مشهد: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: مشهد با ۱۴۵ وقف در خصوص حوزه علمیه به عنوان پایتخت این موقوفات در جهان اسلام است.

مشهد پایتخت موقوفات حوزه های علمیه در جهان اسلام است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد ذاکری ظهر شنبه در نشست خبری وقف و حوزه های علمیه مشهد در خصوص اهمیت موقوفات حوزه علیمه بیان داشت: یکی از مهمترین پایگاه های دینی در نظام اسلامی پرورش علمایی است که زمینه تعالی جامعه را فراهم کنند.

وی گفت: بارزترین نقش در پیروزی انقلاب اسلامی را حوزه های علمیه داشته اند.

حجت الاسلام ذاکری با اشاره به اینکه تعداد موقوفات مرتبط با حوزه در مشهد ۱۴۵ مورد به ثبت رسیده است، عنوان کرد: با این تعداد وقف مشهد به عنوان پایتخت موقوفات مرتبط با حوزه علمیه در جهان اسلام است.

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد بیان داشت: قدیمی ترین موقوفه حوزه علمیه در سال ۱۰۹۰ هجری قمری توسط مرحوم میرزا ابوصالح رضوی صورت گرفته است.

وی افزود: چهار هزار و ۶۲۷ رقبه در شهر مشهد مربوط به حوزه علیمه، تامین هزینه های حوزه و طلاب است.

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: از این تعداد رقبه چهار هزار و ۲۶۰ مورد که در سامانه جامع موقوفات نیز به ثبت رسیده از رقبات موقوفه ابوصالح رضوی است.

حجت الاسلام ذاکری اظهار کرد: تعداد ۶۵ مدرسه علمیه موقوفه در مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۶ مدرسه دارای موقوفات برای پشتوانه مالی آنها وجود دارد.

برپایی ۱۳ ایستگاه «همه واقف باشیم» در مشهد

وی در ادامه از برپایی ۱۳ ایستگاه «همه واقف باشیم» همزمان با دهه وقف در مشهد خبر داد و گفت: این ایستگاه ها در راستای ترویج سنت حسنه وقف فعالیت داشتند.

حجت السلام ذاکری افزود: این ایستگاه ها در اماکن پر تردد از جمله بیمارستان های امام رضا(ع)، قائم(عج)، دکتر شیخ، بازار گوهرشاد، امامزاده سید محمد(ع) گنبد خشتی، دانشکده فنی و دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی، پروژه مروارید، آستان مقدس خواجه اباصلت، میدان شهدا برپا شده و تا پایان دهه وقف فعال هستند.

وی در خصوص فعالیت های این ایستگاه ها بیان کرد: پاسخگویی به مراجعان در خصوص حوزه های مختلف وقف، ایجاد وقف های جدید، معرفی موقوفه مهر فاطمی و ترویج فرهنگ وقف در محل ایستگاه های مشاوره وقف صورت می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.