عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه برجام و نقض آن فراکسیون بر دار نیست، گفت:پیگیری تحریم از سوی آمریکا حاکی از عدم حسن نیت آنها در قبال برجام است.

تائید تمدید داماتو از سوی اوباما مساوی با نقض قطعی برجام است/ پیگیری نقض برجام موضوعی نیست که فراکسیون بردار و جناح بندی شده باشد/ خوهان اقدام متقابل دولت ایران هستیم

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید مجلس در گفتگو با «قدس آنلاین » در خصوص  سخنان امروز رئیس جمهور در تایید نقض برجام از سوی آمریکایی ها با اشاره به محکومیت تمدید قانون داماتو در بیانیه ۲۶۴ نماینده مجلس که ظهر یکشنبه از سوی هیات رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد، گفت: این بیانیه که خوهان اقدام متقابل دولت ایران در مقابل تمدید داماتو در سنای آمریکا بوده است هم از سوی اعضای فراکسیون ولایت و هم فراکسیون امید امضاء شده است.

وی در این رابطه افزود: در واقع ما بر این باوریم، در صورتی که مصوبه کنگره آمریکا و مجلس سنای این کشور به تائید رئیس جمهورشان برسد قطعا نقض آشکار برجام از سوی آمریکا صورت گرفته است.

کواکبیان با بیان اینکه به اعتقاد وی نقض برجام صرفا از سوی طرف آمریکایی به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ صورت گرفته است، تاکید کرد: توجه کنید که ما می گوییم نقض آشکار برجام از سوی آمریکا صورت گرفته است و نمی گوییم که نقض کلی برجام از سوی ۱+۵ انجام شده است؛ به هرحال سایر اعضای ۱+۵ توصیه شان به آمریکایی ها تلاش جهت پایداری برجام بوده است.

وی با اشاره به اینکه از مقامات کاخ سفید اظهاراتی مبنی بر اینکه آنها بخش های هسته ای مصوبه سنا را اجراء نخواهند کرد مطرح شده است، متذکر شد: باید توجه داشت که در مصوبه سنا، ۱۱ مورد ذکر شده که مستقیم یا غیر مستقیم  با برجام منافات دارد؛ بنابراین این مصوبه با روح برجام منافات دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس، افزود: دولت می تواند از طریق شورای امنیت و سازمان ملل و سایر مجاری قانونی، نقض عهد آمریکایی ها را پیگیری کند.

کواکبیان با بیان اینکه برجام را کاملا بر باد رفته نمی دانم چرا که صرفا یکی از اعضای ۱+۵ نقض عهد کرده است،تاکید کرد:  ما باید با این نقض عهد مقابله کنیم و حتما چنین خواهیم کرد، در واقع امضای ۲۶۴ نماینده مردم پای بیانیه امروز مجلس نشاندهنده این مسئله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برجام و نقض آن موضوعی نیست که فراکسیون بردار و جناح بندی شده باشد، بلکه قولی است که جملگی بر آن هستند بنابراین اگر آمریکایی ها بخواهند تحریم را پیگیری کنند به معنای آن است که هیچ حسن نیتی برای برجام ندارند و  ما باید اقدام متقابل خود را در قبال آن انجام دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.