بیرجند: خشکسالی در سال های اخیر سبب شده تا روند خالی شدن روستاها در برخی ازمناطق کشور از جمله خراسان جنوبی شدت بگیرد و بنا بر گفته مسوولان ۴۷درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از دیار خود کوچ کنند.

 «خشکسالی» و «مهاجرت» قصه ناتمام روستائیان خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ؛ خشکسالی در سال های اخیر سبب شده تا روند خالی شدن روستاها در برخی ازمناطق کشور از جمله خراسان جنوبی شدت بگیرد.

بنا بر گفته مسوولان امر درحال حاضر ۲۳۷ روستا از ۶۰۰ روستا استان خالی ازسکنه شده و نبود درآمد ومشکلات اقتصادی ومعیشتی موجب شده تا برخی ازروستاییان منطقه تنها با یارانه ۴۵ هزارتومانی وبه سختی گذران زندگی کنند.

کاهش خروجی  قنوات خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در همین رابطه با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها و به وجود آمدن خشکسالی در استان گفت: خروجی قنات‌ها در سال ۷۸ در استان بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که اکنون بر اثر خشکسالی به کمتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسین امامی اظهار داشت: کاهش خروجی قنات ها طبیعی است که سطح زیر کشت را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از کشاورزان را با بحران روبرو کرده است.

بحران خشکسالی  در کشور

نماینده مردم سربیشه ونهبندان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: برای حل بحران بی آبی ابتدا باید به فکراجرای عملیات آبخیزداری پس از آن باید به فکراحیای قنات ها بود.

نظر افضلی اظهار می کند: در گذشته مهمترین منابع تامین آب در روستاها خصوصا مناطق گرم وخشک به شمار می رفتند وپس از آن باید جلوی حفرچاه های غیرمجازعمیق را گرفت واز طرفی باید آبهای سطحی را که درجریان بارانهای فصلی جاری می شوند را مهار کرد بنابراین برای رسیدن به این اهداف نیازمند بودجه ویژه ۸۰ میلیاردتومانی هستیم.

 وی بیان می کند:ازآنجا که خشکسالی ها ونبود درآمد مناسب در روستاها موجب شده تا در چند دهه اخیر به شدت جمعیت روستاها کاهش یابد قرار است برای جلوگیری از این بحران امسال ۵۰۰ میلیون دلار از ردیف بودجه ملی برای روستاهای سراسر کشور در نظر گرفته ‌شد.

خشکسالی امان مردم  رابریده است

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در خرداد ماه سال جاری در صحن علنی مجلس به نمایندگان دولت اعلام کرد که خشکسالی امان مردم قائنات را بریده چراکه ۱۶ سال انتظار برای بهبود وضعیت دامداری در این منطقه کم نیست.

فرهاد فلاحتی در این رابطه گفت:دام در این منطقه به قیمت مناسب خریداری نمی‌شود و آذوقه مناسب نیز به آن‌ها داده نمی‌شود. زعفران و زرشک نیز که دو محصول عمده کشاورزی در این منطقه است بی‌رونق شده است.

وی ضمن یادآوری تعطیلی جشنواره محصولات زعفران و زرشک در قائنات گفت: با ملی اعلام کردن اراضی کشاورزی، مشکلات بسیاری ایجاد شده است.نماینده مردم قائنات و زیرکوه یادآور شد: دامداران در آستانه ورشکستگی هستند بنابراین وزارتخانه جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.