعه و پرورش استعدادهای آنان را از دیگر مسائلی دانست که در مسئله وقف بدان‌ها توجه شده است و ادامه داد: باید به دنبال این باشیم تا به صورت ابتکاری و به تناسب زمان و مکان و شرایط و موقعیت‌های موجود امورات وقف را به پیش ببریم.

باید اقدامات انجام شده در حوزه وقف برای مردم بازگو شود  

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز امیدواری از اینکه در فارس در سطح بسیار خوبی از این امکانات استفاده شود، گفت: مسئله مهم دیگر برای اعتمادسازی مردم این است که اقدامات انجام شده در امورات وقف برای مردم بازگو شوند و این همان مطلبی است که امام راحل و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند که باید بسیار شفاف و صادقانه برای مردم بازگو شوند تا مردم بدانند اقداماتی که انجام گرفته چه چیزهایی است و تلقیات و تصورات باطلی در ذهن آن‌ها نسبت به اوقاف نیاید که آنچنان که باید کارهایی انجام نشده است.

وی با تصریح اینکه موفقیت‌ها و کارهای بزرگی به خصوص در استان فارس در این راستا انجام گرفته است، گفت:‌ وقتی مردم این مسائل را بدانند هم به نفع اول خودشان است که از سوء ظن و بدبینی پرهیز می‌کند و علم و دانش آن‌ها نسبت به کارهایی که انجام شده افزایش یافته و هیچوقت در ذهنشان خیال باطلی نمی‌آید و دوم اینکه به نفع مجموعه تشکیلات و سازمان اوقاف است که اعتماد مردم را بیشتر به خود جلب کند و سوم حقیقتاً نسبت به اصل نظام جمهوری اسلامی و نقش بسیار ارزشمندی که در رابطه با اوقاف ایفا می‌کند بهتر و بیشتر توجه خواهند کرد.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: از هر جهت که بخواهیم بررسی کنیم معلوم است که این ابلاغ به مردم در شرایط مناسب و با بیان صریح و روشن آن کار خوب باید انجام شود چرا که ارتباط با مردم کار شایسته ای است و گاهی اوقات مقداری وارد جزئیات هم شویم اشکالی ندارد.

وقف تنها لسانی و زبانی نیست

وی با بیان اینکه امروز بحمد الهی هم اصل وقف‌نامه‌ها مقداری برای مردم روشن شده و هم اینکه با چشم هم می‌بینند که مسئله وقف همه جا حضور دارد، گفت: وقف چیزی نیست که تنها لسانی و زبانی باشد که نمونه آن حضور در بیمارستان‌ها و مسائل درمانی است.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به اینکه وقف حتی می‌تواند برنامه بیمه‌ها را تکمیل کند به دیگر فعالیت‌های انجام شده اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوب اوقاف اعزام مبلغ است که کاری بسیار ضروری و لازم است.

انتخاب اصلح در اعزام مبلغین دینی ضروری است

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینکه انتخاب اصلح در اعزام مبلغین بومی و غیربومی بسیار ضروری است، گفت: در اعزام این مبلغان باید بررسی شود و کسانی اعزام شوند که اصلح هم به لحاظ علمی باشند و هم اینکه بتوانند در امر تبلیغ موفق باشند.

وی با تصریح اینکه امروز بحمد الهی جهشی در حوزه‌های علمیه به وجود آمده است، گفت: در این راستا در مرکز حوزه علمیه قم ۲۵ رشته تخصصی ایجاد شده است که این مسئله می تواند بسیاری از مشکلات ما را به لحاظ علمی برطرف کنیم که البته در مرکز حوزه‌های علمیه فارس هم موافقت شده است تا تعدادی از رشته های تخصصی دائر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.