دفتر هماهنگی امور انسانی در عراق هشدار داد که نبرد موصل ممکن است به توقف ارسال کمک‌های انسانی به حدود یک میلیون تن در مناطق تحت تصرف داعش چه در موصل یا در مناطق دیگر بینجامد.

هشدار سازمان ملل درباره توقف امدادرسانی به آوارگان عراقی/نیمی از شرق موصل در کنترل نیروهای عراق

اعضای داعش که در مقابل حمله ارتش عراق که از هفت هفته قبل به موصل آغاز شده شکست‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، ظرف دو روز گذشته ضد حمله‌های خود را تشدید کرده‌اند.

افراد مسلح داعش از آسمان ابری که مانع از حمایت ائتلاف تحت امر آمریکا از ارتش عراق می‌شود، بهره برده و سلسله حملاتی را جمعه شب به پایگاه‌های نیروهای ویژه عراقی و پایگاه‌های نیروهای امنیتی عراق در دو حومه جنوبی و غربی موصل ترتیب دادند.

منابع اعلام کردند که ارتش پیشروی کندی در روز یکشنبه به کرانه شرقی دجله از طریق ورودی  شرقاط به سمت شهر الحویجه که تحت تصرف داعش است، داشت.

مسئولان عراقی می‌گویند که به پیشروی‌های خود در میدان نبرد با تندروها که همچنان سه چهارم اراضی شهر موصل را تحت تصرف دارند، ادامه می‌دهند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز از یک منبع نظامی عراقی گزارش داد که افراد داعش کنترل برخی از اراضی را بازپس گرفتند اما پیش‌بینی نمی‌شود که دستاوردهای آنها برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

این منبع گفت: ما برای جلوگیری از تلفات در میان غیرنظامیان، عقب نشینی می‌کنیم و سپس کنترل مناطق را در دست می‌گیریم و آنها نمی‌توانند برای مدت طولانی مناطق را تحت تصرف خود داشته باشند.

رویترز گزارش داد، گل و لای ناشی از باران‌هایی که به منطقه شرق موصل اخیرا باریده، مانع از حرکت تانک‌ها و خودروهای ارتش به سمت موصل شده‌اند.

در همین حال، صباح النعمانی، سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم این مساله را تکذیب کرد که هرگونه وقفه‌ای در عملیات به صورت کلی رخ داده باشد.

وی در مصاحبه با تلویزیون عراق گفت که عملیات در تمامی جبهه‌ها ادامه دارد و هیچ توقفی در هیچ جبهه‌ای صورت نگرفته است.

سازمان مبارزه با تروریسم نیز اعلام کرد، ۲۴ روستا را در ساحل چپ (شرق) موصل آزاد کرده و فرمانده عملیات نینوا نیز گفت: روستاهای جدیدی آزاد شده و در شرق پیشروی حاصل شده است.

این فرماندهی گفت: نیروهای عراقی روستاهای الناهیه الکبیره و جدیده را آزاد کردند و در حال پیشروی برای آزادسازی مابقی مناطق در ساحل چپ شهرستان الشرقاط هستند.

در این راستا فرماندهی پلیس فدرال در جنوب موصل اعلام کرد، نیروهای عراقی بر نیمی از مساحت ساحل چپ موصل تسلط یافته‌اند و این بعد از رسیدن آنها به رود الخوصر است که ساحل چپ را به دو قسمت تقسیم می‌کند.

فرماندهی پلیس فدرال افزود: نیروها نفوذ نیروهای داعش از شمال روستای العذبه به سمت آنچه که به سیطره عقرب معروف است خنثی کردند.

وزارت دفاع عراق نیز از آزادسازی چهار روستا در محور علمیات النوران در شمال موصل خبر داد.

همزمان، دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل در عراق هشدار داد نبرد موصل که وارد هفتمین هفته خود شده است، ممکن است به توقف کمک‌های انسانی به حدود یک میلیون تن در مناطقی که همچنان تحت تصرف داعش چه در موصل یا در مناطق دیگر عراق هستند، بینجامد.

این دفتر از نیروهای عراقی خواست تا با تعیین گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از شهر، به اصول حفاظت از غیرنظامیان پایبند باشند.

این دفتر به این امر اشاره کرد که وضعیت در محور شرقی موصل که همجوار با جبهه‌های درگیری است، همچنان خطرناک است و خمپاره‌ها و آتش سلاح‌ها همچنان جان غیرنظامیان را می‌گیرد.

دفتر سازمان ملل نسبت به آغاز تمام شدن امدادرسانی‌های غذایی و آب برای ساکنان هشدار داد و به گزارش‌های نگران‌ کننده‌ای پیرامون کمبود مواد غذائی در شهر اشاره کرد.

همزمان، وزارت مهاجرت عراق هشدار داد که تعداد آوارگان از موصل به بیش از ۸۵ هزار تن افزایش یافته است و در دو اردوگاه الخازر و حسن شام ۵۳ هزار تن هستند که بیشتر آنها از زنان و کودکان هستند.

از سوی دیگر، پایگاه ارم نیوز گزارش داد، جنگنده‌های اف ۱۶ عراقی یکشنبه شب و برای نخستین بار از پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین بلند شده تا حملاتی به مواضع داعش در شهر موصل داشته باشند.

جنگنده‌های اف ۱۶ نیروی هوایی عراق یکشنبه شب از زمان آغاز روند آزادسازی موصل از داعش، اولین ماموریت جنگی شبانه خود علیه مواضع داعش در شهر موصل را ترتیب دادند.

این عملیات شبانه پس از آن آغاز شد که طرف آمریکایی دستگاه‌های فرود و پرواز شبانه را در این پایگاه نصب کرد.

از سوی دیگر، پلیس عراق اعلام کرد که مرکز اطلاع رسانی وابسته به داعش را در جنوب حمام العلیل در محور جنوبی شهر موصل شناسایی کرده و در داخل آن دستگاه‌های عکس برداری و فیلم برداری و اسنادی را پیدا کرده است.

همچنین هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر روز یکشنبه اعلام کرد خیلی زود تامین امنیت مناطق غرب موصل به شکل کامل اعلام می‌شود و تنها منطقه تحت کنترل داعش جاده منتهی به مرزهای سوریه است.

العامری گفت: منطقه کشیده شده از عدایه تا تل عبطه به مساحت بیش از ۲۰ کیلومتر و به عمق ۹۰ کیلومتر  به زودی امن خواهد شد و به زودی امنیت غرب موصل نیز به طور کامل تامین می‌شود.

وی افزود: ما در ورودی تل عبطه هستیم که اهمیت استراتژیکی برای داعش دارد چون در عمق صحراست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.