مشهد- ماجرای اخذ اجباری وجه از اولیا در مدارس به بهانه تعمیر نیمکت، دوخت پرده و دم کردن و چای در فصل زمستان موجب شده تا کنتور گاز برخی از مدارس بر مدار جیب والدین دانش آموزان به چرخش درآید.

کنتور برخی از مدارس مشهد بر مدار دانش آموزان می چرخد

قدس آنلاین-مهناز خجسته نیا:از داغ شدن سوژه دریافت وجه در زمان ثبت نام دانش آموزان گرفته تا سرد شدن هوا و رو شدن قبض گاز مدرسه، این ماجرا همچنان روی چرخ آموزش و پرورش می‌چرخد تا حالا که به مرز تهدید اخراج دانش آموزان نیز پیش رفته است.

این در حالی است که آموزش و پرورش همواره اعلام می‌کند گرفتن هر گونه وجهی ممنوع است، اما برخی مدیران مدارس تحت عناوین گوناگون اولیا را به پرداخت وجه وادار می‌کنند، زیرا بدون کمک اولیا، چرخ مدارس نمی‌چرخد.

ماجراهایی که هر سال تکرار می‌شود

زهرا شاکری که فرزندش در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند، می‌گوید: در مدرسه‌ای که فرزندم در آن مشغول تحصیل است، در ابتدای هر سال نامه‌ای را تحت عنوان کمک‌ به مدرسه برای اولیای دانش‌آموزان می‌فرستند.

وی با بیان اینکه طی سال نیز بابت خرید برخی اجناس و امکانات و با عناوین مختلف به صورت پراکنده نیز مبالغی از دانش‌آموزان می‌گیرند، می‌افزاید: تقاضا برای کمک در جهت هوشمندسازی و تجهیز سایت و خرید وسایل نیز در ادامه این ماجرا تکرار می‌شود.

وی درخواست کمک برای پرداخت قبض گاز مدرسه در روزهای سرد را نیز جزو نامه‌هایی عنوان می‌کند که طی روزهای اخیر از سوی مدرسه برای اولیا ارسال شده است.  

به گفته وی، تهدید به اخراج دانش آموزان در صورت کمک نکردن به مدرسه یا قطع گاز مدرسه به دلیل بدهی هم جزو مواردی است که این روزها در مدارس زیاد شنیده می‌شود.

اجبار اولیا

یکی دیگر از شهروندان نیز خواستار پیگیری بدهی مدارس در قبوض آب، برق و گاز می‌شود و می‌گوید: به دلیل کمبود سرانه در مدارس دولتی، مدیران سعی می‌کنند هزینه‌های سربارشده به مدرسه را به اجبار از والدین بگیرند و آن‌ها را در پرداخت قبوضی مانند آب، برق و گاز سهیم کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی، آموزش در مدارس دولتی رایگان است و دریافت هرگونه وجه به اجبار از اولیا تخلف محسوب می‌شود، می‌افزاید: وقتی سرانه دانش‌آموزی کفاف حتی هزینه آب و برق مدرسه را هم نمی‌دهد، مدیران چاره‌ای جز تامین این بدهی با کمک اولیا ندارند.

وی با اشاره به آیین‌نامه و بخشنامه‌هایی که در خصوص ممنوعیت کمک اجباری به مدارس وجود دارد، اظهار می‌دارد: این بخشنامه‌ها تنها کمی از حساسیت موضوع می‌کاهد، زیرا درخواست کمک اولیا به مدرسه به صورت پنهان ادامه می‌یابد.

پرداخت بدهی قبوض مدارس برعهده اولیا نیست

گزارشگر ما در واکاوی این موضوع این بار نیز به سراغ اداره بازرسی آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رود.

کارشناس مسؤول اداره بازرسی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت وگو با گزارشگر ما برای چندمین بار، دریافت هرگونه وجه اجباری از اولیا را ممنوع اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه پرداخت بدهی مدارس هرگز برعهده اولیای دانش آموزان نیست، می‌گوید: در صورت وجود چنین اجباری از سوی مدیران مدارس، این اقدام آنان تخلف محسوب می‌شود.

وی خواستار اطلاع رسانی اولیا نسبت به اعلام اسامی این گونه مدارس به واحد بازرسی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌شود و اظهار می‌دارد: تهدید به اخراج و محروم کردن دانش آموز از تحصیل در هیچ شرایطی جایگاه قانونی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.