رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حضور هنرمندان از نسل های مختلف در سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه گفت: استقبال هنرمندان از این سوگواره نشان دهنده علاقه مندی و تعهد آنان به مباحث دینی و شهدا است.

استقبال هنرمندان از سوگواره خمسه نشان دهنده تعهد آنان به مباحث دینی است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود صلاحی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه در تالار ایوان شمس افزود:هر کس با توجه به توانش ارادت خود را به امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و حادثه کربلا و شهدا نشان می دهد، نویسندگان با قلمشان، هنرمندان با هنرشان که با توجه به هنرمندی آنان، تشکر از آنان دشوار است.
وی اظهار کرد: حضور هنرمندان و آثار آنان در سوگواره خمسه نشان داد هنرمندان ما اهل ارائه اثر خوب هستند و براین اساس مسئولیت ما در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و در سایر نهادهای دیگر از جمله حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگین تر می شود.
صلاحی افزود: ای کاش صدا و سیما آثار این سوگواره را به سمع و نظر همه مردم کشور می رساند.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تعطیلی سالن های نمایشی در ماه های محرم و صفر اظهار کرد: در سال های اخیر با برگزاری سوگواره خمسه برای ادای دین به شهدای کربلا، هنرمندان نمایش های دینی و آیینی را به اجرا گذاشتند.
صلاحی تاکید کرد: سالن های نمایش نباید تعطیل شوند و بنا به مناسبت های مختلف باید فعالیت کنند.
وی با اشاره به افتتاح پردیس تئاتر تهران و پردیس تئاتر صبا به مدیریت شهرام کرمی در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری کرد: با افتتاح این سالن های نمایشی آثار نمایشی از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد و شاهد حضور پرشور هنرمندان و مردم باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: امیدوارم زمینه ای فراهم شود تا بیشتر شاهد هنرنمایی هنرمندان به خصوص در حوزه هایی از جمله اخلاقیات اجتماعی، سبک زندگی، وفای به عهد به مردم باشیم زیرا بیان این موضوعات از طریق هنر ماندگارتر است.
علی اصغر خسروی دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه نیز در این آیین گفت: در این دوره ۷۳ گروه نمایشی در بخش های مختلف صحنه ای طی ۲۴ روز در ۲۲ سالن نمایشی، مساجد، فرهنگسراها و میادین شهر تهران آثار خود را اجرا کردند.
وی از همکاری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران تماشاخانه ها و فرهنگسراها و همه نهادهای مشارکت کننده در برگزاری سومین سوگواره خمسه قدردانی کرد.
خسروی با اشاره به موضوع مدافعان حرم در سومین سوگواره خمسه و استقبال هنرمندان از این بخش گفت:شهدای مدافع حرم، عاشقان غیرتمند اهل بیت(ع) هستند تا حرمت حرم محافظت شود و هنرمند با لباس هنر یاد آنان را گرامیداشتند.
وی با بیان اهمیت تئاتر مسجد گفت: تئاتر مسجد در روزگار انقلاب توفیقات بسیاری داشت و به قوام تئاتر امروز کمک کرد و امروز نیز مبنای فعالیت هنری در مسجد با معنویت ارتقا خواهد یافت.
در این آیین، علی اصغر خسروی به عنوان دبیر چهارمین دوره سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه معرفی شد.
همچنین در آیین اختتامیه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه یاد سعید کشن فلاح هنرمند پیشکسوت تئاتر گرامی داشته و از خانواده وی تجلیل شد.
گرامیداشت یاد و خاطره سلیم موذن زاده اردبیلی و شهید محسن خزائی نیز از دیگر برنامه های آیین اختتامیه سوگواره خمسه بود.
آیین اختتامیه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با حضور حجت الاسلام رضا غلامی دبیر شورای فرهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علی اصغر خسروی دبیر سوگواره خمسه برگزار شد.
همچنین در این آیین هنرمندانی پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی همچون داریوش اسدزاده، اسماعیل سلطانیان، جهانبخش سلطانی، جعفر دهقان، جلیل فرجاد، داود فتحعلی بیگی، ابراهیم آبادی، رضا بنفشه خواه، مریم معترف، احمد نجفی و اردلان شجاع کاوه حضور داشتند.
سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» در بخش های تئاتر صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌ نویسی، نمایش‌های سنتی- آئینی و مذهبی، تئاتر مسجد و ویژه با موضوع و محوریت «مدافعان حرم» به دبیری علی‌اصغر خسروی آبان و آذرماه جاری در مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.